pátek 22. září 2017

KRÉTA...

a její západní pobřeží, se stala na 12 dní naší laskavou hostitelkou.
Byli jsme na stejném místě se svými kamarády již potřetí.Nebyli jsme sami, kdo se do Agia Mariny, studia Soffia, tak rád vrací. Jedni sympaťáci zde trávili svou dovolenou po třinácté, druzí po desáté.
A to o něčem zajisté svědčí.Naprosto domácí prostředí, pokoje v zelené oáze pomerančovníků, citroníků, vonících keřů a rozkvetlých květináčů, a z baru u bazénu na nás volá Jorgos (který vyrůstal kdysi v Česku) čistou češtinou
 - Kdy přijdeš?
Každé ráno po snídani (máme pobyt s vlastním stravováním, to máme nejraději) přejdeme silnici a jsme na pláži. Každé ráno nás vítají z taverny Casa di Mare
 - Dobrý den, ahoj.
Ochutnáváme řecká jídla, hlavně ryby a jehněčí, zapíjíme řeckým vínem, rakije v malých džbáncích nechybí po  jídle jako pozornost taverny společně s lehkým dezertem.
Slunce nás objímá a hřeje naše unavené kosti, lechtá v tváři i pod slunečníkem, jemný větřík nám obrací listy stránek knih, kterým jsme obětovali pár triček, abychom se vešli do předepsané váhy zavazadel a po přečtení si je měníme s kamarády.
Poddáváme se pohodě, klidu, vyprávíme si nebo lehce pospáváme, nepotřebné a nechtěné myšlenky plynou z hlavy jako mořské vlnky, které narazí na břeh a v mžiku jsou zase pryč ve volném prostoru.
Nesmírná úleva a očista.
Duše, srdce jsou lehčí a lehčí, nikde nic netlačí, nikde se neobjevuje žádná úzkost, žádný stres, klid se rozlévá po celém těle.
Právě kvůli tomu jsme přijeli.
A Kréta nám otevřela svou náruč naplno, objala, polaskala, potěšila.

Když si ráno přivstanu, vezmu aparát a jdu se toulat po prázdné pláži :

Když se jdeme navečer projít do úzkých uliček mimo hlavní ulici :

Když si chci zachovat pohled na náš oblíbený balkonek:

Když hledám milé záběry:

Když navštívíme krápníkovou jeskyni u soutěsky Topolia:

Když se ocitáme na ostrově Elafonisi, Růžové pláži :

Když se zastavíme u nejstaršího olivovníku na Krétě (prý 3.000 let!):

Když mne fascinují starobylé hliněné nádoby :

Pár údajů:

Kréta je největší řecký a celkově pátý největší ostrov ve Středozemním moři. Podle starořeckých mýtů je Kréta považována za místo zrození Dia - vládce olympských bohů.
Ze severu ho omývá Krétské moře a z jihu Libyjské moře.
Počasí na ostrově Kréta je typicky středozemní a patří k nejteplejším z Řecka, jeho ostrovů i celé Evropy. Léta jsou zde horká a suchá, zimy mírné se sněhem v horských oblastech a deštěm v nížinách. Za celý rok tu spadne pouze 500 mm srážek.
V zimě a v jarních měsících je Kréta vzhledem k vysokým teplotám, dostatku srážek a vysoké vlhkosti jeden z nejzelenějších ostrovů ve Středozemním moři.

Západ

Pro oblast okolo města Chania a západní Kréty je typických více srážek a vlhkosti. Tato část ostrova je mnohem zelenější než východ. Průměrné teploty jsou o trochu nižší než ve východní části. Některé potoky a říčky jsou zavodněné celoročně, což podporuje větší hustotu keřů a stromů.

Jižní pobřeží

U jižního pobřeží bývají teploty vzduchu vyšší než na severu. Voda je však mnohem hlubší a rychleji se svažuje, proto bývá o jeden až dva stupně studenější.

Severní pobřeží

Na severním pobřeží jsou teploty vzduchu o trochu nižší než na jihu, pobřeží se ale naproti tomu svažuje postupně, proto je teplota vody vyšší a pro mnohé jsou zde celkově lepší podmínky ke koupání.

Loučení nastalo.

MOŘE...

Nevím zda, nevím kdy se mé prsty dotknou opět tvých vln, tvé zurčící mořské pěny.

Netuším co bude příští rok.

Ale jedno vím jistě.

KRÉTO, očarovala jsi mne.
Navždy...

1. Óóó móře, Kréto krásná... Alenko, děkuji za připomenutí tohoto krásného ostrova, kde dovolenková pohoda vyzařuje z každého obrázku. Je skvělé se vracet a jedno místo a pak zjistit,že to bude stejné, ne-li lepší než vloni.Měj se hezky i tady u nás. H.

1. Mám trochu teplotní šok, ve čtvrtek jsem odmítla vylézt ven :o)). Dnes už to bylo lepší. Myšlenkami jsem stále ještě na Krétě...
      Hani, měj prima dny.
      Ála

2. Když to krásně napíšeš.
    Když je cítit spokojenost a radost.
    Když je mi hezky při pohledu na tvé fotky.
    Když mám díky tvému příspěvku hezčí večer.
    Proto, díky. Jana

1. Jani, ty jsi mne tolik potěšila, že jsem ti svými slovíčky a fotkami udělala hezkou chvilku. Mám radost...
      Ála

3. Álo, to je nádhera, ani se nedivím, že ti Kréta učarovala. Krásné moře, krásné uličky, úžasný olivovník, skvělé nádoby a zídky, prostě dovča jak má být. Tak třeba ještě někdy...
    Měj krásný víkend. D.

1. Pokud se zadaří a třeba ještě zavítáme, chtěla bych nakouknout třeba autem také na východ Kréty. Ale místo na pobyt už zůstane stejné, místo kde nám je tak dobře...
      Dášo, měj krásné dny.
      Ála

4. Má milovaná Kréta.I já děkuji za tak nádherné připomenutí naší loňské dovolené, která se mi zarila hluboko pod kůži.Je vidět, že se Vám Kréta moc líbí tak jako nám.Moc děkuji za pohlazení na duši, dnes to zrovna moc potřebuji.. Měj krásné dny .Z❤...a moc ti to sluší 😉

1. Navštívili jsme několik řeckých ostrovů, ale Kréta, ta je nám hodně blízká. Jsem ráda Zdeničko, že jsem ti trochu rozjasnila podvečer.
      A děkuji :o)).
      Ála

5. Tak jsi zase tady. :-) Plná dojmů,odpočinutá, se spoustou nádherných fotek.Krásně jsi nám ostrov přiblížila.
    Já na Krétě nebyla,takže jsem se s Tebou ráda prošla tou krásou. Díky.
    Měj hezké dny i tady, kde začíná podzim. Babí léto trucovalo, takže snad podzim jako takový nám nabídne příjemné dny plné podzimních barev.
    Jo a abych nezapomněla- sluší Ti to moc!!!!!!
    Hanka

1. Ano, jsem opět doma - doma je doma, co si budeme povídat. Avšak když ráno otevřu oči, myšlenka patří moři, pláži, slunci, teplu. Ještě chvilku si to v sobě musím uchovat, ještě nechat doznívat, ještě se cítit tak volně...
      Hani, děkuji :o), potěšila si ty mne.
      Na podzimní barvy nedám dopustit, tak si snad oči přijdou na své, necháme se překvapit.
      Ála

6. Krásně napsané, hned bych jela. :) A ty fotky... aaach, nádhera.

1. Děkuji :o) a fotek mám mnoho, snad jsem vybrala zajímavé.
      Pěkné dny přeji.
      Ála

7. Moc krásné vzpomínání. Krétu jsem taky navštívila a bylo nám tam taky hezky.

1. Ono vždy platí - jaké si to uděláme, takové to budeme na dovolené mít :o). A nám je vždy přáno, že vše vyjde tak jak má, a za to jsem vděčná.
      Míšo, měj se hezky.
      Ála

8. Krásná místa, krásná... bezkonkurenčně... a jak jste si to krásné udělali, tak to teď lze krásně vnímat. Myslím, že to byl příjemný odpočinek, milé zážitky a pohlazení duše, Kréta je perla.

1. Máš naprostou pravdu Diano, z každé dovolené vnímám to nejlepší co mne na daném místě mohlo potkat.
      Měj hezké dny.
      Ála

9. krásně jsem si zavzpomínala- miluji tahle místa na Krétě ....ale i místa jiná-Kréta je moje srdcovka...zdravím Hanka

1. Hani, ještě že má člověk fotky, které mu vše připomenou okamžitě. Kréta se také stala mou srdeční záležitostí.
      Měj se prima.
      Ála

10. Alenko, nádherné fotky a krásně napsané. Hned bych jela. Krásné dny.

1. Ani se mi nechtělo doma ukládat kufr :o)), jela bych ihned...
      Měj se hezky Marti.
      Ála

11. Alenko, krásné fotky! :) I mně Kréta učarovala a mám ji pod kůží! :)
    Krásné podzimní dny i tady u nás, Peťka :)

1. Děkuji Peťko :o), připadalo mi, že jsem fotila málo, ale pak doma jsem nevěděla, kterou na blog vybrat.
      Měj pohodové dny.

12. Ali, moc krásné fotky. Kréta ... to je taky můj sen. Pavla

1. Pavlo, jednou se ti splní, uvidíš.
      Ála

13. Alenko,na Krétě jsem už také před lety byla a mám na ni nezapomenutelné vzpomínky!Řadila tam v hotelu nějaká střevní infekce a tak zle nám vsem jeste nebylo;-) Ale jinak je tam krásně!My jsme zatím zajeli na Palavu a mám tip na super ubytování v Bilovicich:-) A pak jsem se pustila do sušení šipku,zeleniny-polevkove koreni,... a teď jdu tlouc i máslo.Krasne podzimní dny i doma:-)

1. Tak to se nám nikdy nestalo, již několik let se raději stravujeme sami a je to veliká pohoda, jíme kdy chceme, co chceme a hlavně v tavernách vybíráme klasická řecká jídla :o). Ilonko, ty jsi pilná včelička, na šípky teprve půjdu, nejdříve musím zpracovat rakytník, zazimovat zahradu... no opět je toho celkem hodně.
      Měj krásné dny.
      Ála

14. Moc pěkné fotky, krásné moře i ostatní dovolenkové momentky. Podle všecho jste si to fakt užili a prodloužili si léto.
    Hezké pro změnu podzimní dny

1. Ano, užili řádně, načerpali plno energie a pohody. Jen ten návrat do podzimu byl trochu krutý :o).Ale snad se to ještě trochu zlomí.
      Ála

15. Alenko, hezky jste si dovolenou užili ... máš hlavu plnou vzpomínek a o to jde, budou tě hřát celou zimu. Tvoje fotky mi moc potěšily.
    Měj se moc hezky. Jarka

1. Prostě odpočinková dovolená, zpestřená výletem a spousty zážitků...Snad se ještě někdy podíváme na stejná místa, ráda bych.
      Pěkné dny Jarko.
      Ála

16. Alenko, to je krása. Mám radost s Tebou. Tolik nadšení a lásky k tomu místu sálá z Tvého článku... Určitě se tam vrátíš.
    Hezké podzimní dny
    Henrieta

1. Třeba to ještě někdy vyjde, uvidíme. Čas ukáže :o)).
      Henrieto měj i ty hezké podzimní dny, v týdnu nás prý čeká teplejší podmínky. Já mám teplotní šok :o).
      Ála

17. Alenko, to musela být čistá nádhera a užití si volného času zcela plnými doušky. Šumění moře a vůni moře cítím až sem. Jsem moc ráda, že jste si to naplno užili, přesně o tom dovolená je.
    Vítej zpátky doma.
    Katka ♥

1. Tentokrát jsem se zaměřila na veliké odpočívání, relax a pohodu. Vše splněno do puntíku :o). Kdoví, zda se někdy ještě podíváme...
      Měj se Katko krásně.
      Ála

2. Alenko, jsi prostě báječná! Raduji se naplno s tebou.
      K.

18. Krása,vnímám vše všemi smysly :))). Strašně to pomáhá tělu i duši. Na Krétě jsme ještě nebyli a už tolikrát byla na seznamu. Musíme tam vyrazit! Díky za prima článek, Kája.

1. Kájo, určitě vám to jednou vyjde, vždyť sny se plní. Já miluji moře, jeho nedozírnost, jeho svobodu, jeho nezkrotnost. Ale nádherné chvíle dokáži prožívat i v horách, ty mne obklopují a já se před nimi kloním, cítím jejich sílu... NO, já se nadchnu vlastně všude, kde je mi dobře :o).
      Měj se moc hezky.
      Ála

19. Krásné fotky. Musela to být báječná dovolená :-).

1. Dovolená v teple, plná odpočinku - co více si přát :o).
      Ála

20. Alenko, už vím, o čem si psala...
    Přeji hezký večer. Helena

1. Však jsem na tebe Helenko myslela, zda se ti tam bude také tak líbit jako nám :o).
      Měj se krásně.
      Ála

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.