pondělí 31. října 2016

MORAVO, MORAVO, MORAVĚNKO ...

Tam kde se vinohrad zelená
 tam nad řekou Moravou
 tam kde se sluníčko usmívá
 tam nad krásnou Pálavou

 Tam slavíček krásně zpívá
 vysoko nad lesem
 tam dobře každém bývá
 tam je naše krásná zem

 Moravo Moravěnko Moravěnko milá
 jsi jak ta frajárka co sa nastrojila
 Moravo Moravěnko ty jsi jak ten vinohrad
 /: na tebe Moravěnko vzpomíná každý tak rád :/
  
 
 Tam rád si vínečka vypiješ
 tam nad řekou Moravou
 a když si ve světě vzpomínáš 
 na zemi milovanou

 Tam slavíček krásně zpívá
 vysoko nad lesem
 tam dobře každém bývá
 tam je naše krásná zem

 Moravo Moravěnko Moravěnko milá
 jsi jak ta frajárka co sa nastrojila
 Moravo Moravěnko ty jsi jak ten vinohrad
 /: na tebe Moravěnko vzpomíná každý tak rád :/
 
 
 
 
  
Počátky pěstování vinné révy na jižní Moravě začínají ve 2.století 
a jsou spojeny s velkým rozmachem pěstování vinné révy v 
Pannonii za císaře Proba, za jehož
 vlády se hranice římské říše posunula až k Pavlovským vrchům.
 Vojáci 10. římské legie zaháněli žízeň vodou, kterou z
 hygienických 
důvodů míchali s vínem. Postupem času však dodávky vína z 
říše vázly, a tak se vojáci rozhodli založit na jihozápadních svazích 
Pálavských kopců  první vinice.
 Takto byly pravděpodobně položeny základy moravského 
vinařství, i když přímé důkazy o výsadbě vinic v této oblasti
 pocházejí až z přelomu 8. a 9.století. 
 
 
Všechno vyšlo tak, jak jsem si přála.
Cestu jsme zvládli bez kolon, nehod, bez stresů, ale ne všichni, někteří na
 část cesty najeli na D1 a to se neobešlo bez totálního 
zpomalení a skluz skoro dvouhodinový.
Sraz v Mikulově na náměstí a společný oběd však vyšel.
 
 
 
Večer milé, srdečné a vstřícné posezení u našeho známého
 vinaře v Pouzdřanech.
Neviděli jsme se šest let, ani jsme tomu nechtěli věřit.
 
 
Na sobotu jsem naplánovala exkurzi do firmy Sonnentor 
v Čejkovicích. Jejich čaje i koření známe, ale nikdo z nás přímo 
v jejich prodejně nebyl. Byl to úžasný zážitek.
Ač mám doma zásobu čajů na celou zimu, neodolala jsem stejně a 
pár krabiček domů vezla.
A ještě kávu, na tu se velmi těším.
 

 
Při zpáteční cestě byl v plánu Strachotín a zastavení v místní
 vynikající  Rybářské baště,  kde jsme ochutnali rybí speciality a mne 
hlavně potěšili, že v meníčku byla
 rybí polévka, kterou naprosto miluji.
Večer opět do sklípku  a mohli jsme ochutnávat další 
výborná vína.
 
Čas však byl opět neúprosný a nastala neděle ráno, naložili jsme 
demižonky  a lahve s vínem, rozloučili jsme se s vinařem Petrem, s milou
 majitelkou penzionu, zamávali z aut a rozjeli se do 
Jaroměřic nad Rokytnou na prohlídku zámku.
 
 





Dnešní zámek získal svou podobu až přestavbou, za kterou
 stál a již platil poslední z Questenberků – Jan Adam.
 Není zcela jasné, kdo byl tvůrcem prvotního návrhu barokní 
přestavby zámku a kostela. Mohli to být Johann Lukas von Hildebrant
 i Jakub Prandtauer; jako ten, kdo vedl stavbu, to
 mohl být i Tomáš Gravani. 
Z ideální podoby se podařilo realizovat jen část. 
I tak je ale zámek pro svou rozlehlost i výzdobu (sál předků, 
salla terrena, lázně, taneční sál…) cennou kulturní 
památkou.
Součástí projektu barokní přestavby zámku bylo i
založení zámecké zahrady na pravém břehu Rokytné. 
Park má asi 9 ha, z toho asi 8 ha právě na pravém břehu. 
Vody říčky Rokytné byly vzduty, a tím cíleně mohla v parku
 vzniknout dvě slepá říční ramena vytvářející z části zahrady 
umělý ostrov. Při úpravě zámku došlo k odrubání skal, takže 
už nejsou patrné. Zbořen byl též zchátralý komplex fary.







 
 
 Fotek mám pramálo. Zjistila jsem, že když je nás skupina, nejenže 
nestíhám, ale  hlavně i zapomínám fotit :o).




  Tož, na zdraví ...
 
 
Víno pijeme proto, abychom se povznesli,
a nikoliv proto, abychom upadli.
Jestliže by lačněl ten, jenž tě nenávidí, nakrm jej chlebem. Žíznil-li by, napoj jej vínem.
Nepijeme proto abychom upadli, ale proto, abychom se povznesli.
Dobré víno tvoří dobrou náladu, dobrá nálada přináší dobré myšlenky, dobré myšlenky dávají vznik dobrým skutkům a dobré skutky dělají člověka člověkem
Víno má schopnost naplnit ducha veškerou pravdou, věděním i filosofií.
 
 
 

 

 
 
 
 
 

32 komentářů:

  1. Tak to byl prodloužený víkend plný zážitků ze všech oblastí (vína, jídla, historie...). Určitě jste si to užili. Takovýhle vydařený víkend člověka nabije pozitivní energií (což se do přicházejících chladných a asi i občas pošmourných dnů bude hodit). Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak Stáňo :o), když už jsem na nějakém místě kam se tak často nedostanu, chci obsáhnout co nejvíce zajímavostí. Stále mi v myšlenkách pulzují ta místa...
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, krásně jste si to užili. Tak to má být.
    Katka ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po cestě zpět jsme si v autě slíbili s našimi kamarády, že takovou letitou prodlevu už si dovolit nemůžeme, takže příští rok Ahoj Moravo :o)).
      Měj se hezky Katko.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, vítej zpátky z Moravy:o)..je vidět, že ti je ještě do zpěvu a že sis to krásně užila..měj krásný nový týden.Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :o)) Inko, naše kamarádka se tolik těšila do sklípku jak si zazpíváme a přijela totálně bez hlasu. Hlídala nemocná vnoučata a takhle dopadla!! Bacily skočily na ní.
      Užili jsme si to báječně.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko moc hezky jsi to popsala a jistě jste si to všichni moc užili! Měj se fajn i celý další týden .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, rozepsala bych se ještě víc jak jsem všeho byla plná, ale bylo by to asi příliš dlouhé :o)). Možná, že stejně ještě nějaké dojmy hodím do písmenek.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko tak tomu říkám nádherný výlet. Opravdu jste toho stihli mnoho, mnoho viděli a užili.Ta exkurze ve firmě Sonnentor by mne lákala..
    Přeji ti krásné chvíle i doma. Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla jsem Zdeni, aby to nebylo jenom posezení ve sklípku, ale abychom se také něco zajímavého dozvěděli a něco krásného viděli. A to se mi myslím podařilo :o).
      Jinak jak já říkám po každém výletě, po každé dovolené - Všude je dobře či krásně, ale doma je nejlíp, doma je prostě doma.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  6. Ali, měli jste nádherný výlet a je dobře, že vyšlo i počasí. A jak píše Zdeňka, velmi by mě lákala exkurze ve firmě Sonnentor.
    Měj se krásně. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Filosofií této firmy jsem nadšená, byla to velmi zajímavá zkušenost (i když v sobotu tam bylo hodně lidí). Bylo tam voňavo a moc dobře...
      Krásné dny Jani.
      Ála

      Vymazat
  7. Jééé, to je krásný příspěvek z našich končin... :) Je prima, že jste se měli tak hezky a děkuji za informace o Sonnetoru a Jaroměřicích... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu Peťko ? Jsi tedy z Moravy :o)).
      Zámek v Jaroměřicích je krásný, inspiraci jsem získala v Toulavé kameře a jak se mi hodila. Moravské Versailles mu říkají.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  8. Je to zvláštní jak my, co na Moravě žijeme, už tu krásu kolem sebe nevnímáme. Proto si ráda čtu hezké řádky opěvující krásu Moravy, a tím si připomínám, že nemám být ke kráse kolem netečná :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám podobné s Prahou. Malá Strana, kde pracuju, je moc hezká a taky hodně často vnímám jen ty davy turistů, co se mi pletou pod nohy, a ne tu krásu okolo.

      Vymazat
    2. Myslím Míšo, že jo má takhle hodně lidí. Mnohokrát si říkám, že jezdíme po všemožných kotárech, ale tu krásu, kterou máme nadosah (České Švýcarsko) úplně probádanou na 100%nemáme.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
    3. Stáňo, máš pravdu, to co máme nadosah občas vlastně nevnímáme...
      Ála

      Vymazat
  9. Bydlím kousek od popisovaných míst, víno miluji a líbí se, když čtu něco tak pěkně napsaného o našem kousku země, který mám také moc ráda.
    Tak ať se sem často vracíte za příjemnými zážitky. Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelo, vracím se na Moravu vždy s otevřeným srdcem, protože odtud pocházela moje maminka - jen už jí tu krásu nemohu ukázat a tak ráda bych ji naložila ještě někdy do auta a chodila s ní po místech, kde žila v mládí.
      Ála

      Vymazat
  10. Alenko, tak to byl parádní výlet se vším všudy, což. Na Moravě je hezky vždycky ... a Sonnentor musel být hodně zajímavý... krabičky čaje bych vezla taky domů, i když mám čajů až až ...
    Díky za sdílení. Měj se moc hezky. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko bylo to moc hezké a čaje firmy Sonnentor mohu jenom doporučit.
      Krásné dny ti přeji.
      Ála

      Vymazat
  11. Alenko, skoro závidím! Ale moc ti to přeju! Perfektní víkend! Mikulov je moc hezký, Strachotín znám docela dobře, Jaroměřice mě před pár lety okouzlily... Je tam prostě hezky.
    Přeji ti příjemné dny i doma. Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně nám Helenko přálo počasí, sluníčko svítilo, nepršelo a tak došlo na překrásné výlety. Musíme na Moravu zajet častěji.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  12. Alenko, je vidět že jste si užili moc příjemný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu Ali užili a jsem za to moc ráda. Prostě spokojenost :o)).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  13. Tedy Alenko báječné fotky a prima počtěníčko 💗

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fotek není tolik co bych si přála, prostě jak je nás víc, zapomínám fotit :o)).
      Měj se Marti hezky.
      Ála

      Vymazat
  14. Mě by se ták líbilo posedět si ve sklípku se skleničkou vína v ruce, obklopena fajn partou a pohodovou atmosférou... jediná škoda, že mi víno nezachutnalo. :) Jó ještě tak burčák, ten miluji, ale co se týče vína jsem barbar... opravdu mým chuťovým buňkám nelahodí, ač mě to samotnou mrzí. :)
    Výlet na Moravu musel být moc fajn, pořídila jsi krásné fotky, ze kterých čiší pohoda, jsem ráda, že jste si to užili. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Burčák je chutný, ale s ním raději opatrně :o)), opravdu jenom zlehka ochutnat.
      Já si ráda posedím se sklenkou vína a s partou milých lidí kdy zábava plyne a lehtá bránice.
      Měj se hezky Lucie.
      A.

      Vymazat
  15. Odpovědi
    1. Ano Ilonko, souhlasím :o).
      Ono je totiž v té naší malinkaté zemičce tolik krásy...
      A.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála