středa 8. března 2017

OSTROV ENTRY ...

od Petera Maye.

Po přečtení jeho trilogie z ostrova Lewis - Skála, Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky, jejichž recenze najdete u mne na blogu, jsem zjistila, že mne drsné prostředí ostrovů, na kterých se odehrávají jeho detektivní příběhy, přitahuje.
Při čtení mi občas naskakuje husí kůže, když si popisovaná místa představuji.
Útesy a dmoucí se vlny, které se o ně tříští, neustálý déšť a vítr, bláto, ponuré dny, zakabonění lidé, kteří na ostrovech z nepochopitelných důvodů zůstávají.




Skotskou Vysočinu po neúrodě brambor postihl hladomor, který trval téměř deset let. Narůstajícího zadlužení obyvatel malých osad využili majitelé půdy a začalo docházet k brutálnímu vyklízení.
 Vyklízení Vysočiny je označení pro vyhnání velké části obyvatelstva Skotské vysočiny v 18. století, jež doprovázelo takzvané ohrazování, přechod od tradičního zemědělství k chovu ovcí během průmyslové revoluce, a mělo za následek masovou emigraci ze Skotska.



Anotace :

Detektivní román od autora trilogie z ostrova Lewis. Když detektiv Sime Mackenzie nastupuje na palubu letadla, ani se neohlédne. Cesta na ostrov Entry pro něj představuje šanci, jak utéct hořké směsi osamělosti a lítosti svého dosavadního života ve městě.
Z montrealského letiště odjíždí jako součást osmičlenného vyšetřovacího týmu, směřujícího do Zálivu svatého Vavřince. Pouhé dva kilometry široký a tři kilometry dlouhý ostrov Entry je domovem asi sto třiceti obyvatel — a ten nejbohatší z nich byl právě nalezen ve svém domě zavražděný.
Vyšetřování se zdá být pouhou formalitou. Důkazy nasvědčují vraždě ze žárlivosti, kterou má na svědomí pomstychtivá manželka. Ale vyšetřování Simovi zamotá hlavu poté, co se s hlavní podezřelou střetne tváří v tvář. Je si jistý, že ji zná — a to i přesto, že se nikdy nepotkali.
Pronásledován tímto pocitem se potácí mezi nespavostí a podivnými sny o dávné minulosti na skotském ostrově vzdáleném tři tisíce mil. Sny, v nichž vdova hraje hlavní roli. Navzdory důkazům o její vině je přesvědčen o tom, že vraždu nespáchala. Jeho posedlost ho dovede před rozhodnutí - zvítězí profesní povinnost, nebo vlastní svědomí? Výsledek totiž určí Simův další osud.

Opět se mi velmi líbila obálka knihy.
Mám ráda jednoduchost.

Opět se mi líbil styl vyprávění Petera Maye.

Opět se mi líbila důslednost, až zarytost, jeho hlavní postavy.

Opět jsem až do konce nezjistila, kdo je vrah.

A bonus navíc - prolínání současnosti a minulosti, kdy rodinná historie počátku rodu detektiva Sima při vyhnání z ostrova , se začíná pomalu rozkrývat.


The Times
Peter May jde ve stopách skvostné trilogie z ostrova Lewis v dalším pohlcujícím příběhu ...

Daily Mail
May svým výjimečně srozumitelným vypravěčským stylem a s pochopením pro klaustrofobii z ostrovního života spřádá hypnotické kouzlo, přeskakuje z generace na generaci a dokazuje, že je autor, kterého je třeba si považovat.

The Independent
Dějové linky se proplétají elegantně jako kelské uzly, dokud je May na koncích nesváže. Výsledek je fascinujícím pohledem na ostudné a často opomíjené stránky britské historie.


Příznivcům detektivních příběhů doporučuji ...



12 komentářů:

  1. Už si název knihy píšu a až půjdu do knihovny vyměnit si čtivo, poohlédnu se po tomto titulu. Čtu docela dost. Od mala mne to baví.
    Takže díky za tip a měj hezký den. U nás teď zrovna svíti slunce, ale nebe moc modré není - spíš do šeda.
    Hanka z Podkrkonoší

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem také čtenářka od mala, městská knihovna byl můj ráj a vánoce bez nové knížky bych snad obrečela.
      U nás stále již třetí den pošmourno :o(.
      Měj pěkné dny Hani.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, opět moc díky za inspiraci... :) Čmelda je teď nemocný, tak ačkoliv normálně bývá nemoc startovacím znamením čtení, u nás je situace bohužel opačná, mazlíme a tulíme se a čtení odloženo na neurčito... nevadí, někdy to tak prostě je... :)
    Pěkné dny přeji, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťko tak hlavně ať je brzy Čmeldíkovi dobře a mámina náruč rychle nemoc odžene.
      Však na čtení také dojde.
      Přeji klidné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko,
    také jsem tuhle trilogii vloni četla a moc mě bavila :-)
    Momentálně čtu od Patrika Hartla Okamžiky štěstí.
    Krásné předjaří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ilonko, už jsem si objednala od Petera další knihu, tak se těším. Patrik Hartl je ten s hurónským smíchem, že ?
      Měj pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, taky se mi moc líbila, ostatně jako všechno od pana Maye.
    Měj hezky večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeho styl vyprávění mi sedí, takže jsem ráda, že mohu číst další a další.
      Helenko měj se pohodově.
      Ála

      Vymazat
  5. Od tohoto autora jsem nic nečetla. V poslední době nacházím na blozích docela dost tipů na knížky, ale zatím dočítám bichli od Vondrušky (Hustiská epopej IV) a čeká na mne knížka ze swapu a knížka z Míšaboxu... Večer přečtu v posteli tak jednu kapitolu a už usínám...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V té záplavě knih, které knižní trh nabízí je docela fajn si přečíst občas nějakou recenzi na blozích a podle toho si třeba i knihu vybrat. Mám to docela ráda a vyhledávám je. Já bohužel také většinou čtu před spaním a dopadám jako ty :o)).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  6. Už je to pár let, co jsem Petera Maye četla. Ta ponurost prostředí byla fascinující a zároveň chvílemi depresivní. Autor je skvělý vypravěč a všechny tři knihy mě bavily. Nejvíce ale asi Šachové figurky. Ostrov Entry mě teprve čeká. Děkuji, že jsi mi tohoto autora opět připomněla.
    Hezký večer
    H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se také moc líbí jeho vypravěčský styl a ta ponurost žití na ostrovech byla vykreslena tak autenticky, že jsem měla pocit jako bych se tam brodila blátem a šlapala mlhou :o). Už mi dnes dorazila další jeho kniha Útěk.
      Měj prima dny Henrieto.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála