úterý 11. dubna 2017

STAROČESKÁ KUCHAŘKA 3 ...

Jaro

K jarní oslavě slunovratu, ke vzkříšení celé přírody ze zimního spánku a zmrtvýchvstání Spasitele pojí se mnoho starých zvyků - vynášení Smrtky Moreny, stavění máje, pouštění věnečků, velikonoční pomlázka nebo oblévačka.
K těmto starým obyčejům přistupují i zvláštní obřadní jídla.
Nejpřednější z nich kromě obětního beránka jsou vejce, symbol nového života. Kromě nich se  leckde ještě udrželo typické a opět symbolické pečivo, např."ptáčky", které se objevují jako vlaštovky, ohlašující příchod jara. Ptáčky dělají v Podkrkonoší z tužšího kynutého těsta, jehož pramének se sváže v uzlík, delší konec se narýhuje jako ocas, kratší se ozdobí hrozinkou jako hlavičku očkem. Ostatní obřadní pečivo, jidáše a mazance, čekají až na konec týdne.
Většinou ani sama Květná neděle, tím méně "modrý pondělek", "šedivý outerý" ani "černá středa" nemají určitých, tradicí předepsaných pokrmů.
Zelený čtvrtek vyžaduje již něco zvláštního, totiž zeleného. Proto ten den bývá k obědu jarní polévka z bylinek, velmi jemná a chutná, nebo špenát, není-li již pravý, tak připravený z prvních mladičkých kopřiv. Polévka i špenát se doplňují vejci. Na Zelený čtvrtek byly vždy i jidáše s medem,neboť podle staré pověry z Polabí se pak člověku "had, štír i včela vyhne a v roce nezastůně".
Na Velký pátek býval nejpřísnější půst v celém roce, ale na Bílou sobotu se již pilně vaří a peče.



























Jarní polévka z bylinek (na Zelený čtvrtek)

Mladý špenát, lístky mladých kopřiv, lístky fialek, mladé výhonky pampelišek, zelené listy póru, něco česnekové nati i mladé výhonky kmínu, podle možnosti i něco popence jemně usekáme a podusíme krátce se zpěněnou cibulkou na omastku. Přidáme buď trochu mouky nebo krupice či ovesných vloček, zalijeme vodou, osolíme a povaříme. Polévku nakonec zlepšíme trochou sladké smetany s rozkloktaným vejcem.

Hlavička (na Vzkříšení)

Uvaříme hustou krupicovou kaši z 1/2-3/4 l mléka. Do studené zamícháme 3-5 vajec, posekané tučnější uzené maso předem uvařené. Osolíme a přidáme sekanou zelenou petrželku,  pažitku a různé jarní bylinky, hlavně popenec či kundrlátek. Potom dáme hmotu do vymazaného pekáče a upečeme jako svítek. Podáváme se salátem teplou či studenou.

Jarní salát s vejci

Uvaříme rohlíčky nebo nové brambory, pokrájíme je na plátky a promícháme s touto omáčkou : uvaříme vejce na tvrdo (na 1kg brambor 4 vejce), žloutky utřeme s trochou hořčice, osolíme a po trochách přidáváme kyselou smetanu, až vznikne hustá omáčka. Přidáme hodně sekané pažitky, brambory s omáčkou promícháme a nahoře posypeme zbylými bílky, které posekáme.


V pondělí bývá na stole někdy kůzle - poslouží však i holoubata jako první drůbež - tentokráte pro změnu pečené s nádivkou, doplněné v troubě opékanými bramborami a kompotem. Beránka z masa a krve si však nemohou dopřát všichni a tak za starých časů si chudobnější vypomáhali zase jinak. Upekli si prostě z kynutého těsta nejen mazance, nýbrž v hliněné formě i beránka, s hrozinkou místo oka, aby děti měly nějakou radost.

Sešla se selka s selkou
vedla stížnost velkou,
že má zlýho muže,
že ji bije tůze
až do devátý kůže!
Ta druhá se jí ptala:
"Co jsi mu udělala?"
"Já přesmutná Manka!
Pekla jsem beránka
a já ho nekuchala."

V červené pondělí přijdou koledníci vyhnat z děvčat lenost. Dostanou barevná, zdobená vejce. Na žluto cibulí, na zeleno odvarem mladého žita a na červeno březulkou nebo starodávnými třískami.

- ilustrační foto -


- ilustrační foto -



K večeři bývá po oba svátky již jen káva a zbylé mazance nebo koláče. A tak končí svátky jara, které přinášejí hospodyni sice plno práce s úklidem i vařením, ale stejně mnoho radostí - a také nadějí jako oslava zázračného vzkříšení.


Příjemné svátky jara - svátky velikonoční ...



14 komentářů:

  1. Tak tyto pokrmy jsou mi známy a na Velikonoce je děláme. Jak ptáčky, jidáše nebo jarní polévky. Je to krásné období plné nových chutí. Krásný čas, Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem pekla když byli kluci malí beránky, mazance a jidáše. Dneska už jenom ten mazanec :o)).
      Sice jsou nyní dny velmi chladné, ale jaro to stejně nezastaví :o).
      Hezké dny Zuzko.
      Ála

      Vymazat
  2. Nádherné období plné života a nové naděje.Krásné Velikonoce přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po zimě je to příprava na vše nové.
      Pěkné dny Věrko.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, zajímavé počteníčko.
    Přeji krásné Velikonoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy je fajn zalistovat ve starých knihách.
      Hezké nadcházející dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, děkuji za připomenutí tradic.
    Přeji Ti pěkné dny, Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám tradice ráda, i když ne všechny znám a je možné je dodržovat, ale hezky se o nich čte a občas sledovat na jarmarcích je také pěkné.
      Měj Jani prima sváteční dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Zdravím, já mám takový deficit zeleného a to kupujeme hodně zeleniny, že bych spíš potřebovala seznam toho, co není jedlé. Chodím po zahradě, očichávám co mi přijde pod ruku, přežvikuji šnytlík, libeček, petrželku, občas ochutnám i plevel :-))). Jako ta koza na první fotce :-))). Hezké jaro, Kája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem se Kájo pobavila při představě jak chodíš po zahradě a cpeš si plná ústa :o). Když tělo něco potřebuje, tak si prostě řekne!
      Měj pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko i já moc děkuji za připomenutí tradic.I já mám období kdy téměř do všeho dávám něco zeleného.. Tak nějak mi to po té dlouhé zimě chybí...Moc děkuji za krásné čtení.. Požehnané Velikonoce.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On si většinou organismus řekne o to, co potřebuje. Já se snažím naslouchat :o). Dnes by mělo být něco zeleného, ale venku tak strašně leje, že nevím zda se donutím vylézt ven a natrhat kopřivy a jiné byliny. Velikonoční svátky budou zřejmě na vodě :o).
      Měj se hezky Zdeničko a užívej si volna (pokud nebudeš mít službu).
      Ála

      Vymazat
  7. Alenko, celý příspěvek plný tradic... nádhera ♥ i fotky nemají chybu .. taky díky moc za recepty.
    Krásný velikonoční čas přeju. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Polévku jsem na Zelený čtvrtek vyzkoušela, tedy bez špenátu, který jsem neměla a už se mi nechtělo nakupovat. I bez něj byla moc dobrá :o)). Vše jsem nasbírala na zahradě.
      Tak hezký zbytek svátečních dnů Jarko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála