čtvrtek 10. srpna 2017

MOČÁKY...

nebo rychlokvašky nebo kvašáky. V různých místech našich krajů se jim říká jinak, ale všude jsou ve veliké oblibě. Není tomu jinak ani u nás, pečlivě necháváme naprosto schválně okurky nakladačky narůst do velikých rozměrů a těšíme se na jejich naložení. Můj tchán je nakládal rád a zásoboval nás mnoha velikými lahvemi plných šťavnatých kyselých okurek. Postupně si našel svůj recept, který dovedl k naprosté dokonalosti a já si naštěstí jeho návod pečlivě zapsala. Po jeho odchodu v loňském roce je řada na mně, abych pro rodinu močáky nakládala. A dělám to opravdu s radostí, protože ty slastné výrazy v jejich obličejích a zvolání - Jé, mami, ty jsi nezapomněla a naložila, mne naplňují blahem, nebudu zastírat.



Jen máme letos problém s množstvím nakládaček, je jich málo, dostaly nálož krupobitím, počasí je tak rozkolísané, že listy již postupně žloutnou a já vůbec netuším, zda se mi podaří naložit ještě klasické kyselé okurky na zimu v dostatečném množství. A také, aby bylo ještě alespoň na jednu láhev močáků.

A ten skvělý recept mého tchána Pepy?
Mohu ho prozradit, není to rodinné tajemství jako u nakládaček, a tak ho s klidným svědomím posílám do éteru pro případné zájemce.

MOČÁKY

2 l vody
1/4 l octa
1 DEKO
22 kuliček cukerinu = 100-120 g cukru
- to vše svařit
- do lahve 25 kuliček pepře, 25 kuliček nového koření,
hořčičné semínko a kopr dle chuti
- teplým nálevem zalít (ne úplně vařicím, praskla by sklenice)
- gumičkou uzavřít hrdlo celofánem, případně nějakým víčkem
- dát do studena





A když jsou močáky řádně nasáklé nálevem a mírně změklé, nesmím opomenout připravit ke grilování náš oblíbený salát z rychlokvašek, o kterém jsem se již na svém blogu zmiňovala. Ten je opravdu vynikající a já schovávám pár močáků na sobotní oslavu právě na přípravu tohoto skvělého salátu.

Jenom doufám, že na záhonku ještě úroda nakládaček nekončí a že něco nasbírám do skleniček, neboť Zimu bez vlastních nakládaných okurek si neumím představit.



Máme na týden doma dvě vnoučata a tak jsem natolik vytížená, že zanedbávám blog, protože čas s nimi trávený je pro mne opravdu přednější.
Je jim oběma právě deset let a za dva roky se může stát, že o prázdniny
 u babičky a dědy nebudou stát :o)).

Už na mne volají a jdu hrát Prší, počasí je k tomu jako stvořené.
Z celodenního cyklovýletu sešlo, nebe je zatažené od rána a po noční bouřce se citelně ochladilo.

Asi je pošlu s dědou na ryby ... :o)


14 komentářů:

  1. Takto nakládané okurky jsem ještě neviděla, to je pro mě uplná novinka. Příští rok zkusím :) Já jsem letos okurky musela koupit, protože všechny tři rostlinky pomalu zešedivěly a umřely. Snad se nám příroda zase brzy vzpamatuje :) Přeji krásné dny, Eloorka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu neznáte močáky? Ani nikde na jarmarku nebo trzích jste neochutnala? Tak to byste někdy měla :o).
      Eloorko mějte se hezky.
      Ála

      Vymazat
    2. Opravdu jsem je nikde nezahlédla ani na jarmarku :) Určitě ale vyzkouším :) Eloorka

      Vymazat
    3. Tak ať chutnají tak jako nám :o)).
      A.

      Vymazat
  2. Alenko, já ještě letos nenaložila, ale k létu neodmyslitelně patří!
    Užívej si s vnoučky, u nás ani kapka a zatím horko...
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych moc ráda naložila ještě jednou, ale nějak nerostou :o)). U nás dnes celý den pod mrakem a kolem 20°C, takže nic moc.
      Měj se hezky Helenko.
      Ála

      Vymazat
  3. Álo, u nás se jim říká rychlokvašky. Já je nemusím, ale manžel je miluje. Teď dostal velkou sklenici od rodičů a také si pochutnává.Já mám zase radši ty menší. Jsi šikulka a díky za recept, třeba se do nich jednou také pustím.
    Pa D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás se baští oboje :o). Je to taková naše tradice, že močáky si musíme naložit.
      Dášo měj se prima.
      Ála

      Vymazat
  4. U nás se kvašáky nikdy nedělali. Já mám raději menší okurky.
    Užij si týden s vnoučaty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si je pamatuji z dětství a jak se kupovali na poutích. A jsem ráda, že jsem si hlavně stihla zapsat ten recept, nám moc chutnají.
      Týden s vnoučaty se chýlí ke konci a já budu muset načerpávat energii :o)), kterou jsem za ty dny nějak poztrácela.
      Měj se Stáni.
      Ála

      Vymazat
  5. Ali kvašáky nedělám, nejím je. Letos mám málo času na zahrádku, tak je tam dost přerostlých nakladaček, asi je udělám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad ještě něco nasbíráme, musela bych jinak pár kil koupit na trhu, zima bude dlouhá :o) a malých okurek mám teprve malou zásobu.
      Ali měj pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Tý jo, mám chuť načnou sklenici okurek. Děkuji za recept o který ses s námi podělila. U nás se kvašáky nedělaly a mamka je zkoušela prvně loni, přidala i lupen z vína. Jsem zvědavá jaké budou letos. Krásné léto a snad ještě bude trochu úroda na nakladačky, Kája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děda také přidával vinnou révu, ale tu na zahradě už nemáme, tak já bez ní, ale nijak tomu nechybí.
      Kájo, já doufám, že něco do košíku ještě nasbírám :o).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála