pátek 16. září 2016

ORANŽOVÁ ...

barva nyní vládne mé zahradě.

Záplava měsíčku lékařského, který jsem jen tak drobně vysázela i do zeleninové zahrady, neboť jsem se dočetla na jednom blogu, že soužití této bylinky a zeleniny je velmi prospěšné.
Netušila jsem, že se mi tak odvděčí a zahrne mne svou krásou.
Když jsme sklidili česnek, dostal měsíček prostor a náležitě ho využil.
Rozrostl se převelice a dělal společnost rajčatům.






A já stříhám květy a suším. Využiji jejich krásu a léčivé účinky při výrobě mýdel, protože ty s měsíčkem, jsou snad nejúžasnější.
Chtěla bych se posunout ve svém bylinkaření a zkusit vyrobit mast.

Další oranžovou záplavu mi skýtá aksamitník, kterého jsem na své zahradě nechtěla ani za nic, neboť nemám ráda jeho vůni - pro mne spíš nepříjemný odér.
Jenže můj muž v loňském roce bez varování koupil semínka a sám vypěstoval sadbu, protože se mu afrikáni líbí a prý odpuzují svým zápachem některé hmyzí škůdce.
Co jsem měla dělat ? Zasadila jsem je tedy na záhony a myslela jsem si, že třeba odradí plazivé slimejše a ti odlezou neznámo kam z naší zahrady.
Neodlezli a ba naopak, afrikáni jim nadmíru chutnali a chutnají.
Avšak jako kdyby ty rostliny toužily po mé přízni.
Vyrostly z nich vysoké, nádherné kytky, které zářily oranžovou nebo žlutou barvou celé léto do daleka.
Loni jsem si posbírala semena a letos už jsem sama pěstovala.
 Vzala jsem je na milost.





 K těmto krasavicím se svou krásou přidala lichořeřišnice, která ač nízká svým vzrůstem, bohatá svými květy a svou rozpínavostí, kdy převálcuje všechny nízké rostliny ve svém dosahu. Klidně je zakryje svými listy a květy, nebere si servítky.
Zapíchala jsem pár kuliček na okraji zídky v místech, kde většinou rostou nízké skalničky. Špatná volba, neboť letos se lichořeřišnici dařilo obzlváště skvěle a je jak zdivočelá.




 Mezi další adepty s oranžovou barvou musím zařadit ne květinu, ale plody.
Rakytník řešetlákový se nám rozrůstá a pokud nebudeme letos stříhat, naroste do obřích rozměrů. 
Je obsypaný malými kuličkami a já každý den trpělivě sbírám, jsem popíchaná o trny (ty prý také léčí), ale nevzdávám to.
Zpracovávám na výtečné sirupy, plné vitamínů, které nám budou dodávat sílu a zdraví po celou zimu.
Část úrody poctivě zamrazím a v zimě se bude čajíkovat.







Jen bych potřebovala pomocné ruce na sběr :o).

Nikdo se však nehlásí ...



 

 

12 komentářů:

  1. Rakytník jsme posbírali minulý týden, a s tím jeho rozrůstáním je to síla, máme ho u plotu a začíná zvedat vedlejší chodník :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No panečku, my ho máme před garáží, sice kus od ní, ale nechtěla bych mít kořeny pod autem :o)).
      Krásné dny Pavle.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, úžasně sladěný příspěvek, jsi skvělá zahradnice. Měsíček mám taky, ale už na měn bylo padlí, aksamitník jsem měla hodně, když na zahradě řádily děti s balonem (kousek ulomily a 3x víc přirostl :o))
    A rakytník nemám a obdivuji tu spoustu zdravé úrody (být trochu blíž, ráda bych pomohla)
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový do oranžova viď Helenko ? :o)).
      Oranžovou barvu, tu já ráda, je taková hřejivá.
      S rakytníkem mi včera již začal pomáhat manžel, když viděl jak zarputile každý den trhám a zpracovávám sirupy, a na stromu kuliček neubývá. Kuchyň je provoněná rakytníkovou vůní :o)).
      Hezký den.
      Ála

      Vymazat
  3. To je krásných květů a plodů. Oranžová se na zelené krásně vyjímá. Mýdla s měsíčkem jsou výborná, vím z vlastní zkušenosti. A rakytník ti závidím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, nečekala jsem, že ho letos budeme mít tolik obsypaný, až nevím co s ním :o)).
      Ála

      Vymazat
  4. Nádhera.Taťka dělá měsíčkovou mast.Jé a vidím rakytník:))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měsíčkovou mast chci také vyzkoušet, je hodně léčivá, a když mi tolik narostl, tak proč nezkusit zda ji zvládnu :o).
      Leni, měj krásné dny - už se ochladilo:o)).
      Ála

      Vymazat
  5. Afrikány mi taky smrdí :-), ale taky jsem se vzala na milost a máme jimi osázené jedno staré kamenné koryto. A do druhého jsme po kraji dali právě taky lichořeřišnici. S rakytníkem nemám zatím žádné zkušenosti, ale vypadá dekorativně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedá se nic dělat, zase pár semínek uschovám na příští rok na sadbu, smrad nesmrad :o)).
      Měj Stáňo hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Afrikánům.jsem se taky bránila,ale krásně kvetu tak jsou i u nás na zahradě!Měsíček letos nemám...Moc hezké fotky...pa užívej si sluníčka...Ila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni ten zápach vyvažují krásnými květy a barvami, že Ilonko ?
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála