čtvrtek 8. prosince 2016

" VÁNOČNÍ CUKROVÍ ...

mami letos ani nepeč, raději udělej ovocný studený dort na svátky ", řekl mi nejmladší syn, který s námi bude trávit Štědrý den. " Ten kluk má pravdu," přidal se muž. " Stejně na to sladké nikdo nemá chuť, kam přijdeme, tam ho všude nabízejí, zůstává ležet na táckách a pak skončí v mrazácích. Škoda práce, času a nakonec i peněz."
Vánoce bez cukroví ?  Stále se mi honilo v hlavě - MÁM, NEMÁM ...
Psychicky jsem nevydržela a zadělala alespoň na linecké, na kakaovo skořicové kroužky a mini košíčky. Ať je trochu té symboliky vánoční na stole.
Měla jsem se na to vykašlat.
Recepty mám stejné mnoho let, některé ještě po mamince, ale nebyla jsem schopná vytvořit kompaktní těsto, stále se mi nespojovalo, drolilo se a já dumala čím to je - moukou, máslem ? Na linecké jsme použila mouku hladkou cukrárenskou, na košíčky klasickou hladkou a na poslední těsto na kroužky jsem už celá nešťastná zkusila Heru máslovou (ač vždy peču z másla), teprve toto těsto se chovalo normálně. Bylo to tedy máslem ? Ale neměla jsem koupené žádné "levné" máslo a tak bych očekávala, že kvalita je přeci jenom "zaručena".
První várku košíčků jsem jakžtakž vyklepla, ale docela se drolí i vychladlé, takže jsem zbytek těsta odložila a zítra zadělám raději jiné. Jsem z toho rozčarovaná a představa, že bych pekla jako kdysi 9-12 druhů cukroví a s každým těstem bych se podobně trápila, byla úděsná.
Někdy je asi lepší dát na radu mladších :o)), tímto synovu.
Manžel si libuje, že se mu podařilo před vánočními svátky zhubnout 7 kilogramů a já bych ho asi napečenými sladkostmi jenom dráždila. A mně také jenom prospěje příliš nemlsat (stejně na cukroví nikdy o svátcích nemám chuť).

   
-ilustrační foto pixabay.com -



V magazínu DNES jsem si přečetla zajímavý článek na téma vánoční cukroví. 

Alespoň kousek vám zde budu citovat :

Zastánkyně takzvaně tradičních metod, tedy výroby cukroví z másla či tuků na pečení, jsou poněkud vedle, když tvrdí, že tradiční vánoční cukroví má být právě takové. Blíže slovu tradice jsou paradoxně zastánkyně nových bio a raw trendů.
Naši předci, obyčejní lidé z venkovských chalup, totiž opravdu vánoční cukroví nepekli, ale připravovali dětem sladkosti ze sušeného ovoce, které nabodávali na větvičky a tvořili z nich postavičky panáčků a zvířátek. Pečené cukroví z těsta se tady objevilo, stejně jako zdobení vánočního stromku, až na počátku 19.století a bylo výsadou bohatých rodin, které měly na to, aby si koupily máslo a drahá koření dovážená z ciziny. První recepty na vánoční cukroví v podobě, v jaké ho známe dnes, se objevily v kuchařských knihách až na začátku 19.století. To, co se na Vánoce připravovalo dřív, je vlastně dnešním ideálem raw hospodyněk.








Nebylo by to sušené ovoce lepší ... ?  :o)



 

 

14 komentářů:

  1. Alenko,
    já jsem letos také nevydržela nepéct cukroví vůbec ;-)
    Jsem14 dní v práci a je to mazec!
    Ač vstávám hodně brzo náš Šíma je pohodář a tak do práce jezdím až na osmou a pak jsem tam do večera :-o
    Zaučuji se a tak jsem ze všeho vedle!
    Perníčky jsem letos nedělala.
    O víkendu jsme zaděla na linecké a karamelové rohlíčky a dostala se k tomu až dnes.
    Právě peču košíčky a pouštím si k tomu CD Advent od sourozenců Ulrychových a zpívám s nimi ;-)
    To jsou už pár let moje nejoblíbenější melodie :-)
    K tomu projíždím blogy se sklenkou bílého, co víc si přát !
    Tak já už musím jít vytáhnout plech s trouby ;-)
    Klidné adventní dny!


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, přeji ať návrat po mateřské do pracovních rituálů ti dává co nejmíň zabrat, vše zvládneš, neboj.
      Já když jsem kdysi pekla toho cukroví hodně, tak jsem si také vždy pouštěla CD vánoční a uvařila si třeba punč nebo dala sklenku vína a veškeré pečení šlo tak nádherně od ruky :o)).
      Měj pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Tak nevím Alenko, co se to letos děje...Také jsem řekla, že péct nebudu a nakonec mi to nedalo a zadělala jsem. První těsto na perníčky, které dělám léta každý rok, letělo do odpadkového koše. Na podruhé už se tedy povedlo a perníčky nakonec budou. Já sladké nejím, ale je pravda, že bez perníčků, vanilkových rohlíčků a vosích hnízd, si vánoční stůl představit nedovedu.
    Tak ať se nám to nedrolí, nelepí a je vše tak, jak má být:-)
    Přeji Ti pohodový advent.
    H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak čtu, nejsem v tom sama Henrieto, i má sestra měla potíže s těsty.Kvalita všeho se tolik mění, že za chvíli nebudeme schopné už pomalu nic dobrého upéct :o).
      Již mám tu svou trochu cukroví uloženou v krabičkách a ze zbylých bílků asi ještě zpracuji kokosky, ty má manžel moc rád.
      Přeji krásné, klidné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Ali, já teda bez pečení a bez cukroví být nemůžu. Vždyť se na to těším celý rok. neříkám, nejíme to po hrstech, ale pár kousků se vždycky hodí. a nakonec, když dám dva pytlíky do mrazáku, taky jsou pak vhod.
    přeji krásný adventní čas. Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však ani já Majko nevydržela a těch pár kousků stejně upekla. Je toho málo, symbolické a o to nám to možná bude víc chutnat :o).
      Přeji krásné, pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Nestresuju..peču jen co fakt vím, že se sní..Takže 4 druhy a finito...jen pro ten vlastní pocit...Ila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto Ilonko souhlasím a jsem ráda, že jsem ty 3 druhy upekla, přidám ještě kokosky, bude to úplně stačit.
      Přeji ti hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Já peču stabilně 9 druhů už několik let - každý máme své oblíbené druhy a ta devítka je průsečík. Ničeho ale nedělám moc - tedy kromě pracen, ale to jen manželů favorit a on je zaručeně sní ;-)
    Problémy jsem ale letos měla taky - s těstem na perníčky, taky se drobilo. Spravil to kousek másla a lžíce studené vody, které jsem zapracovala dodatečně do těsta. Pak už šlo v pohodě rozválet. Aso to bylo moukou - na perníky jsem měla nějakou neznámou ze sousední večerky.
    Hezký adventní víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, když jsem doma byli všichni, také jsem pekla mnoho druhů a bavilo mne to :o). Dávala jsem ještě krabičky rodičům muže. Letos je vše jinak, zůstali jsme doma už sami dva a tak bychom to opravdu nebyli schopni sníst. Syn měl pravdu :o)).
      Ten tip na studenou vodu slyším poprvé a hned si ho zapíšu k receptům na cukroví, člověk nikdy neví co bude se surovinami zase příští rok :o)))
      Měj pohodové dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Já se nestresuji. Ale cukroví peču. V posledních letech máme s dcerou tradici, kdy já udělám těsta a pak spolu vytváříme hodnoty :-) Pustíme si na tabletu buď Přátelé nebo nějaký jiný veselý program a jde nám to krásně od ruky. A baví nás to, a já se na to těším. Ale pokud se někdo rozhodne nepéct, je to každého věc. Už dlouhá léta nikoho nesoudím ani se nedivím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně Míšo děláš, hlavně vše bez stresů. Já pekla také s radostí a pohodou,jen kdyby mne nezlobilo to těsto, bylo by to super :o)).
      A máš pravdu, každý ať si vše dělá po svém.
      Přeji ti krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  7. Určitě ano, Alenko, ale kdyby nebylo sířené, dobarvované...
    Mrzí mě, že sis v kuchyni tak "užila". Někdy se to prostě stane, že nefunguje, co roky běželo hladce. O kvalitě másla u nás prodávaného vím své, i to nejlevnější z Německa je mockrát lepší... A neplatí to jen o máslu...
    Moc tě zdravím a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych ho určitě Helenko sama nasušila, z kupovaných mám ráda jenom švestky a i ty si mohu nasušit doma.
      Udělala jsem tu chybu, že jsme si k sousedům nezajeli na vánoční nákup, nějak se mi nechtělo a možná jsem si mohla ušetřit tyhle problémy. Mrzí mne,že se neustále kvalita všech potravin tolik horší.
      Přeji ti hezký a klidný adventní čas.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála