pondělí 14. srpna 2017

SKLEP SE ZAPLŇUJE...

samými dobrotami a jsem na sebe docela pyšná, že jsem pilná hospodyňka :o).
Jsem takový malý syslík, mám ráda zásoby.
Letos snad poprvé nám dozrávají ve skleníku stejně rajčata i papriky, a já mohu zavařovat na zimu směsi pod maso, aniž bych byla nucená kupovat papriky na trhu. Vše je tak voňavé, krásně dozrálé, šťavnaté, prostě radost pohledět, ochutnat a přivonět. Odměna za práci, kdy vše člověk piplá od malých rostlinek, úzkostně běhá zavírat skleník při každém ochlazení, pleje záškodníky plevele a kontroluje stav již větších a větších rostlin, přilévá kopřivovou jíchu, aby měly dostatek živin a dobře se jim dařilo.
Mám z těch všech krásných plodů obyčejnou lidskou radost.
Ve sklepě v regálech stojí vedle sebe sklenice s okurkami, čalamády, rajčata, směs pod maso, samé dobroty, které oceníme v zimě.





 Když jsem připravovala rajčata na sušení, zůstalo mi plno šťávy s dužninou, kterou mi bylo samozřejmě líto vyhodit a tak jsem s pomocí bylinek, redukcí a pasírováním, získala voňavé rajčatové pyré.


Ještě předtím než jsem začala zpracovávat úrodu zeleniny, musela jsem se poprat se zakoupenými meruňkami přímo od sadaře, a tak nejenom, že jsem navařila plno ovocných knedlíků do mrazáku, ale naplnila jsem i skleničky marmeládou.
A aby to nebyla jenom čistá meruňková, nakombinovala jsem různé příchutě.
Vznikly várky s levandulí, se 72% čokoládou, s vanilkou a badyánem. 
To bude dobrota.


A stále sbírám nakládačky, i když chudinky rostlinky mají listy děravé od krup jako řešeto, tolik se snaží neustále plodit malá okurčata, já jim za to opravdu děkuji a jsem fakt vděčná za každou okurku. Vím, jak to při roztodivném počasí, které nyní panuje, mají těžké.

Hlásím, že je naložená druhá láhev močáků... :o).




28 komentářů:

  1. Alenko, já už teda moc nesyslím, ale dřív hodně a znám ten pocit. Letos jsem udělala třešňové džemy jako dárky, ale taky jsem sysel. I když je nejíme, rozdávám je pomálu, páč ta zásoba ve špajzu se mi líbí. No ale rozdávám, páč proto jsem to dělala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem se také hodně umírnila, dělám již jenom to co máme rádi a vím stoprocentně, že to přes zimu sníme. Občas zásobujeme naše mladý, tak to pak ubývá :o)). A ten pohled na plné sklenice v regálech - ten je co?
      Měj se Marti hezky.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, jsi pilná jako včelička. A až se zima zeptá.... budeš mít co nabídnout. Já jsem také zavařila pár sklenic leča, dáváme ho na masové topinky. Mňam.
    Přeji krásný týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, až se mne zima zeptá, tak jí řeknu, že jsem celá z léta vyšťavená jak jsem byla pilná :o)).
      Měj prima dny Dášo.
      Ála

      Vymazat
  3. No teda....sbíhají se mi sliny jen co koukám na fotky. Ty marmelády s přidanou hodnotou, ty musí být....Nádhera.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak to vše voní, když se zpracovává :o)).
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, no páni! Ty ses do toho pustila. Pravdou je, že když se člověku urodí tolik, tak by byl hřích to nezpracovat. Já jen nyní raději po troškách. Poté co jsem letos vyhazovala snad 50 sklenic marmelád, džemů, čalamád, které jsme nespotřebovali a byly popsány rokem 2000 - 2013 - všechno jsem byla nucena vysypat. Snad se nakrmily alespoň včeličky. Měj se moc krásně a užívej..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to my máme po zimě víceméně skoro vždy vše zkonzumované. Občas zbude nějaká marmeláda, ale ty pak spotřebuji na nějaké koláče. Máme výhodu, že naši mladí nám pomohou, já pořád rozdávám :o))). Předloni jsem zavařovala tolik, že už jsem neměla žádnou volnou sklenici a musela mi sestra dodat.
      Inko, měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  5. Dobrý den p.Alenko,včera jsem udělala cuketový (jako bramborový) salát.Můžu Vám říci,že takový úspěch jsem již dlouho u rodiny meměla-salát zmizel než jsem stačila nandat grilované kuře.Doporučuji všem Vašim fanynkám,ať vyzkouší:-)).Jsem Vaší věrnou návštěvnicí,vždy čekám čím zajímavým nás obdarujete:-)).Přeji vše dobré , šťastný a zdravý život Eva z Kraslic. P.s.nerada vystupuji jako anonym,ale nedaří se mi zadat zpáteč.adresu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá p.Evo, tak to mne velice těší, že salát chutnal, mám s ním také vždy úspěch. Moc mne zároveň těší, že ke mně chodíte ráda na návštěvu a občas najdete nějakou inspiraci.
      Přeji Vám krásné dny, plné pohody a radosti do Kraslic.
      Ála

      Vymazat
  6. Jé jé,milé překvapení - adresa se podařila Eva

    OdpovědětVymazat
  7. Alenko, jsi opravdu pilná jako včelka ....pamatuji na doby, když byli kluci malí, zavařovala jsem co se dalo.Teď už to nepřeháním, ale pár skleniček už také na zimu máme.
    Měj se hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se urodí na zahrádce, tak je to radost z vlastního úspěchu :o). Dřív jsem sháněla i ovoce a zavařovala kompoty, to už nedělám, jen pokud dostanu třešně či švestky, ty se hodí v zimě do koláčů.
      Jani měj pohodu.
      Ála

      Vymazat
  8. Ty jsi ale pilná. Ale taky trochu syslím. Tak akorát, aby mi to přes zimu téměř zmizelo.
    Tak hezky pokračuj a raduj se! :-)
    Hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy si říkám, zda si toho nenakládám příliš mnoho :o))). Ale pak ta radost v zimě, že to jsou naše výpěstky a vím co v té sklenici mám.
      Hani měj se prima.
      Ála

      Vymazat
  9. Taky jsem vždy zavařovala okurky nejméně sto sklenic, hruškový kompot, marmelády, strouhaná jablka, čalamády, papriky plněné zelím. Tady už jen nějakou tu marmeládu. Lákají mne močáky, ale deko tu neseženu, ale okurky na ně jsem viděla v ruském obchodě. Jen nevím, zda by to šlo bez deka. Máš na ně nějaký recept , prosím? Jinak chválím , krása se podívat a co potom ta konzumace a vzpomínka na léto při otevření každé sklenice...to musí v zimě těšit. Měj se krásně- a jdu hledat ten cuketový salát. Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, mám recept s Dekem, před 3 dny jsem ho dávala sem na blog. Ale třeba by si našla nějaký jiný.
      Jo, v zimě je to pak paráda, když je kam sáhnout :o).
      Měj se.
      Ála

      Vymazat
  10. Alenko, jsi úžasná! Ráda bych se k takové dokonalosti někdy dopracovala. Ať ti jde práce od ruky.
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já do zavařování vběhla hlavně kvůli tomu, že jsme od manželových rodičů dostávali ovoce, zeleninu z jejich větší zahrady, kde pěstovali kdeco. A tak jsem se postupně "zlepšovala", až mne to začalo bavit. Když se ti bude Zuzko chtít, dopracuješ se, neboj :o).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  11. A takové krásné cedulky, to jsem břídil.... E

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K cedulkám jsem se dopracovala postupně. Lepila jsem samolepky, které jsem popisovala nebo na ně kreslila ovoce (marmelády), jenže ony jdou tak špatně pak sundat, že jsem raději zvolila tento způsob.
      Měj se Evo hezky.
      Ála

      Vymazat
  12. To jsou opravdu pěkné zásoby. A samé dobrůtky... A hezké cedulky.
    Já mám letos jen mátový sirup, trochu usušeného oregana a směs na topinky s cuketami. Jinak se nám letos neurodilo (třesně, višně, angrešt, rybíz) a letní jablka jsme propásli. Uvidím co švestky a podzimní jablka. Cedulky jsem vzdala (resp. jsem se o ně ani nepokoušela). Máme na chalupě vlhký sklep, takže tam přizde veškerá snaha vniveč. Lepím samolepky jen s ročníkem a zkratkou toho, co je uvnitř ("RM", "ŠP" a tak).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se neurodí, tak holt nejsou zásoby :o). Švestky mám moc ráda, ale málokdy se k nim dostaneme. U nás sklep vlhký není, protože není pod zemí, takže cedulky přežívají.
      Měj se Stáni.
      Ála

      Vymazat
  13. Alenko, Ty by jsi s tím mohla jít na trh...:-).
    Máš slušnou zásobičku na zimu, nemusíš se bát, že něco dojde a ještě určitě podělíš mladé.
    Obdivuji Tě, jakou si s tím dáš práci a vyrábíš i krásné cedulky. Radost do sklepa potom pohledět.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A stále ještě Henrietko nekončím, ve skleníku je plno červenajících rajčat, letos je opravdu velká úroda. Mladí se budou mít :o)).
      Lahvičky s cedulkami vždy daruji, proto si s tím tak trochu hraji. No prostě hračička...
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  14. Krásná zásoba.-)Hezké dny přeji...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, zásoby ty já ráda.
      Měj Věrko prima dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála