pátek 18. října 2019

Jeseníky...

navštívit bylo mé přání již dlouho a můj muž mi dokáže plnit přání a sny. K mým kulatým narozeninám mi předal krásnou obálku a v ní jsem našla poukaz do Lázní Jeseník, hotel Priessnitz, relaxace na 3 dny.

Domlouváme si s hotelem termín a vyrážíme na cestu do dalekých Jeseníků. Poloha lázní mne naprosto nadchla, na okraji lesů, vysoko položené, s úžasnými výhledy do krajiny. Secesní budova hotelu nás v duchu navrací do období z filmů pro pamětníky a já v myšlenkách tančím s Kristiánem. Dýchá na nás krása a nostalgie.

Procedury máme večer při příjezdu a druhý den dopoledne, čímž nám báječně vychází čas na alespoň malé výlety. Já totiž ve svém toužebném přání mám zapsáno - na vlastní oči vidět Tančírnu v Račím údolí. A to se mi plní.

TANČÍRNA - srdce Rychlebských hor

...Secesní Tančírnu, sloužící jako restaurace, taneční sál a penzion, nechal postavit vratislavický biskup kardinál Georg Kopp v letech 1906-1907, a to na místě zbourané parní pily. Podle kardinála získala Tančírna i své jméno - Georgshalle.
Tančírna patřila mezi nejvýznamnější kulturní centra regionu. Byla vyhlášeným výletním místem nejen pro obyvatel Javorníku, ale i širokého okolí. V Račím údolí se nacházelo pět výčepních či restauračních zařízení.
Před válkou se zde o sobotách konaly zábavy, o nedělích čaje s hudbou. Stav Tančírny byl od 90.let 20.století do roku 2015 neradostný. Budova byla ve velmi špatném stavu a bez okamžitých zajišťovacích prací by další roky nevydržela. Pořádala se zde řada benefičních akcí a koncertů a díky hnutí Brontosaurus se podařilo přitáhnout k Tančírně pozornost. Novým majitelem se stala nakonec obec Bernartice, kdy obec Javorník, pokud by ji získali, chtěli celou budovu srovnat se zemí. To se naštěstí nestalo a obec Bernartice se zasloužila o její záchranu a celkovou velmi citlivou rekonstrukci...

Dáváme si v kavárně, umístěné v dolní části Tančírny spolu s informačním centrem, kávu a sladkou odměnu a já si povídám s velmi milou paní kavárnicí. Vypráví mi proces rekonstrukce, ale hlavně vypočítává, co vše se v Tančírně během sezóny odehrává (na zimu je uzavřená). Taneční akce i týdenní kursy tance, koncerty, výstavy, jarmarky, svatby, firemní večírky, rodinné oslavy.
Naslouchám velmi pozorně a v koutku mého srdce mi je tolik příjemně - podařilo se zachránit skvostnou stavbu, citlivě zrekonstruovat a hlavně, opět slouží lidem, poskytuje radost.

Ani se mi nechce již odjíždět, ale čeká nás ještě malé zastavení  v národní přírodní rezervaci Rejvíz. Vyjíždíme autem prudkými serpentinami až do malé horské osady, která je označována jako nejkouzelnější lokalita v Jeseníkách a leží na náhorní plošině uprostřed hlubokých lesů. S ohledem na dochovanou dřevěnou lidovou architekturu převážně 19.století - roubené domy se svisle bedněným štítem a vyřezávanými šambránami kolem oken, byl Rejvíz vyhlášen vesnickou památkovou zónou.

Zaparkujeme a já vyslovím větu, která se mi později velmi vymstila. "Necháme batoh v autě, zajdeme se podívat jenom k Mechovému jezírku, podívat se na rašeliniště, potom se projdeme osadou a já si udělám fotky."
A tak jdeme jenom tak, já na krku fotoaparát. Potkáváme vracející se turisty. "To nebude daleko!" pronáším na půl pusy. Docházíme k rozcestníku - Mechové jezírko 1,5 km. "To budeme za chvilku na místě." Trochu vázne řeč, neboť se silně zatahuje, mraky šednou a houstnou a jak to bývá na horách (což moc dobře vím) počasí se rychle mění a my máme deštníky v batohu v autě.
Začínají padat první kapky, rychle schovávám foťák do pouzdra, natahuji na hlavu kapuci, ještě že ji u bundy mám. Muž má kšiltovku, bundu bez kapuce. K Malému mechovému jezírku docházíme v prudkém dešti. "A kde je proboha to jezírko? Vždyť je tady jenom všude mech a sušina?" Rozcestník nám sděluje, že k Velkému mechovému jezírku je to 500m. Cítím jak mi prosakuje voda již pod bundou, muž na tom není lépe. "Hele víš co, kašlu na Velké jezírko, já už mám malé pod bundou, vracíme se!" K autu docházíme silně promočení. Naštěstí mám na zadní sedačce pohozenou mikinu a tak promočenou bundu házím do kufru, v autě ze sebe servu mokré tričko. "No, já mám mokrou i  podprdu!" hulákám. Muž našel v autě softshellovou bundu a tak se může převléknout také do suchého. Kupodivu kalhoty máme oba v pohodě, voda po nich stékala. Přesvědčujeme se, že lehká zimní bunda není do deště, snese jenom vítr, sníh a trochu mrazu.
Klepu se zimou a focení domků přestává být mou prioritou. Odjíždíme.
"Teda tebe zase příště poslechnu až tě napadne nechat batoh v autě!" mručí u volantu muž. Nereaguji!

Následující den se loučíme s Jeseníky a slibujeme si, že se vrátíme. Alespoň na týden, abychom si prošli nádhernou přírodu, která zde člověka objímá ze všech stran.

Bylo zde krásně, muž mi dal nádherný dárek...

1. Alenko,
    že bychom se příště potkaly v Jeseníkách, když jsme začaly na horách, tak bychom v tom mohli pokračovat ;-)
    Já v Jeseníkách totiž také ještě nebyla, jezdila sem moje babička do lázní a vždy o nich krásně vyprávěla :-)
    Jo, jo na horách nikdy nevíš , snad to neodstůněte !
    Měj krásný podzimní víkend!

1. No to je dobrý nápad Ilonko, na příští rok můžeme třeba naplánovat. Naštěstí z toho ani rýma nebyla, ale ponaučení jsem si k srdci vzala :o).
      Měj báječné dny.
      Ála

2. Krásné,něco málo mám též prochozeného.Ráda se sem vrátím,stejně jako Vy.Vy máte muže gentlemana z masa a kostí.Mějte se sedmikrásně.JP

1. My před mnoha lety byli na Radhošti a už tenkrát se nám velmi líbilo.
      Jiřinko, dneska se to sice "nenosí", ale on gentleman bývá :o) a já to mám ráda.
      Krásné dny.
      Ála

3. Alenko,já jsem se teď vážně zasmála a ihned jsem musela vše přečíst manželovi.My teď byli na 4 dny v Jizerských horách....pro mne nádhera a ještě bych tam zůstala.I nám vznikají občas takové situace....no jsme ženy a ty to ví přece nejlíp 😊👍ale co by si ti chlapi bez nad pocali😊Jeseník mně lákají už několik let, ale já věřím, že je brzy dáme....Přeji krásný podzimní víkend.

1. My jsme se smáli až na pokoji, když jsme dali všechny mokré věci sušit do koupelny, kde se naštěstí dal zapnout topný žebřík. Večer jsme si dali dobré vínko na oslavu krásných výletů.
      O Jeseníkách mluvíme doma již pár let, tak snad se to nyní prolomilo a příští rok opět zavítáme a víc dní.
      Hezké dny Andreo.
      Ála

4. Álo, bydleli jste fakt v krásném hotelu. Jeseníky jsou krásné. My tam byli na týden před pár lety a doufám, že se ještě někdy vrátíme. Tančírnu v Račím údolí jsme tenkrát viděli na počátku přestavby - je hezké vidět z tvých fotek, jak nakonec prokoukla.
    Pokud se budete do Jeseníků vracet, doporučuji zámek v Javorníku a zřiceninu Rychleby, rozhlednu Zlatý Chlum a Čertovy kameny.

1. Je to nádherná budova, já se procházela po chodbách jen abych si užila tu atmosféru. Bohužel jsem příliš uvnitř fotit nemohla, všude bylo plno lidí. Zámek v Javorníku mám na fotkách, ale bylo zavřeno, ostatní tipy si Stáni napíšu, díky.
      Krásné dny.
      Ála

5. Alenko, byla jsi na místech, která velmi dobře znám a která mám velmi ráda, a do kterých se ráda vracím. Čtení se mi moc líbilo. Marcela

1. Vůbec se nedivím, že se tam ráda vracíš.Cítila jsem se tam tak dobře!
      Marcelo přeji ti krásné dny.
      Ála

6. V Jeseníkách, konkrétně v Karlově Studánce, jsem byla před pár lety na tři týdny v lázních. Krásný kraj, jiný než znám z domova, drsný, ale malebný. Moc se mi tam tenkrát líbilo. Když za mnou přijela rodinka, tak jsem také navštívili Rejvíz a dopadlo to stejně jako tvoje návštěva. Přihnala se bouřka, zmokli jsme, ale tak promočení jako ty jsme nebyli.
    Tančírna by se mi určitě líbila, je to nádherná stavba s úžasným prostorem.
    Přeji ti hezké a slunečné podzimní dny !!!
    Jitka

1. Mne nejvíce na Rejvízu mrzelo, že jsme nestihli si prohlédnout domky a víc se rozhlédnout po krajině. Tohle byl pak spíše úprk.
      Tančírna je naprosto skvostná, a když člověk viděl fotky, jaká to již byla ruina! Co člověk dokáže zničit a nechat ladem. Vše je o lidech, kteří mohou rozhodovat.
      Jitko měj krásné dny.
      Ála

7. V Jeseníku v lázních byl i tchán, takže to znám. :) Příroda je určitě krásná!

1. Je to jiné než u nás, krajina má úplně jiný ráz a to se mi moc líbilo.
      |Krásné dny Nat.
      Ála

8. Tak by měl vypadat dárek, který potěší duši i oko.
    Byla jsem v této nádheře pouze jednou a zanechalo to v mém srdci nejen obrovský dojem, ale i poznatek, že lesy zde jsou stále nádherně hluboké, vysoké a hlavně, voda křišťálově průhledná a vzduch voní po životě.
    I kdybych se tam už v životě nevrátila, toto mám zapsáno uvnitř.

1. Holka zlatá, Jeseníky jsou málem holé. Žádné hluboké lesy, teplo a kůrovec udělaly svou práci. Vytěžené holiny. Ale i tak je tam hezky. Iwka

2. Měla jsem ohromnou radost při otevření dárku a ještě větší když jsme tam byli. Někdy navštívíme místa, líbí se mi, ale nemám v sobě tu touhu se vrátit. A tady tu svou touhu mám.
      Nemyslím si, že by byly Jeseníky holé, problémy s kůrovcem jsou všude a domnívám se, že si s tím příroda poradí, doufejme. V daleké historii období sucha také byla.
      Přeji krásné dny tobě Simi i Iwce.
      Ála

9. Alenko,to jsem rada,že se ti v našich končinach libilo.Jeseniky a okoli znam jako stare boty.Přeji krasne podzimni dny plne slunička.
    Vlasta

1. Vlasti, líbilo a moc, těším se širší prozkoumání, přes zimu budu plánovat.
      Měj báječné dny.
      Ála

10. Alenko, to jsi mi připomněla plno věcí!Byla jsem dvakrát na křížek ve Frantovkách a potřetí mi napsali Jeseník. Nerada, ale jela jsem a bingo, láska jako trám: k Jeseníkům!Pak jsme tam s mužem začali jezdit na dovolené, když se vnučky byly schopné pohybovat po svých, tak jednou jela rodinka dcery s námi.Nádhera. Tančírnu jsme zatím neviděli, ale vím o ní.Zato Praděd, Šerák, Sovinec, Rešovské vodopády, Javornický hradozámek, a vše možné okolo ano.Na Rejvízu mockrát. Jak říkáš, nechat svačinu v autě a vzít chlapa ( hladového) na výlet na Zlatý Chlum je o život.V chatě tam měli zavřeno a já tomu mému slibovala dobroty.Tak se pásl na malinách a nemluvil se mnou.
    Zdravím Jiřina z N.

1. Jiřinko, tak víš o čem jsem psala a co v sobě cítím. Zase jsme si s mužem v autě říkali, v jak krásné zemi žijeme!
      Hladový muž je snad ještě horší než promoklý! Můj muž se mnou mluvil, jen měl v autě ironické poznámky :o))). A díky za tipy, poznamenám si.
      Krásné dny ti přeji.
      Ála

2. Alenko, já jen co se trochu pozdravím, chystám kratší dovolenou u Krnova, tam mám ještě bílá místa na mapě.V Bruntálu, doufám, pořád ještě dělají oblíbený likér Praděd!
      Přeji hezké dny. Jiřina z N.

11. Ali, pěkný výlet do našeho kraje. Na Rejvízu jsme byli kdysi dávno a Tančírnu jsem ještě neviděla. Takže píšu do plánu na příští rok :-) Měj se krásně Pavla

1. Tančírnu velmi doporučuji, je to pohlazení po duši.
      Pavlí měj krásné dny.
      Ála

12. Alenko, moc krásný dárek a díky za pěkné fotky. Měj pěknou neděli.

1. Marti, byla jsem prostě nadšená, z krásného hotelu, z procedur a z výletů.
      I tobě hezkou neděli, já mám v plánu odpolední výlet a venku se pěkně zatahuje a vypadá to na déšť.
      Ála

13. Má tolik oblíbená místa.... Díky za fotoreportáž ty lázeňská švihačko :))))

1. Tři dny bylo velmi málo, ale i tak jsme byli spokojení. Snad to příští rok vyjde na delší dobu.
      Krásné dny měj Evo.
      Ála

14. Tak jestli jste to přestáli bez rýmy, tak to byly moc krásné dny na nádherném místě. Opravdu krásný dárek, Alenko!
    Přeji hezké dny a moc zdravím, Helena

1. Kupodivu Helenko, přestáli, ona nebyla příliš velká zima, tak asi proto. Já se klepala v autě než jsem se převlékla do suchého, pak už to bylo v pohodě, v autě se zatopilo.
      Z dárku jsem měla obrovitou radost!
      Měj se moc hezky.
      Ála

15. V Jeseníkách jsem nebyla- když si to v hlavě proberu, tak je víc míst tady u nás, kde jsem nebyla. Holčičko, v takových místech bez batohu ani ránu. :-) Ale užili jste si to a to je hlavní.
    Prima fotky!
    Pohodový den!
    Hanka

1. I my máme plno děravých míst v poznávání rodné hroudy, máme přes zimu plno plánů a pak nás pohltí zahrada.
      Hani, však to já dobře vím, že batoh a v něm důležité věci mít, je potřebný. Nevím co to do mne vjelo, že jsem vynesla tu hloupou větu :o). Ale zase máme zážitek se vším všudy.
      Přeji ti hezké pondělí.
      Ála

16. Také bych se tam chtěla vrátit, protože my jsme Tančírnu nezvládli, protože byl horký den a dosyta jsme se máchali v Prisnitzových chodníčkách... Máš hezké fotky, úplně mne to láká hned cestu objednat... Krásné podzimní dny, Eva

1. S mužem jsme se shodli, že tři dny je velmi málo jak na ty lázně, tak na krajinu v okolí. A tak máme důvod se vrátit.
      Evo měj se hezky.
      Ála

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.