středa 13. května 2015

SMOOTHIE...

... aneb fruktóza zvyšuje pocit hladu.




Nedávno jsem na jedněch stránkách četla recepty na oblíbené ovocné smoothie = jemné ovocné pyré, mixované. Já tedy raději říkám šťávy z ovoce, tyhle nové názvy mi občas nic neříkají - ale to je můj problém, protože neumím anglicky :o). Jsem holt stará garda, která se povinně učila ruštinu a němčinu.

Musím se však vrátit k těm ovocným šťávám. Když byly děti malé, používala jsem odšťavňovač a dělala šťávy nejen ovocné, ale i zeleninové, avšak pouze ze zde u nás pěstovaných surovin. Od té doby ho vytáhnu jen když zpracovávám ovoce na marmelády nebo sirupy.

Při čtení receptů na všelijaké kombinace exotických plodů mne napadlo, že já vlastně na tyhle nápoje vůbec nemám chuť. Když chci ovoce, zakousnu se do jablka, hrušky, v létě se cpu jahodami, meruňkami - prostě co nám zde vyroste a uzraje. Neříkám, že si v zimě nekoupím občas citrusy či banán, ale opravdu jen občas. Mám to v tom svém organismu nějak nastavené a nemám chuť na všelijaké dovozové ovoce, které je podtržené a dozrává bůhví kde a bůhví jak.
Ale opět - je to můj problém a každý ať si baští co chce a co mu chutná.

Dnes jsem narazila na Novinkách.cz na článek - Fruktóza zvyšuje pocit hladu  a ejhle, píše se tam, že se zvýšená konzumace těchto ovocných šťáv nedoporučuje, neboť může vést až k obezitě. Říkají odborníci, že totiž ovocný cukr vyvolává v těle člověka silnější pocit prázdného žaludku, a tedy i větší hlad.

Konzumace celých syrových plodů by měla být každodenní součástí jídelníčku člověka, pití džusů, smoothie a nadměrná konzumace sušeného ovoce nikoli.
Jsou to totiž koncentráty fruktózy. Fruktóza  je vedle glukózy cukr obsažený v ovoci.
Vědci zjistili, že když má člověk hlad a dá si džus, smoothie, sušené ovoce či salát z čerstvého ovoce, má hlad dokonce ještě větší. A může za to fruktóza. I podávání fruktózy rozpuštěné ve vodě vyvolává stejný účinek.
Fruktóza se tráví v játrech a způsobuje sedmkrát více poškození buněk než glukóza. 

Tak tohle všechno jsem se dočetla. Já mám asi v tom mém těle nějaký svůj malý radar, který mi říká co mám a co raději nemám konzumovat :o)). Neumím si představit mít ještě větší chuť k jídlu po konzumaci těchto nápojů.


A jak jste na tom vy s pitím smoothie ? Mixujete si různé kombinace ovoce či zeleniny?


Já zřejmě zůstanu u toho kousání :o))




Zdroj fota : Wikipedie
Zdroj informací : Novinky.cz 
 

8 komentářů:

  1. Milá Álo, mám to s ovocem podobně jako Ty. A co se týče zvyšování pocitu hladu po konzumaci fruktózy, mohu potvrdit. Pokud zakousnu jablko jako svačinu mezi jídly, za chvíli padám hlady :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme opravdu podobné. Já si většinou ovoce dávám dopoledne nebo odpoledne, ale večer ne, protože na něj večer nemám vůbec chuť...
      Krásné dny Maruško.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, já občas mixuji. Většinou k snídani a v létě, v zimě na studené nemám chuť. Většinou drobné ovoce (vlastní), banán, trochu baby špenátu a namočená semínka. Pak už jen přidám jogurt a je to.
    Moc tě zdravím, Helena

    PS: jo, a ty tvoje rybízy - loni mi na zelené bobulky chodili ptáčci, taky jsem se divila, že jim to chutná :o) Naštěstí nesnědli všechno :o)
    Pa, H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ty to rozmixované smícháš s jogurtem ? To vyzkouším až bude čas zralého ovoce. Teda rybíz mít nebudeme :o(( a protože ho máme od loňska, moc ho nebylo, stačili vše sezobat.
      Já jsem spíš zeleninová, to je moje parketa, syrová či vařená, to si dopřávám.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  3. Máš to, Álo, nastavené naprosto správně. Měli bychom jíst ovoce u nás běžně dozrávající a nám přirozené.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, snažím se naslouchat svému tělu :o) a přesvědčila jsem se již mnohokrát, že mi dává správné signály. Tyhle přesuny ze všech možných končin států - no nevím. Prostě si nejvíc pochutnám na tom našem na stromech dozrálém. A v zimě jíme jen to co vydrží ve sklepě - hrušky, švestky na podzim a pak jablka celou zimu, přímo od sadaře.
      Krásné dny Míšo.
      Ála

      Vymazat
  4. U mě to vyhrávají ovocné saláty ... nejradši mrkev s ananasem a banánem:-))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ovocné saláty má rád můj muž a když ho to popadne tak si připraví do misky a pak mi nabízí, já ďobnu trochu sem, trochu tam a mám dost :o)). A on to všechno zblajzne...
      Krásné dny Ajko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála