pondělí 26. ledna 2015

OPĚT JABLKA...

...tak už jsem měla v sobotu poslední várku jablíček, které nebyly již lákavé k snědku, ale ještě ve stavu ke zpracování do závinu.

Když nemám v zásobě kupované listové těsto, nalistuji v sešitě starých osvědčených receptů a najdu recept na závin.

A tento není vůbec špatný :

35 dkg hladké mouky
1 Hera (dříve se dávala Visa)
1 dcl vody
2 žloutky
trochu citr.šťávy

(těsto není sladké, kdo má raději sladší, přidá cukr)

a hezky zpracujeme těsto, rozdělíme na dva díly 
a rozválíme, 

plníme jak jsme zvyklé.
Potřeme rozšlehaným vejcem, pečeme do zlatova.



V pátek jsem zkoušela nový recept, a to kynutého šneka s tvarohem a švestkami,
podle receptu od Moniky U nás na kopečku

Musím říct, že jsem neměla moc dobrý den a také to tak dopadlo i při pečení.
Těsto kynulo moc dlouho, pak jsem ho rozválela, nařízla na tři díly, dala tvaroh se žloutky a cukrem (bohužel z vaničky - špatná volba, bylo to řídké) a měla zavinout tři roládky.
Hm, byla jsem zapatlaná já, opatlané byly i roládky, ale nevzdala jsem se, vytvořila šneka a do mezer dala půlené švestky.
Ani jsem nefotila, byla jsem úplně rozhozená...  
 Celá vysílená jsem formu vrazila do trouby a po krátkém uplynutí času jsem nakoukla skrz sklo ve dvířkách. To jsem snad ani raději neměla dělat. 
Těsto hrozilo odchodem z koláčové formy někam úplně jinam, švestky se sunuly za ním a já je úpěnlivě držela očima tam kde mají být.
A zanedlouho se domem rozvinula vůně - no vůně :o( - připáleného povidla.
Ano, švestky pustily šťávičku a ta jemňoulince kapala na dno rozpálené trouby.
Digestoř řvala na nejvyšší stupeň, ventilačka ventilovala zima nezima venku, 
já nemohla troubu otevřít, protože to bych asi zřejmě už z toho koláče neměla nic.
A tak jsem trpělivě dopekla, koláč vyndala ať si hezky chladne, počkala jsem až mírně vychladne i trouba a na napečené černé hrudky švestkové šťávy jsem kapala a kapala citron.
Alespoň už to tak nesmrdělo. Posléze jsem troubu vyčistila, koláč mezitím vychladl a já prostě musela nakrojit, abych ochutnala.
Trampot nebyl konec. Ač koláč byl na povrchu krásně zlaťoučký, uprostřed ukrýval neupečenou vrstvu těsta. Přitom běsnění jsem zapomněla udělat zkoušku špejlí. 
Ach jo....
Takže opět zapálit troubu a dát dopéct.
A proto je na fotce koláč ne zlatavý, ale světle hnědý  :o))
   
 


Závěr : Chuťově byl báječný... 

   

4 komentáře:

  1. Alenko, také jsem ho již zkoušela a myslím, že i já dopékala..:o)...a jablkový závin, tak ten můj mužský má ze všeho nejraději:o))..krásný večer a doufám, že vyhráváš:o)))..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem Inko docela ráda, že jsem s tím neměla neplechu jen já :o). To si piš, že vyhrávám...nedám se. Ála

      Vymazat
  2. Jéje, to už se mi taky párkrát stalo, že si buchta hrála v troubě na hrnečku vař:-))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o))) a příjemné to není viď ? Hlavně pak to čištění trouby, to by mne řáchlo....

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála