pondělí 24. dubna 2017

MĚSTO OLOMOUC ...

a okolí, jsme si vybrali na víkendový pobyt pro další poznávání
naší vlasti.

Plánovala jsem v únoru a netušila jsem, že nás čeká koncem dubna chladné, deštivé, sněhové a místy i mrazivé, nelítostné aprílové počasí.
My ze severu jsme sice odolnější, ale čeho je moc, toho je příliš a mé těšení se na výlet, se sunulo víc a víc také k bodu mrazu. Ještě, že jsme měli rezervované ubytování, nerada bych platila za zrušení, proto jsem nereptala, ve čtvrtek sbalila věci a přála jsem si jediné, ať nechumelí a neprší, slíbila sama sobě, že chladivé dny vydržím s dostatkem vrstveného oblečení a plánovaný program zvládneme.

Kupodivu mé přání bylo vyslyšeno.
Nevytáhla jsem deštník ani jednou.

Naše ubytování jsem vybrala na okraji Olomouce a v hotelu Prachárna jsme se cítili velmi příjemně.

Asi však začínám být roztržitá :o), neboť po příjezdu a otevření kufru u auta jsem zjistila, že můj jarní baloňák si pěkně v klidu a teple visí doma na věšáku a do Olomouce se mnou nepřijel. Okamžitě jsem se stala zdrojem vtípků mého muže, ale přiznám se, že jsem se chechtala sama sobě.
Díky tomu, že jsme očekávali dny spíše chladnější, vzala jsem sebou (ač již po zimě uložené) i bundy zimní. Dobře jsem udělala, nemusela jsem shánět po obchodech něco na sebe a v této bundě jsem oběhala všechno. A jak mi v ní bylo prima.

Pátek odpoledne patřil Floře - výstavě květin. To, že přijedeme zrovna v termínu kdy se koná, jsem zjistila úplnou náhodou, v plánu to prvotně nebylo.
Výstava příjemně zpestřila naše setkání s Olomoucí.

Myslím, že slov není třeba.

Sobota - celý den patřil památkám a začali jsme návštěvou
Svatého Kopečku.
Nepřehlédnutelná dominanta.
Premonstrátský klášter s bazilikou Navštívení Panny Marie.

Odtud se vydáváme na hrad Šternberk.

Hrad Šternberk založil v polovině 13. století Zdeslav z Chlumce a ze Šternberka, příslušník starého českého šlechtického rodu. První písemný záznam najdeme v listině z roku 1269. Dokument zároveň vymezoval hranice šternberského panství a kláštera Hradisko. Z obranného sídla byl hrad v 70. letech 14. století přestavován a rozšířen. Biskup Albert II. ze Šternberka, významný církevní hodnostář a vlivný diplomat, využíval hrad jako svou rezidenci. Pozornost biskupa se upírala především ke kapli, kterou nechal vyzdobit ve stylu panujícím tehdy na dvoře Karla IV. Během prohlídky vás překvapí členitost hradu a jeho velká rozloha a bohatá výzdoba od gotiky až po secesi.V 16. století proběhla díky rodu Berků z Dubé a Lipé renesanční rekonstrukce hradu. Po rozsáhlém požáru byl hrad přestavbou rozšířen o renesanční křídlo s „Vizitkovým sálem“ a s unikátními hráňovými klenbami. Berkové také zasáhli do života v podhradí, v němž nechali vybudovat systém hospodářských a správních budov. Historie hradu Šternberka je bezprostředně spjata s rodem Šternberků i s pohnutými chvílemi českých dějin – s husitskými válkami, s potomky českého krále Jiřího z Poděbrad, s knížaty z Min­strberka i s třicetiletou válkou, během které město i hrad značně utrpěly. Kolem roku 1699 koupil sídlo kníže Jan Adam Ondřej z Lichtenštejna. V držení jeho rodu zůstal hrad až do roku 1945. Hrad nebyl dlouhou dobu užíván a chátral. Teprve v roce 1886 bylo rozhodnuto o jeho generální rekonstrukci podle projektu vídeňského architekta Karla Gandolpha Kaysera v duchu romantického historismu. Vzniklo luxusní sídlo splňující požadavky moderního aristokrata Jana II., který postupně vybavil své sídlo historickým mobiliářem, obrazy, nábytkem, plastikami, gobelíny.

Vracíme se do Olomouce a procházíme již notně unavení další památky v centru města.

Odměňujeme se v kavárně Caffe Opera na Horním náměstí.
Káva a zákusek pro pozvednutí energie.

A zde důkaz, že jsem zde opravdu byla,
fotoaparát vzal občas do ruky i můj muž :o)).

Neděle - a již nás čekají dva poslední cíle.

Hrad Bouzov, na který jsem se těšila velmi a nakonec předčil má očekávání.
Stojí ve stejnojmenné vesnici jihozápadně od města Loštice. Působí dojmem dobře zachované středověké památky, jeho současná podoba však pochází z romantické přestavby z přelomu 19. a 20.století. Hrad je majetkem České republiky a jeho správu zajišťuje Národní památkový ústav. Od roku 1958 je chráněn jako kulturní památka ČR a v roce 1999 byl zapsán na seznam národních kulturních památekPatří mezi nejnavštěvovanější památky v Česku a je vyhledávaným místem filmařů.

Hrad byl založen na počátku 14. století. Prvním známým držitelem hradu byl Búz z Búzova v letech 1317 – 1339. Od poloviny 14. stol. jej drželi páni z Vildenberka, kteří v roce 1382 prodali panství moravskému markraběti Joštovi. Ten je pak v roce 1396 přenechal svému přívrženci Heraltovi z Kunštátu. V rukou pánů z Kunštátu zůstal hrad Bouzov s kratšími přestávkami téměř až do konce 15. století. Je pravděpodobné, že na hradě Bouzově se narodil pozdější český král Jiří z Poděbrad.

Jiří z Poděbrad postoupil panství někdy před rokem 1442 svému stoupenci Zdeňkovi Kostkovi z Postupic. V letech 1472 - 1696 byl v majetku mnoha různých českých a moravských rodů. Pak celé panství kupuje Řád německých rytířů. Majetkem řádu zůstal hrad až do 1. 10. 1939, kdy byl konfiskován jako majetek spolku - nebyl uznán jako církevní majetek. Spolu s dalším řádovým majetkem byl předán do správy Gesellschaft zur Förderung und Pflege deutscher Kulturdenkmäler se sídlem v Berlíně.

Po válce byl hrad zkonfiskován a od roku 1945 byl ve správě Národní kulturní komise, Státní památkové správy, (Krajského) Vlastivědného ústavu (muzea) v Olomouci a od 1. 1. 1994 je ve správě státní příspěvkové organizace Státní hrad Bouzov.

Řád německých rytířů stále usiluje o jeho navrácení.
Vzhledem k času jsme si vybrali pouze základní prohlídku a pak nás mrzelo, že jsme nezvolili rozšířenou.

A poslední zastavení ?

Přeci nemůžeme z Hané odjet, aniž bychom v Lošticích v podnikové prodejně firmy A.W. nezakoupili olomoucké tvarůžky.

V roce 1876 zde  zahájil výrobu Josef Wessels se svým synem Aloisem.
V roce 1991 byla firma vrácena v restituci potomkům původních majitelů a v roce 2010 tvarůžky získaly chráněné zeměpisné označení.

Podniková prodejna v Lošticích - foto - webové stránky firmy.

Rozloučili jsme se s Olomouckým krajem,
 Hanou,
 úrodným místem Moravy.

Snad brzy zavítáme opět ...

1. Alenkooo, moje rodná domovina (tedy pocházím kousek od Přerova, ale v Olomouci jsem řadu let studovala a miluji to tam)... krásný výlet jste podnikli! :)
    Díky za krásné fotky!
    Krásné dny přeje Peťka :)

1. Tak to máš Peťko krásný rodný kraj. Určitě se do těchto míst vrátíme, na příští rok plánuji Jeseníky :o), ale asi na víc dní než jenom na víkend.
      Fotek mám samozřejmě mnohem víc, ale nechtěla jsem příspěvek zahltit fotkami :O).
      Měj se hezky.
      Ála

2. Dobrý den, v Olomouci jsem kdysi studovala, pod Bouzov jsme jezdili na chalupu, v Lošticích jsme přestupovali na autobus a v Opeře jsem po večerech brigádničila jako servírka. Díky za moje vzpomínky. Marcela

1. No páni, tak to je ale trefa :O).
      Marcelo mějte se hezky.
      Ála

3. Teda Alenko,tomu říkám využít volný víkend na 300%.Skvělá místa,výborně načasováno...H.

1. Vyšlo nám všechno co jsme měli v plánu a nakonec i to počasí bylo skoro přívětivé - sice zima a foukalo, ale občas i slunce zasvítilo. Moc se nám vše líbilo.
      Měj se pohodově Hani.
      Ála

4. Alenko, hezky jste si užili prodloužený víkend a máte spoustu zážitků. Moc se mi líbí Bouzov. Tam jsme nikdy nebyli, je to pro nás trochu z ruky, ale je opravdu nádherný. Krásné fotky.
    Přeji příjemné dny.

1. Bouzov se mi Dášo líbil asi úplně nejvíc. A na Flóře všechny květiny, to byl bonus navíc. Ze severních Čech to máme také docela daleko do těchto míst, ale za ty hodiny cestování to stojí.
      Měj se krásně.
      Ála

5. Wow, tak to jste si udělali překrásný dovolenkový výlet. Hodně jste viděli, zažili, potěšili oko, uspokojili touhu za poznáním. Nádhera.
    K.

1. Ano Katko, udělali, tři dny jsme byli v "terénu" a já tyhle chvíle miluji. A zapomněla jsem napsat, že jsme samozřejmě také trochu ochutnali moravského vínka, které máme moc rádi :O).
      Měj se prima.
      Ála

2. No, tak to nám znalým :o))) bylo i bez zmínky naprosto jasné :o))) Jednu sklenku, dvě... kdo by to počítal?! :o)))
      K.

3. Raději jsme ty sklenky nepočítali ;O), ale vše bylo přiměřeně, přiměřeně.
      A.

4. No jistěéééé :o))) Před dvěma lety jsem koupila číše na sangrii )s ovocem) o objemu 0,5l. Na sangrii báječné. Kamarádka si je koupila nadšeně také. Když s ní ale mluvíme o víně, tak záleží na tom, jakou sklínku člověk myslí?!... :o))) Ale míra přiměřeně je výtečná.
      K.

5. Velké číše bývají zrádné :O). Proto vinař ve sklípku přeci nalévá do těch malých stopeček, ne??
      Hm, do sklípku bych si zašla posedět - přiměřeně, samozřejmě.
      A.

6. Alenko, moc krásné cestování jste si užili. Moc by se mi takové výlety líbily.Někdy začínám litovat, že máme chalupu.Měj se moc krásně. Inka

1. Máme domek se zahradou, takže práce a zahradničení málo není, ale já tvrdošíjně trvám na výletech a jsem většinou ten autor nápadů, kde jsme ještě nebyli a kam se nutně musíme přeci vydat :O). Jednou jsou to turistické, podruhé cyklo a když jsou vedra - doma u bazénu je to pak nejlepší.
      Inko měj se prima.
      Ála

7. Tvoje písmenka o baloňáku mi na tváři vyloudila úsměv ( nejsem škodolibá fakt nééé :-)). Krásný výlet jste tím však poznamenaný neměli. V Olomouci jsem ještě nebyla, ale na hradě Bouzov ano. Ale už hodně dávno, to byli ještě naši synové hodně malí.Výstava květin byla zcela určitě nádherná. Je moc dobře, že počasí bylo milostivé a trochu si říci dalo.
    Hezké fotečky.
    Hanka

1. Hani a to si představ, že můj muž mi hned nabídl, že zajedeme do centra a abych si koupila nějaký jarní kabátek. To bylo od něj moc milé :O). Ale nakonec to vůbec nebylo třeba, bunda byla akorát.
      Měj pohodové dny.
      Ála

8. Ali, máme u nás ale hezky, co? Já v Olmiku (tak mu důvěrně říkáme) už skoro čtvrtstoletí pracuji a líbí se mi tam moc. Bydlím nedaleko - v Přerově. Hodně takových krásných výletů. Pavla

1. Pavlí, je u vás hezky moc, zase jiný ráz krajiny než u nás.V Olomouci je tolik památek pohromadě, že jsme jenom žasli. Určitě ještě někdy zavítáme :O).
      Měj se pěkně.
      Ála

9. Alenko, pocházím z Opavy, a do Olomouce jsem to neměla daleko. Stejně jako Opava má své kouzlo, ráda jsem tam bývala. I hrady v okolí znám moc dobře z občasných výletů. To je úžasné, že si tak umíte užívat toulky po Čechách. Ač je naše republika malinká, je stále co poznávat a objevovat.
    Těším se na další reportáže, Zuzka

1. Opava už je kousek od Olomouce, sledovala jsem ukazatele :o) po cestě. Když byli děti, jezdívali jsme s nimi, dnes ve dvou nebo občas s kamarády. Mne putování po té naší krásné republice baví moc.
      Čekají nás dva výlety v květnu, tak zápis zde na blogu určitě bude Zuzko.
      Měj se hezky.
      Ála

10. Teda Álo, Ty jsi úplný turistický zpravodaj. Moc krásně jsi to zpracovala. Věřím, že jste si prodloužený víkend moc užili. Hrad Bouzov má své kouzlo, nedivím se, že je vyhledávaný filmaři. Hezky jsi ho nafotila.
    Prosímtě, ty kaktusy jsou focené na Floře?
    Henrieta.

1. Já jsem ráda, že mám zachycené výlety nejenom fotkami, ale i povídáním. Bez blogu bych tohle asi neměla :O).
      Ani si nepamatuji kolik scén z pohádek se tam natáčelo, průvodkyně jich jmenovala několik.
      Ano, kaktusy jsou focené na Floře v přístupných sklenících a byly úžasné, lepší jak palmy.
      Přeji ti Henrietko prima dny.
      Ála

11. Alenko, tak to jste si to parádně užili.Děkuji za krásné fotky.
    Jana

1. Pochvalovali jsme si s manželem, jak nám to vše krásně vyšlo. V květnu nás čekají další :o).
      Měj se hezky Jani.
      Ála

12. Krásný výlet.... v těchto končinách jsem nikdy nebyla. Asi bych to měla napravit :-) Eva

1. Jakmile byla v Toulavé kameře nějaká reportáž z Olomoucka, hned jsem chtěla jet, ale vždy do toho něco vlezlo. Až letos jsem se v únoru rozhodla, sedla k počítači, našla ubytování, zvolila termín. A manžel připojil hrady v okolí, které navštívíme - a vyšlo to.
      Flora byla"třešnička na dortu", ta mne v únoru ani nenapadla :o)).
      Pěkné dny Evo.
      Ála

13. Alenko i když počasí není nejteplejší, měli jste nádherný výlet.. Moravu jako takovou miluju.. Olomouc je nádherná, již jsme tam byli několikrát a tak nějak si uvědomuji, že tvarůžky jsme vždy minuly 😉..
    Krásné fotky a moc ti to sluší. Měj se moc hezky.Z❤

1. Moje mamka z Moravy pochází (Velké Meziříčí) a jako mladá odešla s rodiči do pohraničí. Celý život na Moravu vzpomínala (nedivím se, prožila tam dětství a část mládí).
      Zdeni, až tam zase pojedeš, nezapomeň navštívit i Loštice, na náměstí je muzeum tvarůžků a veliká podniková prodejna :o)).
      Měj pěkné dny.
      Ála

14. Alenko, inspirující vyprávění, cestopisné fotky, a k tomu ještě Flora...hromada zážitků za pár dní. Na všech místech jsem již kdysi byla, ale myslím, že bude na čase tuto krásnou a historií protkanou část Moravy zase navštívit. Do Olomouce se chystám s dcerou na otočku na baletní soutěž za pár týdnů, ale čas budeme mít tak akorát proběhnout střed města... Takový ucelený výlet bude vyžadovat delší přípravu...krásný den

1. Měli jsme plán, abychom stihli co nejvíce a povedlo se nám navštívit vše co jsme si přáli. I tak to bylo málo :o). Hezká místa si zaslouží i více času a tak příště budeme pokračovat v poznávání krásné Moravy.
      Diano přeji pohodové dny a ať baletní soutěž bude příjemným dnem.
      Ála

15. Nádherný výlet :) Tuto část naší zemičky bych taky ráda navštívila, hlavně Bouzov mě moc láká :)

1. Však se mi Bouzov také líbil velmi :o)). Už se těším, až zase někam vyrazíme.

16. Děkuji za nádherné fotografie a tolik inspirace.Hezký večer Věra

1. Bylo těžké ze všech fotek, co jsem nafotila, vybrat :o).
      Věro měj pohodové dny.
      Ála

17. Nádherně zpracovaná reportáž, tip na další výlety, zdaleka ne všechny popsané cíle známe. V Olomouci jsme shodou okolností byli taky, v sobotu, jeli jsme cíleně na Floru, už po několikáté. Líbila se.
    Pavel

1. Díky Pavle, musela jsem si to hned začerstva zdokumentovat :o). Floru jsme si prošli s chutí, návštěvníků v pátek odpoledne bylo tak akorát, že jsme se netlačili nikde v davech (to nemám ráda) a všude jsme mohli nahlédnout.
      Ála

18. To jste měli nabitý víkendový pobyt. Já v Olomouci ani vámi navštívených hradech nebyla. Nějak je pro mne Morava oblastí, kam by se hodilo napsat "hindt sunt leones"... Takže jsem aspoň nakoukla prostřednictvím tvých fotek

1. Pro nás tato část je stále neprobádaná a chtěli bychom to napravit. Jen těch víkendů je nějak málo :o)). Tvé anglické přirovnání jsem si dala do překladače, anglicky neumím, ale nedozvěděla jsem se nic :O).
      Ála

19. Alenko, udělali jste si moc hezký víkend, i když sis asi představovala trochu jarnější počasí. To my všichni :o)
    Na tahle místa to nemáme zase tak daleko jako vy, Olomouc, Bouzov, tam se člověk moc rád vrací! kde jsem ale nebyla, to je prodejna v Lošticích, to musím napravit!
    Měj hezký den, Helena

1. Z počasí jsem měla větší obavy a nakonec jsme vše zvládli bez újmy na zdraví, nikde jsme neprochladli, nezmokli, občas i sluníčko vykouklo. Zimní bundy to jistily.
      V Lošticích jsme byli příjemně překvapení prodejnou, která je otevřena každý den. A těch sýrů :O))), nejenom jejich tvarůžky, ale i kozí, ovčí, sýrové pomazánky, ochucená mléka, kysanky... A ta vůně :O)))).
      Pěkný den Helenko.
      Ála

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.