pondělí 1. května 2017

MĚSÍC LÁSKY ...




Dnes mi na mysl přišly verše z Máje 
od Karla Hynka Máchy.

Připomeňme si malou ukázku :


Byl pozdní večer – první máj –

večerní máj – byl lásky čas.
Hrdliččin zval ku lásce hlas,
kde borový zaváněl háj.
O lásce šeptal tichý mech;
květoucí strom lhal lásky žel,
svou lásku slavík růži pěl,
růžinu jevil vonný vzdech.
Jezero hladké v křovích stinných
zvučelo temně tajný bol,
břeh je objímal kol a kol;
a slunce jasná světů jiných
bloudila blankytnými pásky,
planoucí tam co slzy lásky.



A našla jsem si :




Jaroslav Seifert – Píseň o lásce


Slyším to, co jiní neslyší,
bosé nohy chodit po plyši.
Vzdechy pod pečetí v dopise,
chvění strun, když struna nechví se.
Prchávaje někdy od lidí,
vidím to, co jiní nevidí.
Lásku, která oblékla se v smích,
skrývajíc se v řasách na očích.
Když má ještě vločky v kadeři,
vidím kvésti růži na keři.
Zaslechl jsem lásku odcházet,
když se prvně rtů mých dotkl ret.
Kdo mé naději však zabrání
– ani strach, že Přijde zklamání -,
abych nekles pod tvá kolena.
Nejkrásnější bývá šílená.







Jaroslav Vrchlický – Láska v jeseni


Zas v hustém listí tmavý hrozen kyne,
žár léta v jeho zrna skryl se celý.
Ó kdož jste milovati zapomněli,
ó pojďte, dokud čas je, v loubí stinné!

Ku lásky hodům jeseň tóny jiné
a barvy jiné má, ztich’ bzukot včely
ve plném úlu, ptáci oněměli;
snad proto těsněj šíj se k šíji vine.

Máj v lásce nesmělý byl hošík mladý,
a léto příliš divé nahým klínem
jen lákalo, však nezkojilo vášně.

Leč jeseň koketně své skrývá vnady,
co prohýříš jí v loktech prostopášně,
vše naučí tě zapomnít – svým vínem.

Sonety samotáře, 1885



Nastal měsíc lásky - lásky čas.
Nezapomeňte se dnes líbat... ;o)



22 komentářů:

  1. Šla jsi na to dnes s poezií. Je zvláštní jak jsme Májem od Máchy ovlivněni. Když slyším slovo máj, tak se mi chce hned říci - byl pozdní večer-první máj...
    Svítí nám dnes slunce, mává na nás zvesela. A nám už konečně rozkvetla třešeň.
    Užij si dnešní prvomájový den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani mám to také tak, slyším květen máj a naskakují mi první verše :O).
      U nás zatím hrozně fičí a slunce jenom pozvolna vykukuje, tak snad se to vybere do pěkného dne.
      Ála

      Vymazat
  2. Álo, krásný máj přeji, a také jsem se ráno probudila se slovy Máchy...Byl pozdní večer...vyrážíme do přírody, na procházku a pro polibek, společně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás máme fičavý májový den, ale doufám, že se to po obědě vylepší.
      Užijte si společný hezký den Diano.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko jste poetická duše. 1. máj a pro mne Mácha a také polibek pod rozkvětlým stromem. S manželem to dodržujeme i když třešně letos dostaly hodně zabrat, tak 1 vělká větev kvete zrovna teď. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V mládí mne verše hodně oslovovaly :o)), hlavně o lásce, má duše si o ně říkala.
      Tak si s manželem Iwko ten hezký den užijte.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, také přeji krásný 1. máj i celý květen. Polibek pod rozkvetlou třešní bude letos náročný, ale koukám ještě nějaká nakvetlá a nezmrzlá větvička se najde. :O)
    Pohodové pondělí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem přesvědčená, že květen nás naplní hezkými dny, vyváží aprílové počasí, které dosud vládlo. No, věřím tomu :O), ale když se dívám ven, za oknem vítr ohýbá větve a nese plno ulámaných větviček sebou, tak jenom kroutím hlavou
      Dášo, měj dnešní den plný hezkých chvil.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko,nádherně Vám kvete třešeň, to bude líbání...u nás pořád nic:o)..Přečetla jsem si básničky a díky za ně..Je hezký se zastavit a začíst se do poezie...Měj se moc krásně..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, bohužel třešeň na zahradě nemáme, fotky jsou odjinud "O). Asi si začnu víc básně opět číst...
      Inko, ty si užívej ještě pěkného dne na chalupě.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, to je krása...Přemýšlím, kdy naposledy jsem četla básničky...Díky za ně, budu si je muset aspoň občas zase vyhledat...
    Ať se vám ten "líbací" den vydaří :o). H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víš, že si přesně to samé říkám také Hani? Básně se nějak vytratily z mého obzoru a asi pro mne najednou nazrál čas si je občas znovu vyhledávat.
      Čekáme až se uklidní úděsný vichr co se venku prohání :o).
      Ála

      Vymazat
  7. I tobě květen plný lásky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ať se nám všem daří a lásky není nikdy dost :O).
      Ála

      Vymazat
  8. Dnes jsi to pojala poeticky a v bílé. Labutí bílé. Krásné.
    Hezký květen, Alenko.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla jsem poetické cítění :o) Henrietko.
      Pohodové májové dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  9. Alenko krásný, něžný příspěvek.. Takovou mám vždy představu o máji..
    Ze srdíčka ti přeji nádherný máj..Z❤
    P.S.. neuschnu hurá, ještě jsme to večer stihli 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také mám spojený květen - máj, s hezkými pocity Zdeničko.
      Také neuschnu, ale našli jsme na zahradě jenom rozkvetlý kdoulovec, tak pod jeho větvičkou :o). I to se počítá.
      Měj se krásně.
      Ála

      Vymazat
  10. Alenko, tedy vzala si to poctivě - romantika a básně k máji prostě patří!
    Hezké odpoledne, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano Helenko, to teda vzala :o).
      Měj se pěkně.
      Ála

      Vymazat
  11. Alenko, přeji Ti krásné májové dny.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už se snad vše umoudří a májové dny budou k nám příznivější Janičko.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála