čtvrtek 15. září 2016

AYAHUASCA ...

/LIÁNA SMRTI/

aneb

TANEC S BOHY.


Knížku jsem měla již několik týdnů doma, ale teprve nyní jsem měla chuť si ji přečíst a musím se přiznat, že jsem ji zhltla za jedno letní překrásné odpoledne, navečer jsem ji zaklapla a ještě druhý den jsem o ní přemýšlela.
Manželovi jsem nastínila obsah a vřele doporučila si přečíst.
Což dělám častokrát a on pokýve, že v zimě se do čtení dá.
Jen neříká, kterou zimu myslí :o).

--------------------------------------------------------------------------------------

Člověk je podivuhodný výtvor přírody.
Není v jeho silách pochopit, co je tělo, a ještě méně, co je duch,
a nejméně, jak je duch spojen s tělem; a to je vrchol
těžkostí - a přece právě v tom je jeho podstata.
Blais Pascal : Myšlenky 


San Pedro, toé, sanango, floripondio, virola a řada dalších rostlin, ty všechny jsou nenahraditelnou součástí obřadů, jihoamerických pralesní rituálů, o nichž se vyprávějí a píší legendy po celém světě. Říká se jim různě: lidová medicíny, drogy, halucinogeny, ovšem také rostliny Bohů. Možná proto, jak praví příběh, že s jejich účinky seznámili Indiány samotní Inkové. Byl jsem v Jižní Americe příliš krátkou dobu, abych okusil všechny nebo alespoň většinu z nich. Dost dlouho jsem tam byl ale na to, abych poznal ayahuascu, rostlinu s tajmným názvem a ještě tajemnějšími účinky. Učitelku, Matku Džungli, nejslavnější a také nejsilnější jihoamerickou drogu, o níž šamani tvrdí, že si své adepty vybírá. Možná proto, že když přeložíte její jméno z jazyka kechua, zatají se vám dech. Zjistíte, že je liána smrti.
I když se o ayahuasce tvrdí, že to je droga, ve skutečnosti tomu tak není. Ayahuasca totiž nevytváří závislost, naopak drogové závislosti léčí. A ne jen ty, ale má spoustu jiných léčebných účinků. Šamani tvrdí, že za většinou našich chorob stojí psychika. Ayahuasca je jedním z prostředků, jak se vevnitř úplně očistit, a tím se zbavit třeba alkoholismu, migrén nebo vředů. Ve městečku Chazuta žije dokonce šaman, který léčí ayahuascou dokonce i hadí uštknutí a má téměř stoprocentní úspěšnost.
Jediné co šamani léčit nechtějí nebo nemohou je rakovina a AIDS. I když jak známo výjimka potvrzuje pravidlo. Je znám případ profesora z havajské univerzity, který onemocněl rakovinou jater a lékaři mu dávali 15-20% na vyléčení. Podstoupil operaci, při které mu byl odebrán pravý jaterní lalok i následnou chemoterapii. Sám se ovšem zajímal o jiné alternativní metody, které by napomohly jeho úplnému vyléčení. Tímto způsobem se také dozvěděl o ayahuasce. Odjel do amazonského pralesa, kde podstoupil několikrát rituál pití ayahuascy. Po návratu a následné prohlídce u lékaři byl ujištěn, že je zcela zdráv.
Jiří Kuchař v knížce "Ayahuasca aneb Tanec s bohy" tvrdí, že v excitovaném stavu po požití liány smrti se těm, kterým má být naznačeno, že se mohou vydat šamanskou cestou, zdá o bílé lodi. Kuchařův Don Guillermo o této cestě řekl, že je trvalým stavem mysli, lhostejno, jestli se vztahuje k nějaké osobě, skupině lidí nebo ke světu jako takovému. Je to stav trvale prožívané lásky. A v tom je celé tajemství.
Obrazová příloha v knize obsahuje dokumentární fotografie Roberta Nebřenského a obrazy Otto Plachta a Pabla Amaringa.
Existuje šamanská medicína?
-----------------------------------------------------------------------------------
Vyprávění o setkání s Liánou smrti bylo napínavé a vedlo mne k zamyšlení, že stále tolika věcem v životě člověk nerozumí, nechápe, není schopen se dostat vědomě kamsi dál. Někdo ten dar má, někdo cíleně pátrá a snaží se porozumět, někdo raději zůstane v nevědomí.
Jiří Kuchař vyzkoušel.
Jsem ráda, že vše knižně sepsal a já si tuto jeho zkušenost mohla přečíst.
Ocitla jsem se v džungli a sledovala činnost šamana.
I když stále nerozumím.
Nevadí ...
 

7 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Vtáhla mne a určitě se podívám ještě po obdobných.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, zrovna v těchto dnech čtu o zkušenostech Marka Dzirasy s Ayahuascou v knize 21 dní... to je náhoda... moc děkuji za inspiraci... také mě láká přemýšlení nad tím co nás přesahuje a mrzí mě, že občas tak nicotně lpím na "blbostech"...
    Přeji hezké dny, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to já Peťko děkuji za další tip, po knížce se podívám. Také si mnohokrát říkám - Vždyť jsme tady jenom na návštěvě - a lidi si to dokážou tolik kazit navzájem.
      Krásné dny i tobě :o).
      Ála

      Vymazat
    2. Myslím, že Marka Dzirasu musí člověk "potkat" ve správnou dobu, jinak z jeho názorů nic nemá... je ale také fakt, že když jsem knihu četla poprvé, měla jsem pocit, že slovy vyjadřuje přesně to, o čem já jen tajně přemýšlím ... dnes už jsem na své (dejme tomu duchovní) cestě kousek dál a chci znát a vědět víc... :)

      Vymazat
  3. Alenko, ty máš vždycky dobré knižní typy, díky!
    Jo, a hned jak se ochladí, udělám perkelt.
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda se podělím když se mi něco Helenko líbí. A perkelt brzy musím prý zopakovat, papriky a rajčata ještě máme svá - dozrálá řádně :o)).
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála