středa 7. června 2017

BATÁTOVÉ PYRÉ ...

s grilovanou panenkou a fazolovými lusky s cibulkou.
Mé nedělní vaření na pergole.
Kdybych měla více prostoru jak tam vměstnat kuchyňskou skříňku, tak už ji tam mám, tolik mne baví vařit venku.
Avšak když pergola vznikala, tohle mne vůbec nenapadlo, ale i tak jsem nadšená možností vařit na plynovém grilu s hořákem navíc, který máme třetím rokem a já využívám každou možnost ve venkovním prostoru vařit. Sice mám trochu práce navíc než si ven vše nanosím, ale za ty chvíle, trávené venku na zahradě, to stojí.



Zpět k batátům.
Líbí se mi jejich barva, která zpestří každé jídlo na talíři.



Povijnice batátová (Ipomoea batatas), někdy také povijnice jedlá je druh tropické rostliny, jejíž kořenové hlízy jsou známé jako batáty či sladké brambory. 
Sladké brambory patří mezi velmi důležité užitkové rostliny tropů a subtropů. Jejich hlízy obsahují hlavně škrob, ale i cukr, díky kterým mají sladkou chuť. Stejně jako obyčejné brambory jsou mnohostranně použitelné, jak k vaření, tak i k pečení. Existují 2 druhy: červené (vhodné k vaření a zapékání) a žluté (vhodné ke smažení a do těsta k pečení).



Pyré je podle mne velmi vhodná příloha ke grilovaným masům.

Nakrájím na kousky, osolím a uvařím ve vodě.
Po změknutí scedím a vložím přiměřené množství másla, které nechám na bramborách v hrnci rozpustit.
Tyčovým mixerem rozmixuji.
Toť vše.

Znáte batáty ? Používáte v kuchyni ?

Nám moc chutnají ...











20 komentářů:

  1. Alenko batáty znám jen do té míry, že o nich vím.Ale ještě jsem je v kuchyni nezkoušela.. Asi dozrál čas a ráda je vyzkouším..Ta jejich barva je přímo úžasná 😊.. Opravdu mne tvé nádherné fotky nalákaly.. Přeji ti mnoho krásných chvil při vaření na pergole..Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taková zvídavá, tak jsem je musela ochutnat a chutnají nám, občas je proto koupím.
      Měj se Zdeničko hezky.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, o batátech jsem už slyšela, ale ještě jsem neměla tu čest je ochutnat. Do pyré se prý hodí, tak snad někdy ...
    Přeji fajn dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chce to dvě velké koupit a zkusit. Já je do našeho jídelníčku zařadila jako zajímavou změnu.
      Dášo měj se pohodově.
      Ála

      Vymazat
  3. Že jsou to sladké brambory to vím, ale ještě jsem je tedy nezkusila a ani nevím, jak chutnají. A myslím, že jsem je snad ani přímo v obchodě neviděla, nebo spíš přehlédla, nevěnovala jim pozornost.
    Dnes jsem byla v knihovně, takže mám půjčen název Prach, Vlastní krev je půjčená, ale od této spisovatelky jsem našla ještě další knížky, takže vzala jsem si ještě tři a postupně budu číst ty další, co ještě na regále v knihovně leží :-).
    Měj se hezky!
    H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, řekla bych, že jsou daleko méně sladké než mrkev, opravdu jenom mírně nasládlé a normálně jsem je osolila jak jsem zvyklá brambory.
      Tak jsem zvědavá jak se ti knihy od Patricie budou líbit.
      Měj se prima.
      Ála

      Vymazat
  4. Batáty jsem ještě nikdy nezkoušela - dorazuje mne právě ten název "sladké brambory". Evokuje mi nasládlost přemrzlých brambor, kterou upřímně nesnáším. A pokud se k ním někdy odhodlám, určitě to nebude pyré (nemám ráda ani bramborovou kaši, o jiných pyré nemluvě), spíš zksuím batátové hranolky pečené v troubě.
    Nicméně tvůj talíř s panenkou, fazolkami a pyré vypadá moc pěkně.
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony nejsou sladké jako cumel, neboj :o) Stáňo. U nás kaše a pyré jsou v oblibě, takže s tím nemám problém. Ale určitě vyzkouším ještě i jiné recepty z nich. Dala jsem zbytek ochutnat sestře a ta byla překvapená jak jsou dobré a moc jí chutnaly.
      Pěkné dny ti přeji.
      Ála

      Vymazat
  5. O batátech vím, že existují, ale nikdy jsem je nezkoušela. Asi se odhodlám. Díky za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Směle do toho :o)), zkusit se má ledacos.
      Pěkné dny ti přeji Marti.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, ten oběd vypadá skvěle. Batátové pyré jsem už párkrát jedla, nikdy nevařila. Je čas to napravit.
    Děkuji a zdravím! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. VYzkoušej Helenko, když už jsi je chutnala, tak víš do čeho se pustíš :o)).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  7. Aenko,
    batáty nemusíš kupovat v supermarketu - můžeš si je vypěstovat i na malé zahrádce.
    A zde je rada ohledně kuchyňské skříňky do prostoru pod pergolu:
    doporučuju servírovací stolek z Ikea , je to mnohokrát elegantnější řešení

    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, už jsem zvažovala zda by se daly batáty v našich podmínkách vypěstovat, zaměřím se na to a díky za radu.
      Do Ikey se dostanu opravdu málokdy, ale podívám se na jejich stránky a třeba byl tím pádem důvodem tam po čase opět zajet :o)).
      Hezký den ti přeji.
      Ála

      Vymazat
  8. Alenko, vypadá to úžasně. Já zatím moc batáty nevyužívám, ale určitě ráda zkusím. měj se Alenko moc krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to zase nové zkušenosti Inko, tak proč nevyzkoušet :o).Třeba vám zrovna doma zachutnají jako nám.
      Ála

      Vymazat
  9. Na batáty jsem ještě nenašla odvahu. I když nedávno přišel náš syn s tím, že měl v restauraci batátové hranolky a moc si pochutnal. Takže výzva pro mne:-).
    Vaření v pergole musí být hrozně prima a Tvůj nedělní oběd vypadá skvěle.
    Pěkný víkend Álo.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás nezůstane určitě jenom u pyré, chystám se vyzkoušet další dobroty z batátů.
      V sobotu jsem vařila na pergole znojemskou omáčku s rýží a vonělo to až k sousedům :o))).
      Hezký den Henrieto.
      Ála

      Vymazat
  10. Musím se přiznat, že jsem batáty zatím nezkoušela, ale lákají mě. Tvůj receptík vypadá úžasně, mňam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však stačí jenom koupit dva tři batáty a vyzkoušet v malém množství zda v rodině zachutnají.
      Měj se hezky Šárko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála