úterý 25. října 2016

TANEC MEZI VEJCI ...

Pokud vám záleží na kvalitě potravin, které jíte, určitě v obchodech pečlivě studujete etikety na obalech a složení obsahu.
Jak ale odhalit  ta nejlepší vajíčka ?








Co najdete na krabičce

- jakostní třídu a datum minimální trvanlivosti ve formátu den a měsíc. Vejce třídy extra A musí obsahovat datum snášky a dobu minimální trvanlivosti 9 dnů. Po uplynutí této lhůty se z nich stávají vejce třídy A s minimální trvanlivostí 19 dní. Vejce jakostní třídy B jsou určena jen pro průmyslové zpracování.
- kód třídírny včetně označení země. Země se značí dvěma písmeny : CZ - Česká republika, SZ - Slovensko, PK - Polsko
- česká vejce poznáte výhradně podle kódu na CZ na skořápkách
- hmotnost
S - malá vejce do 53 g
M - střední do 63 g
L- velká do 73 g
XL - velmi velká nad 73 g

Co najdete na vajíčku

Na každém vejci je vytištěný kód, např. 2CZ 1234.
- první číslice informuje o metodě chovu nosnic

0  vejce nosnic z ekologického zemědělství
1 vejce nosnic žijících ve volném výběhu
2 vejce nosnic chovaných v halách (na podestýlce)
3 vejce nosnic chovaných v klecích 


  

- následující dvě písmena značí zemi, kde byla vejce snesena. Systém značení je stejný jako u třídírny
- poslední čtyři čísla jsou číslem chovu







    
Osobně mám nejraději vejce z domácího chovu, kde se slepičkám dobře daří.


Mám kamarádku, 
jejíž maminka šťastné slepičky má ...






fotky zapůjčené z Wikipedie
text příloha Doma dnes

 
 

8 komentářů:

  1. Ali, taky bych si raději dala domácí vajíčka.
    Snažím si vybírat, ale vždy to není možné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také musíme občas koupit v obchodě když si slepičky umanou, že neponesou :o).
      A.

      Vymazat
  2. Alenko, občas máme vajíčka kupovaná. Hlavně v době kdy slípky odpočívají.. Další výhoda vesnice.. Sice nemáme vlastní slípky, ale v místním obchůdku prodávají vajíčka od místních,šťastných slípek. Měj se hezky, pa Z❤❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to výhoda, pokud se dostaneme k vajíčkům přímo od slepiček, ale ne každý tu možnost má. Bohužel...
      Krásné dny Zdeni.
      Ála

      Vymazat
  3. Vzpomněla jsem si na tvůj článek dneska u u zpráv, kde řešili stahování polských vajec :-).
    My to tak střídáme - na chalupě kupujeme nebo dostáváme od sousedů, jinak supermarket (užitečné zvíře v paneláku nechováme :-D). A přiznám se, že původ moc neřeším (i když teď po problémech s polskými vejci možná začnu).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem tuto zprávu také zaslechla, proběhlo mi hlavou jak jsem se trefila s radou, abychom si kontrolovali jaká vejce nakupujeme. Přeci jenom to označení lze rozklíčovat. Když už musím vejce koupit, kupuji pouze česká a nyní se mi opět potvrdilo, že vnitřně nemám dobrý pocit z polských potravin v obchodních řetězcích, kde výrobce a dodavatele tlačí s cenou a podle toho pak je pak samozřejmě snížená i kvalita. Viz sortiment v Lidlu.
      Měj Stáni krásný víkend.
      Ála

      Vymazat
    2. Já mám s Lidlem i dobré zkušenosti Třeba bílý jogurt, který tam kupuju, dělá Hollandia, mají dobré některé tvrdé sýry, okurky, červenou řepu, celozrnné špagety... A docela ráda nakupuju v jejich tematických týdnech (kozí sýry :-)...) I kosmetiku jsem odtud měla dobrou (krém na ruce, kondicionér). U něčeho jsem měla i hodnocení na blogu.

      Vymazat
  4. Alenko, udělala si nám v tom opravdu pořádek. Vždycky si to někde načtu a pak zapomenu, co ty kódy a šifry vlastně znamenají...
    Mám to štěstí, že vejce kupuji od chovatelky. Ty jsou!!!
    Přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála