sobota 8. července 2017

RYBÍZOVÝ SIRUP ...

je pro mne nejrychlejší zpracování červeného rybízu, který nám letos opět hojně dozrál.
Jeden keřový a čtyři stromkové.



 Lomila jsem rukama co s tou úrodou budu dělat, a že časově se mi to nyní vůbec nehodí.
Nejmladší syn jen s úsměvem prohodil:
„Mami, a proč si na keře navěsila stará CD, aby ti na rybíz nelétali kosáci? Nic jim nedopřeješ, tak se nyní nediv."
No já trdlo.
Hned jsem cédečka sundala a o úrodu se s nimi ráda dělím.
Mají radost, létají a zobají.



Rybízovou marmeládu používám jenom do vánočního cukroví, jinak po ni nesáhnu.
A z loňska zbyla.
Letos ji vařit nebudu.
Co však s tou hojností na keřích ?
Sirup, ten se vypije vždy hned.:


Návod je jednoduchý:

2 kg červeného rybízu
5 lžic kyseliny citronové nebo vinné
1,6 kg cukru
2 l vody
- odstopkovaný rybíz zalijeme ve vodě rozpuštěnou kyselinou citronovou a necháme stát přes noc, přecedíme přes plátýnko, rozpustíme v ní cukr.
Já jsem naložený rybíz prohnala odšťavňovačem, tím jsem získala více šťávy. Společně s cukrem jsem ještě nechala  zahřát a teplý sirup plnila do sklenic. 
Mám k tomu větší důvěru, že se mi nezkazí.
S plněním za studena nemám dobrou zkušenost.

Na litr ovocné šťávy se přidává obvykle 1,5 kg cukru, vyšší podíl cukru zaručí trvanlivost sirupu i bez tepelné či jiné konzervace.
Pokud toužíte po dietnějším výrobku, zamíchejte do šťávy pouze 500-600 g cukru a sterilizujte ho stejně jako marmeládu. Cukr se rozpouští ve studené šťávě nebo teplé do 80°C.
zdroj - Štávy a sirupy





Už je jedna várka v lahvičkách.
Další zpracuji až se za týden vrátíme (pokud na keřích něco zbyde) na rybíz alá brusinky.




Já se na týden odmlčím, budu se věnovat s velikou radostí vnoučatům, objíždět jihočeské rybníky a radovat se.

Ze společných chvil...

24 komentářů:

  1. Dobrý den,mohla bych poprosit o recept?taky máme hodně rybízu ☺ děkuju Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Álo, také mám dost rybízu, ale tolik co ty ne. Marmeládu mám z loňska, tu tedy vařit nebudu, něco jsem dala do mrazáku, něco na bublaninu a trochu ještě na keřích visí. Takže by sirup? Tvůj vypadá báječně, tak jestli můžu zase poprosit o recept? Pokud budeš mít ještě chvilku času, než se vrhneš na radovánky s vnoučaty.
    Děkuji a zdravím. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Již jsem nestihla před odjezdem, tak vkládám nyní a nevím zda ještě rybíz máš Dášo. Já ještě dva obsypané keře :o).
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, rybízu mám taky parádní úrodu, hodně jsem ho rozdala a ze zbytku možná uvařím sirup. Šalvějový už mám :o)
    Přeji krásnou dovolenou!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Rybíz v dobrém závidím. Nám se letos na chalupě neurodilo skoro nic. Třešně pomrzly všechny a i rybízu je pomálu. Uvidíme, jestli to vyjde na marmeládu (u nás je kromě lineckého velmi oblíbená i na promazání perníku a řezů ze strouhaných jablek) nebo jen na koláč.
    Tvůj sirup má krásnou barvu, ten jsem nikdy nedělala. A asi ani nebudu - u nás není po sirupech moc poptávka, tak nám stačí ten mátový, do kterého likviduji nadbytečnou mátu.
    Užij si dovolenou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mátový jsem zatím nestihla, ale mám ho také velmi ráda.
      Ála

      Vymazat
  5. Prekrásna červená!!! Sirupy vo fľaškách vyzerajú úžasne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, barva je překrásná, byl krásně zralý.
      Ála

      Vymazat
  6. U nás rybíz také dozrál,ale jen trošička. Máme nové keříky.😊..Za to o jostu jsme díky kosákům přišli..Alenko přeji ti nádhernou dovolenou a těším se na články o vašem putování.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím co máme s jostou, ale nic na ní není :o(.
      Po týdnu vše zpracovávám - fotek mraky, zážitků taky.
      Ála

      Vymazat
  7. Červený rybíz taky máme na zahrádce. Naštěstí nemáme takovou úrodu.
    Zkoušela jsi kynuté knedlíky s červeným rybízem? U nás mají úspěch.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ty jsem nikdy myslím nedělala. Mohla bych várku zkusit, díky za tip.
      Ála

      Vymazat
  8. A co ho naložit do cukru a slivovice :) ?
    Pavel

    OdpovědětVymazat
  9. O červený rybíz se mi letos postaral špaček. Dokud na něj chodili kosáci, zbylo i na mě. Po špačkovi zbyly jen holé stromky:-(.
    Cedulky na lahvičkách jsou velmi nápadité, hned to vypadá lépe:-).
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I nám pomáhají s úrodou statečně kosáci, každé ráno snídají :o)).
      Ála

      Vymazat
  10. Krásné, jsi šikula! Já dělala sirup pouze jednou a jelikož máme po letošním krupobití jen jeden stromek, tak z něj raději peču dobroty s tvarohem:-).

    Měj se krásně!
    papa ByGabra
    http://www.bygabra.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I u nás padaly kroupy, ale naštěstí všechno přežilo bez újmy.
      Ála

      Vymazat
  11. Ali to je parádní úrodička. já jsem zachránila jen na 6 skleniček marmelády, zbytek si dali kosáci.
    přeji krásné léto. Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, trochu mne ta úroda zaskočila, tolik rybízu zpracovat není jednoduché, nejenom trhání, ale pak odšťopkování je úmorné :o)).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála