pátek 7. července 2017

ŠALVĚJOVÝ SIRUP...

zatím první várka.


V bylinkové zahrádce mám dva druhy šalvěje, klasickou šedozelenou a tuto žíhanou.


Jako koření se užívají čerstvé nebo sušené listy barvy zelenošedé až stříbrošedé. Chutnají trpce a lehce nahořkle a hodí se hlavně k vepřovému a telecímu masu. Přidávají se také do omáček, nádivek, k ochucení sýrů. Ve staročeské kuchyni byla používána šalvěj lékařská stejně často jako petrželka. Sbírá se i kvetoucí nať v červnu až červenci.
Šalvěj se používá též v léčitelství pro své protizánětlivé, antivirotické a antibakteriální účinky, zabraňuje průjmům. Omezuje pocení, zejména je-li nervového původu, jako např. při nočním pocení v klimaktériu. Pomáhá při žaludečních, střevních a žlučníkových potížích a nadýmání. Ve vyšších dávkách (nebo v kombinaci s alkoholem) působí toxicky. Není známo mnoho případů otravy, ale je vhodné zvážit použití jako léčiva, potraviny nebo esenicálních olejů, které při vysokých dávkách vyvolávají riziko poškození jater. Při přípravě čaje ovšem pouze relativně malé množství účinných látek přechází do vody a tři až šest šálků šalvějového čaje denně je považováno za netoxickou dávku.

Žádaná je šalvěj i v kosmetice, kde se využívají její stahující a dezinfekční schopnosti. Odvar z 200 g šalvěje na jeden litr vody se přidává do osvěžující koupele. Potlačuje tvorbu lupů, proto se pro závěrečné oplachování hlavy doporučuje šalvějový nálev. Pleťová voda ze šalvěje léčí problematickou pleť a akné. Pro účinky při léčbě zánětů v ústní dutině a při potlačení nepříjemného zápachu se výtažky ze šalvěje přidávají do ústních vod a zubních past (doporučuje se i žvýkání čerstvého listu nebo kloktání nálevu).
zdroj : Wikipedia



Jednu lahvičku povezu sebou jako dárek pro naši milou 
ubytovatelku v Lužnici.

Už se jenom jednou vyspím, 
dáme kola do držáků a jedeme...




16 komentářů:

  1. Tak už máš jistě skoro sbaleno a hurá na dovolenou. Tak hlavně ať vám vyjde počasí. A hezky si to užijte.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sbaleno nemám vůbec, jen v hlavě si sumíruji na co nezapomenout. Zítra ráno posbíráme děti a už se asi ani po celý týden nezastavíme :o).
      Hlavně ať nám neprší, ale máme i mokrou variantu.
      Hezké dny Hani.
      Ála

      Vymazat
  2. Ali přeji ti hezké počasí a hodně najetých kilometrů bez nehod. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tentokrát Iwko se počet najetých kilometrů bude odvíjet od dětí, aby je to bavilo a neotrávili jsme je, že toho najezdíme moc :o). Budeme prokládat výlety za poznáním a tak.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, pozdravujte v Lužnici a přeji báječnou dovolenou. Šalvěj mám též, ale vždy ji během léta spotřebuji, co nespotřebuji, nasuším na čaj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pošeptám to do vlnek Diano :o). Mám tu krajinu na jihu moc ráda, u nás jsou samé kopce a tam si užívám většinou rovinky. A ty rybníky - ach...
      Hezký den.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, krásný dárek. Ty se taky vůbec nezastavíš :-) Hezkou dovolenou a ať neprší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Loni jsem vezla domácí mýdla v háčkovaných pytlíčkách, letos něco zdravého a do bříška (rybíz ala brusinky a meruňkové čatní). Snad bude ráda :o).
      Už jsem si říkala, že zase vůbec neodpočívám.
      Děkuji a přeji ti Marti pěkné dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Šalvěj na zahrádce nemáme, takže sirupově jsem zatím experimentovala jen s mátou (teď o svátcích třetí várka, tentokrát s limetkou a o něco míň sladká).
    Užij si dovolenou s dětmi a držím palce, ať tu mokrou variantu nemusíte moc využívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nějak nestíhám, ale chci ještě v sirupování pokračovat, tak snad se mi časově zadaří.
      Ála

      Vymazat
  6. Šalvěj letos mám prvně, rozrostla se. Že bych zkjsila sirup.... Mějte krásnou dovolenou bez deště. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šalvějový sirup je výborný v zimě do čaje nebo v létě do limonád. Nám chutná moc.
      Ála

      Vymazat
  7. Alenko na sirup se také chystám... Určitě tvůj naramný dárek potěší.
    Přeji vám nádhernou dovolenou a těším se na tvé články o ní.. Užijte si ji do sytosti.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dárek potěšil, přidala jsem k sirupu marmeládu z josty a rybíz alá brusinky a milá paní majitelka byla moc nadšená. Na oplátku jsem dostala jejich domácí med :o).
      Ála

      Vymazat
  8. Na šalvějový sirup se pořád JEN chystám :o)
    Krásnou dovolenou, užijte si nejen kola ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto to chápu, já mám v plánu tolik lektvarů :o)).
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála