středa 3. dubna 2019

Jak udržuji pletené či háčkované výrobky...

bych ráda shrnula do jednoho příspěvku, neboť nyní ve zvýšené míře používám vlnu, či směsi s vysokým podílem vlny a ty si vyžadují důslednou péči. Takto o své pleteniny pečuji a jsou to mé vlastní zkušenosti.

Lehce jsem se zmínila o údržbě pletených šátků třeba zde.



V dnešní době se dají sehnat mnohé vhodné prostředky na praní, ale před lety velký výběr nebyl a já své pletené výrobky prala (podotýkám, že se pletlo hlavně z akrylu) v šamponu na vlasy. Do umyvadla s vlažnou vodou jsem ho pár kapek nalila, svetr jemně promnula několikrát v ruce v napěněné vodě a ve dvou vodách stejné teploty vymáchala, vždy jemně promačkala, neždímala, nekroutila. Následně jsem svetr vložila do automatické pračky a při mírných otáčkách ho nechala vystředit. Sušila jsem vždy volně rozložený na velké osušce, pod kterou jsem dala deku.

Před lety jsem začala používat Perwoll, a to jak na kupované svetry, tak i na své různé pleteniny, a prala jsem vše v automatické pračce na šetrný program vlna. Do máchací části jsem přidala trochu aviváže.

Avšak když jsem začala na pletení používat příze převážně vlněné, jejichž cena odpovídá dovozu z ciziny, měla jsem obavu, abych si pracně upletené projekty nezničila nevhodným praním a vrátila jsem se opět k velmi šetrnému praní v ruce. Takže opět vlažná voda, trochu Perwollu, dvojité vymáchání a následné odstředění v automatické pračce na 400 otáček, sušení volně na dece. Aviváž již nedávám.
U Vlněných sester jsem loni objevila Wool Balsam, který obsahuje lanolin a ten je asi nejvhodnější pro tyto příze. Určitě existuje na trhu i více různých prostředků na vlnu, stačí vyhledat. Nyní mají na svém e-shopu Vlněné sestry ekologický prostředek Eucalan Delicate Wash, ten zatím vyzkoušený nemám.


Vrátila jsem se k pletení po mnoha letech, objevila jsem nádherné příze, okouzlily mne novinky v pletení, báječné návody a překvapilo množství nadšených pletařek. Od šátků háčkovaných, pletených, od čepic a šálů jsem plynule přešla ke svetrům. A to hlavně pro sebe. Upletení svetru netrvá týden, jeho dokončení spolkne mnoho hodin volného času, dochází i k občasnému párání, když se udělá chyba, ale ta radost, když se vše povede, svetr skvěle padne, okolí chválí, to je k nezaplacení.


Nerada bych si svou práci zničila a proto šetrné praní v dobrých prostředcích je opravdu pro mne nutností a nepodceňuji údržbu.

Pletení je terapie, pletení je láska, 
pletení je vášeň,

pletení do šťastných dnů se vkrádá...



22 komentářů:

  1. Ručně pletené výrobky peru v ruce. Po vymáchání je položím na osušku a postupným zamotáváním odstraňuji vodu. Svetr pak rozložím na další osušku usušit. Takže vlastně téměř stejný postup jako Ty. Jen je nedávám ždímat do automatky. :-)
    Hezký den, Alenko!
    Hanka

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já to jednou kdysi vyždímat v automatické pračce vyzkoušela a vše bylo v pohodě. Od té doby to do ní dávám odstředit na nižší otáčky.
      Hani měj se pěkně.
      Ála

      Smazat
  2. MNOHOKRÁT DĚKUJI !!!!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Není zač, snad ti má zkušenost pomůže Simi.
      Měj se hezky.
      Ála

      Smazat
  3. Alenko, krásná přehlídka tvojí tvorby. Vzpomněla jsem si, že jsem taky kdysi prala svetry v šamponu. Měj se krásně.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Musel si člověk vypomoct, když nic v drogerii nebylo, viď?
      Marti měj hezký den.
      Ála

      Smazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětSmazat
  5. Ahoj Alenko, jsem tady nová, teprve se rozkoukávám. Mám prosbu ohledně toho svetru s norskými vzory, dal by se někde sehnat návod na pletení? Kdysi jsem si takový pletla, ale to bylo v minulém století :-) Děkuji ti Pastelka

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vítej Pastelko :o).
      Návody najdeš na Ravelry, pokud neznáš, pročti si blog Vlněné sestry, tam najdeš i odkazy na jejich videa, kde seznamují jak si návod z Ravelry opatřit. Některé se dají koupit i v češtině, některé překládaly Vlněné sestry. Určitě ti jejich rady pomohou. Uvedené svetry jsou pletené dle návodů zakoupených právě odtud. Pokud by si potřebovala poradit, napiš mi do kontaktního formuláře - viz nahoře vpravo.
      Přeji krásné dny.
      Ála
      Ála

      Smazat
    2. Ahoj Alenko, moc děkuji za odpověď, zkusím to dohledat, nebo napíšu.
      Pastelka

      Smazat
  6. Moc hezké a praktické shrnutí, Alenko! Moje praní vlny má opravdu velmi podobnou historii :o)
    Teď peru taky ve Wool Balsamu, ale v pračce, mám tam program na vlnu, je velmi šetrný.
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ono to ani moc jinak dříve nešlo :o). Helenko já také občas použiji program na vlnu, ale hlavně na svetry kupované nebo na pletené, ale které jsem již předtím několikrát vyprala v ruce. Stalo se mi u ručně barvených přízí, že pěkně ve vodě pustily barvu :o(.
      Měj se hezky.
      Ála

      Smazat
  7. Super, díky za parádní rozbor :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jsem si říkala, že to třeba přijde vhod a poňoukla mne Blondýna :o).
      Péťo měj se hezky.
      Ála

      Smazat
  8. Já mám vlněný svetr jeden a ten peru v ruce a vodu jen vymačkávám. Zkusím odstředit na nejnižší otáčky v pračce - mohl by to urychlit schnutí. Trochu aviváže dávám - svetr se mi pak zdá měkčí. Díky za inspiraci

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Mám vyzkoušené, že odstředění v pračce na otáčky 400 svetrům neublíží a jak píšeš, urychlí se schnutí.
      Stáňo měj se hezky.
      Ála

      Smazat
  9. Álo, máš opravdu napletené krásné kousky a těch by bylo škoda zničit je v pračce. Také peru svetry v ruce a ždímu v pračce. Jednou, kdysi dávno, to jsem byla ještě mladá holka, jsem vyprala Mírovo vlněný svetr asi na 60 stupňů, stal se z něj větší svetřík na panenky. To bylo překvapení a škola života. :o)
    Přeji Ti, ať se Ti nic podobného nestane. .o) D.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. I mně se stala podobná věc, jediný vlněný svetr jsem po několika praní v ruce šoupla do pračky a byl z něj svetřík pro malé dítě. Jo jo, to jsou ty zkušenosti.
      Dášo měj se krásně.
      Ála

      Smazat
  10. Pleteš krásné věci, obdivuju tě. Taky se k tomu snad jednou vrátím.. výzva bude se na učit ty termíny v angličtině, na webu je tolik krásných návodů!
    Eva

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Evo moc děkuji. Až se k pletení vrátíš - ono vše má svůj čas, tak zjistíš co nádherných návodů či tipů lze najít třeba na Ravelry. A ty anglicky umíš, takže pro tebe to bude v originálním návodu daleko snazší než pro mne. Ale jsem na sebe pyšná, že jsem překonala obavy a prostě to zkusila.
      Měj se moc hezky.
      Ála

      Smazat
  11. Alenko,
    ještě prozraď , jak vlněné výrobky uložíš po zimě.

    Děkuji

    Martina

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Marti, nemám žádnou vychytávku, jenom mám v prádelníku hodně mýdel a sáčky s vlastní sušenou levandulí. Totéž v zásuvkách, kde jsou uložené šály, šátky pletené či háčkované.
      Měj se hezky.
      Ála

      Smazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála