čtvrtek 20. října 2016

DOMÁCÍ ŽERVÉ ...

jsem si připravila z podmáslí, které jsem na přípravu sýru tohoto typu použila poprvé. Znala jsem ho zatím jenom z bílého jogurtu a kysané smetany 
(někdo přidává ještě i šlehačku, to se mi zdá již příliš tučné).

Napoprvé jsem zkusila jenom z půl litru a myslím, že ta porce
bude pro nás dva naprosto stačit.
Pokud si budu připravovat žervé na pomazánky, zvolím litrové podmáslí.
   
výsledek

Připravila jsem si hrnec, dala cedník s plátnem a do něj nalila podmáslí.
Můžete mírně osolit, já sůl nedala (snažím se sůl omezovat kde se jenom dá).
Rohy jsem spojila gumičkou.
Takto se nechá v místnosti 48 hodin, občas jsem plátnem zakroutila a vymačkala tekutinu.

 


po rozbalení

 Získala jsem jemný, lahodný sýr typu žervé. Zbylou syrovátku jsem přelila do uzavíratelné sklenice a dala do lednice. Následující den jsem pekla chleba a syrovátku použila do těsta.
Čím dál více mne baví si připravovat spoustu potravin doma. Vím, že nemohu domácí přípravou získat vše, ale i když jsou to jenom malé střípky, jsem za ně ráda. Mám z toho velmi dobrý vnitřní pocit. Naši prapředci neměli takový široký výběr potravin jako máme nyní my,  žili a stravovali se střídmě a určitě je netrápilo tolik různých nemocí, jaké jsou rozšířené v naší době. Odstrašující je počet alergiků neustále stoupající přílivem chemie do našich životů.
Čím dál tím častěji nakupuji v menších obchodech.
Když vidím v nákupních centrech překypující regály různými druhy potravin, říkám si, že tohle množství se přeci vůbec nedá lidmi sníst ? Proč je toho tolik na výběr ? Potřebujeme my LIDÉ všeho vůbec tolik ? Co se děje se všemi těmi zbytky, které projdou datem minimální spotřeby ? 
Vyhodí se. 
Je to neskutečné plýtvání.
 A nejenom lidskou prací.
Produkty, které mnohdy ani nechceme, nepotřebujeme k životu.

To jsem však odbočila od mého žervé :o). 


Žervé je skvělé i bez jakýchkoliv přísad, takže je zcela na naší chuti a fantazii, jak si ho ochutíme ...





14 komentářů:

  1. Ali, z podmáslí jsem ho taky ještě nedělala, určitě to zkusím, děkuji za tip. a jinak to mám stejně jako ty, taky bych si nejraději dělala co nejvíc věcí sama doma. vím, že to úplně 100% nejde, ale co jde, to dělám. a s těma potravinama máš pravdu, taky jsem o tom přemýšlela, co je jídla a i věcí, kdo to všechno potřebuje???
    přeji krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem ho Majko dělala poprvé a moc mi chutnal.
      Myslím, že jsme obklopování tolika zbytečnostma, že mnozí zapomínají obyčejně ŽÍT.
      Přeji ti příjemné podzimní dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, parádní článek.. se vším souhlasím ... brzy toto žervé zkusím..
    Měj se moc hezky. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, pokud máš ráda sýry tohoto typu, měl by ti zachutnat, tak uvidíš :o).
      Měj pěkné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. To je náhoda, včera jsem koupila podmáskí v domění, že ho můj drahý vypije. nestalo se, nedělá mu dobře. takže mám tip co s ním. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj muž pije velmi rád mléko, ale podmáslí nebo kefír mít nemusí.
      Tak ať ti Míšo sýr chutná.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Děkuji pěkně za skvělý recept. Žervé máme u nás doma moc rádi, takže dle tvého návodu ho určitě připravím.
    Pa pa M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V jednoduchosti je taková krása Martinko, viď? Člověk má takový hezký pocit, když něco vyzkouší a je to dobré.
      Přeji ti krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko, to odbočení naprosto chápu, často se doma zamýšlíme podobným směrem.
    Moc děkuji za recept, tohle žervé jsem ještě nedělala...
    Měj hezké odpoledne, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem z těchto důvodů (že se na to nemohu ani dívat) přestala nakupovat v hyper, super marketech. To co potřebuji mi stačí nakoupit v malém marketu, kde toho není přehršel :o) a nestrávím tam pomalu dvě hodiny než všechno projdu.
      Měj se pěkně Helenko.
      Ála

      Vymazat
  6. Mléčné výrobky jím velmi omezeně, takže žervé nevyzkouším, ale jinak naprosto se vším, co jsi napsala, souhlasím. Jako by to byly moje myšlenky:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to Henrieto chápu. Já bych si jídlo bez sýrů nemohla představit :o).
      Jsem ráda, že je nás víc, co tento "problém" vnímáme.
      Měj hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  7. Žervé jsem ještě nedělala - ani z jogurtu ani z podmáslí. Občas dělávám domácí tvaroh - když mi doma zkysne mléko.
    Vyhazování potravin taky nemám ráda - snažím se vše využít a když mi doma v lednici díky nepozornosti něco projde a zkazí se to, mám z toho špatný pocit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak když budeš mít Stáňo chuť, můžeš ho vyzkoušet.
      Také se mi stane, že něco nestihneme sníst a i v lednici nastane malér, také z toho nemám dobrý pocit. Mám v sobě nějak zakódovano z dětství, že potravinami se nehýří.
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála