neděle 5. března 2017

DOLSKÝ MLÝN ...

byl cílem našeho letošního prvního turistického výšlapu.
Výběr sobotního dne byl ideální, slunečný a teplý den sliboval úžasné zážitky. Bylo nádherné se po dlouhé zimě brouzdat přírodou, nikam nespěchat, nechat se unášet krásou lehce se zelenajících stromů, pozorovat průzračnou vodou bělající se písek na dně říčky.



Romantický Dolský mlýn naleznete na soutoku řeky Kamenice a Jetřichovické Bělé, přibližně 1,5 km od obce Kamenická Stráň a 3 km od obce Jetřichovice v národním parku České Švýcarsko. Zřícenina původního trojkolového mlýna a pily pochází z roku 1515. Z původní stavby zůstalo dochováno pouze torzo obvodových zdí. V roce 2007 byl Dolský mlýn vyhlášen kulturní památkou.

I filmařům se Dolský mlýn zdá mimořádným! Líbí se vám Pyšná princezna od režiséra Bořivoje Zemana? Dolský mlýn se díky této filmové pohádce z roku 1952 proslavil mezi více lidmi.  Ve filmu ho navíc můžete vidět i s náhonem, v záběru na celé stavení a plně funkční. Další filmovou příležitost dostal Dolský mlýn v roce 2008, kdy zde natáčel režisér Miloslav Šmídmajer pohádku s názvem Peklo s princeznou. Rozpadající se zdi perfektně obstaraly pekelnou atmosféru. Při návštěvě Dolského mlýna se nezapomeňte kouknout na přibližně 500 m vzdálený památný strom. Královský smrk se pne do výšky 27 metrů a jeho kmen má obvod kolem tří metrů. Žije už více jak 180 let.
Písemné záznamy se prvně zmiňují o Dolském mlýnu roku 1515. Přicházeli si sem umlít hospodáři z okolních vsí. Mlýn měl původně tři mlýnská kola, z nichž jedno pohánělo pilu a zbývající dvě mlecí zařízení. Dolský mlýn patřil od roku 1584 k benešovskému panství a později od roku 1653 pod Bynovec. V roce 1696 si mlýn koupil od vrchnosti Jan Kryštof Pohl. Během let 1696 až do roku 1910 vlastnil tedy mlýn rod Pohlů. Původní budova jimi byla během let několikrát přestavována. Barokní podobu měl od roku 1727. Plně se mlelo až do roku 1814. Později se po říčce Křinici plavilo dřevo, a tím se činnost mlýna omezovala – nemohla být do mlýna naháněna voda. Tehdejší majitelé se však mlynáři pokusili vynahradit ztrátu a poskytli mu povolení k výrobě piva a pálenky. Pálila se tedy kořalka a vařilo pivo.
zdroj : http://www.dolskymlyn.cz/






Vliv paní Zimy a vichrů byl znát po celé trase.
Plno vyvrácených stromů, které již pracovníci lesů odstranili z cest, rozřezávají a postupně z lokality odvážejí, aby na turistickou sezónu bylo vše již v pořádku. 



Ačkoli sezóna ještě ani nezačala, nebyli jsme zde samozřejmě sami, stejný nápad mělo mnoho lidí, ale naštěstí jsme je již potkávali na cestě zpět a všichni se chovali pohodově, žádný řev.
Je pravdou, že bych se sem v létě nevydala, potkávat procesí lidí v přírodě se mi vůbec nechce :o).
Do hodně známých lokalit v NP České Švýcarsko je mnohdy lepší se vydat na jaře či na podzim.



Letos bychom s mužem chtěli projít v parku co nejvíce tras, neboť jsme již několik let jezdili všude možně po republice a na krásu, kterou mám nablízku nám již nezbýval čas.


A tak jsme se rozhodli stav napravit a hlavně také sebou chceme co nejčastěji brát vnoučata a ukázat jim krásu přírody, kterou máme na dosah.


Měli by se naučit poznávat a vážit si té jedinečnosti, krásy, uvědomovat si jak se v přírodě chovat, pozorovat vše co dokáže vytvořit.


Pro mne je příroda nekonečný 
ZÁZRAK ...




22 komentářů:

  1. Alenko, děkuji za krásné fotky a zajímavé informace. České Švýcarsko neznám skoro vůbec, snad se zadaří a trochu ho poznám. I my včera chodili a chodili, mám hodně podobné fotky :o)
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sice jsme se místy Helenko museli vyhýbat velikým loužím a blátu, ale bylo nám to úplně jedno, hlavně, že jsem si užili pohodu a krásu.
      Pěkné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Hezké místo na první výlet jste si vybrali. Já toho v Českosaském Švýcarsku moc neznám - jeho krásy se teprve chystáme objevovat trochu víc. Zatím máme jen nástěnný kalendář s jeho fotkami (koupila jsem ho manželovi k Vánocům)
    Mám to stejně jako ty - nerada chodím přírodou v davech, takže takováto turisticky exponovaná místa objevujeme raději brzo na jaře nebo na podzim.
    První výšlap (když nepočítám novoroční procházku k přehradě) na nás terpve čeká. Tento týden už jsem měla domluvenou akci s kamarádkami, tak jsme krásného počasí nevyužili

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak určitě Stáňo z fotek víš, jak je tady přenádherná krajina. Mám ty naše kopečky moc ráda. A pokud dorazíte, líbit se vám bude určitě.
      Musím říct, že nás večer nohy bolely, přeci jenom po té zimě jsme mírně ztuhlí :o)), ale to k tomu patří.
      Měj se pohodově.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, máš pravdu, příroda je zázračná a určitě dokáže i vyléčit...krásně jste si ji užili. Měj se moc krásně a těším se na další tvou procházku. Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Užili, Inko, užili a dobře jsme zvolili sobotu, dnes už bylo zataženo a celkem nevlídno, manžel se zavrtal do skleníku a sázel semínka :o). Já tvrdila, že neděle je od toho, že se nemá nic dělat, tak jsem se toho statečně držela :o)).
      pa Ála

      Vymazat
  4. Ahoj Ali, hezky jste se prošli. A jsem ráda, že tě vidím na fotkách.
    Pa M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, potřebovali jsme to oba dva hodně moc. Jo, i dvě fotky sebe sama mám, většinou na to zapomínám, aby mne manžel taky občas vyfotil :o)).
      pa Ála

      Vymazat
  5. V Českém Švýcarsku jsme byli loni o Velikonocích a turistů zde už bylo opravdu hodně, ačkoliv asi né tolik, jako třeba v létě. :-) Letos se do těchto míst chystáme s partou o Velikonocích znovu, ale vydáme se prozkoumat i krásy Saského Švýcarska, tak se moc těším. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu se nedá zabránit, lidi vyhledávají hezká místa, od toho turistika je, ale některá jsou občas až moc zalidněná :o).
      Jsem zvědavá Lucko co všechno navštívíte.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, v Dolském mlýně jsem byla dvakrát, když jsme byli na návštěvě za synem v Jetřichovicích.Je to opravdu pohádkové místo.
    Děkuji ti za krásné fotky a připomenutí.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z Jetřichovic se vychází na mnoho krásných tras, chystáme se jich několik znovu prošlápnout ještě než začne sezona.
      Měj se Jani hezky.
      Ála

      Vymazat
  7. Na svatební cestě jsem byla v oblasti Českého Švýcarska :-) To už je hodně dávno. Ubytování tenkrát v hotelu Mezná louka.
    Dík za,pro mne, připomínkové fotečky.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je hezká vzpomínka Hani, že ? Měla jsi romantickou svatební cestu :o).
      Ála

      Vymazat
  8. Alčo, krásné koláže. Výlet to musel být teda skvělý - pohlazení na duši po takové zimě, co letos byla. Měj skvělý týden, Ivana.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak Ivanko, pohlazení po duši to bylo a už jsme se s mužem moc těšili na ten první výlet po zimě, bylo to potřeba se zhluboka nadechnout.
      Měj také krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  9. V krásné oblasti bydlíte! Většinou to tak je, že člověk zapomíná na to, co má za rohem a jezdí hledat krásu jinam. Můj muž, který dvacet let strávil v Praze se ode mě, která tam žila 1 rok nechá provázet.
    Objevujte, to je na tom nejkrásnější, když máte nadšené děti, které vám toulky zpestří a vy jim půjdete příkladem svou láskou k přírodě.
    Krásné předjaří! Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ona je ta krása všude kolem nás, jenom ji vnímat :o). Já nikdy po velkém městě netoužila (i když bych zase měla víc kulturních možností) a žití v malém městě nakonec nebyla vůbec špatná volba :o).
      Krásné dny Zuzko přeji.
      Ála

      Vymazat
  10. Alenko moc krásně jsem se s tebou prošla, nádherným koutem naší země. Je tam u vás nádherně. I my se rádi touláme, jen tento víkend jsem se musela zakrtkovat.. Přepadl mne moribundus😉,tak jsem sluníčkové dny propásla.. Však si je užiji příště. Přeji ti krásný nový týden. Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On ten přechod ze zimy na jaro se asi neobejde z občasného nachlazení. Také dost fouká a tak se vše přenáší rychleji. Také jsem včera kýchala, ale nic z toho naštěstí není.
      Tak ať jsi rychle v plné síle Zdeni.
      Ála

      Vymazat
  11. Další krásné místo, které jsem zatím nenavštívila. Sice je to od nás z Jižních Čech poněkud z ruky, ale když by vyšel prodloužený víkend, bylo by to fajn.
    Děkuji za zajímavý tip.
    H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o) však my ze severu také jezdíme na jih Čech a jak rádi. My s mužem milujeme Třeboňsko, je to již srdeční záležitost.
      Hezké dny přeji.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála