pátek 26. května 2017

DŘEVITÁ PIVOŇKA ...

Paeonia suffruticosa

na naší zahradě konečně letos rozkvetla.
Mám z ní ohromnou radost, velmi jsem si přála ji pěstovat a vždy jsem obdivovala její krásu.
Předloni jsme zakoupili rostlinu (byla pěkně drahá) a zasadili. Další rok byla stále slabá, nijak zvlášť se nerozrůstala a já měla obavy, zda se jí u nás bude vůbec dařit. Jednoho dne se strhl veliký vítr a já s hrůzou zjistila, že je hlavní větvička nalomená.
Psala jsem o tom ZDE .
Vše dobře dopadlo a má péče je nyní odměněna dvěma květy.
Jeden je již plně rozvinutý, je nádherný a obrovský.


Když skloním hlavu, cítím jemnou vůni.




A co nám píše Wikipedie ?

Pivoňka křovitá (Paeonia suffruticosa) je nádherný na jaře kvetoucí opadavý vzpřímený keř s ohromnými bílými, růžovými, červenými i zelenými květy. Květy můžou být jednoduché, poloplné či plné. Kvete v dubnu až květnu. Listy má dělené, 2x trojčetné, lístky široce vejčité až vejčitě kopinaté, hrubě zubaté středně zelené. Na podzim výrazně barví. Dorůstá do výšky i šířky okolo 2 metrů.
Dřevité pivoňky jsou prastaré kulturní rostliny, které se pěstovaly v Číně již před více než 2000 lety, již od doby dynastie Chan, kdy se těšily velké úctě a oblibě. Asi v 6. stol. po Kr. se dostaly první rostliny s buddhistickými knězi do Japonska, kde se jejich pěstování záhy ujali vynikající šlechtitelé a značně je zdokonalili. S dřevitými pivoňkami se poprvé seznámili obchodníci Holandské východoindické společnosti v Pekingu v roce 1656. O 100 let později Josef Banks zaslal do Evropy popis a malby dřevitých pivoněk. Na jeho popud Alexandr Duncan posílá v roce 1787 první dřevité pivoňky do Evropy, do botanické zahrady v Kew (dorazily až v roce 1789). Dnes je známo několik tisíc kultivarů.

Pivoňky se také využívaly v čínské medicíně k léčbě nervových onemocnění včetně epilepsie. Léčivé působení má především kořen, který obsahuje alkaloidy, silice, kyselinu benzoovou, asparagin a další látky. Rostlina je pojmenována podle řeckého boha, lékaře Paiéóna. Vhodné je pro ni umístění na slunném stanovišti, nejvýše v polostínu. Starší rostliny nesnáší přesazování. Je náročná na živiny v půdě, půda má být lehká, neutrální.


Pěstujete je také?



Každé ráno ji jdu pozdravit a obdivuji její krásu ...



28 komentářů:

  1. Tak máme stejný příspěvek. Jen Ty ho máš obšírnější a taky o trochu jiné pivoňce, nežli mám já. Hezky Ti rozkvetla, jednou to bude keř obalený květy.
    Hezký den, Alenko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jdu k tobě Hani juknout.
      Měj radostný den.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko,také mám pivoňky moc ráda! Od loňska mám 5 daroványch pivoňek od sousedů.Zatim my také někvetou ale pár poupat už mají.Jen si na nich pochutnavaji mravenci :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty klasické mám také ještě uzavřené v poupatech Ilonko, ale pár teplých dnů a budou rozvité. A mravenci po nich také pochodují :o)).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Alenko tvá pivoňka je přímo nádherná..Já tu naši každý den přemlouvám a zatím se ještě nerozvinula.. Krásný, sluníčkový víkend ti přeji.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem ji kupovala, na obrázku byla světlá růžová s bílou, ale ta skutečnost je ještě krásnější. Malinová až tm.růžová - prostě je to opravdu krasavice. Mám z ní radost Zdeničko :o).
      Tak se měj prima.
      Ála

      Vymazat
  5. Je nádherná :) Nám teď kvete vínová, ale jak zapršelo, kvítka opadávají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nám ty klasické ještě nerozkvetly, na ně se těším také. Jednu mám od loňska a v zahradnictví nevěděli zda bude vínová nebo bílá. Bílou bych si moc přála ;o).
      Měj se hezky Šárko.
      Ála

      Vymazat
  6. Krásný druh pivoňky Álo, nádherná barva. Na tomto druhu obdivuji velikost květů, jsou impozantní. Myslím, že i déle pokvetou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta velikost květů je opravdu fascinující, na to že kvete poprvé. Jsem zvědavá jak dlouho vydrží kvést.
      Krásné dny přeji Diano.
      Ála

      Vymazat
  7. Dobrý večer, nádherná barva, kterou miluji.Já mám plný záhon,15 dřevitých pivoněk, ale růžové.Vúně se line na metry.Nádhera.Přeji krásný víkend.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také je to má oblíbená barva :o). Když vidím, že se jí u nás daří, určitě si zakoupím ještě další.
      Hezké dny přeji Martino.
      Ála

      Vymazat
  8. Alenko, je opravdu nádherná!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem z ní Helenko nadšená a hlavně, že se rozrostla a ujala se na naší zahradě.
      Měj prima dny.
      Ála

      Vymazat
  9. Alenko, je nádherná.Já mám jen ty klasické pivoňky a čekám , že každým dnem rozkvetou.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také čekám na klasické, a jedna se mi zdá, že snad bude bílá, to bych byla nadšená :o).
      Pěkný den Jani.
      Ála

      Vymazat
  10. Krásný květ. Je vidět, že péče a trpělivost přináší i pivoňky (nejen růže) :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čím jsem starší, tím víc mi zahrada přináší radost :o))), že i to všelijaké pletí přežívám ve zdraví.
      Stáňo měj se prima.
      Ála

      Vymazat
  11. Je krásná, Alenko. Nad těmi barvami a skladbou okvětních lístků zůstává rozum stát. Příroda zase kouzlí...a Ty máš štěstí, že i u Tebe na zahradě:-).
    Užij si pivoňkové krásy co nejdéle.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani jsem takovou krásnou kresbu lístků nečekala. Stále mne něco překvapuje a za to jsem ráda :O).
      Henrieto přeji ti pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  12. Álo, je nádherná. Barvou i květem, je takový obrovský.
    Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květ je naprosto dominantní, keřík takový maličký, raději jsem přivázala k tyčce, hlavně kvůli větru.
      Měj prima dny Dášo.
      Ála

      Vymazat
  13. Alenko, já mám pivoňky 3, jednu novou od loňska, která ještě nekvetla a ani letos se k tomu nemá. Pak jednu červenou a jednu nádherné lososovo růžovou.Tu miluji ze všeho nejvíc. Ta tvoje je ovšem nádherná. Tak krásný druh jsem ještě neviděla. Moc se mi líbí. Tak si její krásnu užívej. Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tu lososově růžovou bych také Inko brala. Tyhle obrovské květy zřejmě mají jenom ty dřevité. Ale já nejsem moc veliký znalec :O). Sháněli jsme dřevitou, prodali nám dřevitou a vypadá, že jsme měli kliku a je to dřevitá. Protože se mi také stalo v zahradnictví, že jsem kupovala růžový ibišek a rozkvetl opět modrofialový.
      Inko měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  14. Alenko, já mám keře dva, ale zatím nekvetou, jen mají pupeny, takže se chystají a já číhám :-) Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Číhej Marti číhej, ony pivoňky příliš dlouho nekvetou. Já každý den sleduji tu z loňska u které nevím barvu, ale vsadila bych na bílou.Tak jsem moc zvědavá.
      Měj se pohodově.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála