pátek 5. srpna 2016

SVATEBNÍ KOLÁČKY ...

jsou upečené.



Já vím, měla by péct nevěstina strana.
Ale občas je to jinak a tak jsem se nabídla, že je upeču.
Svatba nemůže být bez svatebních koláčků !!
V mém letitém sešitě jsem našla několik receptů a u jednoho dokonce byla má poznámka - Naše svatba a tak mi naskočily vzpomínky. Nesměla jsem jako nevěsta koláčky péct a tak jsem jenom pokukovala jak mamka, moje sestra a tety pečou, jak to po celé kuchyni nesmírně vonělo a ženské klábosily, popíjely vínko a smích zněl na všechny strany.
Už je to tak dávno.


Kamarádka dodala recept na rychlé koláčky.
Jedno odpoledne jsem je vyzkoušela s jablkovými povidly.
Těsto báječné, tvoření malinkatých kuliček a tvarování koláčků tím nejmenším závažíčkem ze starých vah mi šlo krásně od ruky.
Po vychladnutí jsem ochutnala.
Dobré - ale není to ono.
Chuťově mi připomněly vánoce - cukroví.
Kdepak, budu zkoušet raději recept z naší svatby.
Obsahuje sice ohromné množství másla, vajec, ale určitě to budou ty správné svatební koláčky. A nebudu jich péct na kila. 
Pak jsem ještě nahlédla do mé oblíbené Velké české kuchařky, kde je opravdu všechno a našla podobný recept, jen trochu jiný poměr surovin a míchala se mouka polohrubá s hladkou.
Vyzkoušela jsem z poloviční dávky a bylo to ono.

 
Připravila jsem si náplně a každý den upekla dvě dávky.
 
Až jsem se divila, jak mi vše šlo od ruky. Jen povidla zlobila, mírně tekla z drobných koláčků ven, dodatečně jsem si uvědomila, že jsem do nich měla nastrouhat trochu piškotů, aby byla hustší. Zato jsem do nich kápla moravskou vynikající slivovičku :o).
Do máku přišla i kvalitní čokoláda.
Do tvarohu vanilkový puding (prášek), aby také nezlobil, rozinky pěkně naložené v rumu, aby tvaroh ovoněly. 
Jablková povidla mi chutnají ze všech náplní nejvíce, přiznám se, že jsem ujídala :o). 
Můj muž měl radost, protože směl ochutnávat.
Potřebovala jsem přeci vědět názor druhých.

Konečně jsou v krabicích.

Ještě připravit ke svatebnímu oznámení sáčky s koláčky a protože mladí bydlí mimo naše město, musela jsem si poradit po svém.



 
 Bavilo mne to.
 
Šaty už mám, boty také a termín svatby se blíží.


Těším se ... 

A svatební pověry ?




Proč nevěsta nesmí péct žádné pečivo, koláče, ani dorty na svou vlastní svatbu? Je tomu tak proto, že podle pověry by měla po svatbě stále uplakané oči a byla by nešťastná.

Proč nesmí ženich vidět svou nastávající před obřadem? Protože si nesmí vzít něco dřív, než je to jeho.

Proč nevěsta musí mít ve svatební den něco nového? Nová věc symbolizuje nový začátek, něčeho krásného.

Proč nevěsta ve svatební den musí mít něco půjčeného? Jedná se o víru v temnou magii, vycházející z názoru, že věci přinášejí moc. Proto by měla být půjčená věc pouze od šťastného a spokojeného člověka. Jinak by mohlo být přeneseno na nevěstu negativno.

Proč nevěsta musí mít ve svatební den něco starého? Tuto symboliku hledejte v zachovávání tradic a nezapomínání na svůj starý život.

Proč se ke svatebním šatům většinou nosí závoj a jen málo nevěst ho ve svatební den nemá? Podle staré pověry musí nevěsta zakrýt obličej, aby se do ní nedostal duch zloby, závisti a nepřejícnosti druhých.

Proč se na svatební hostině vybírá do střevíčků, nebo se vkládá do střevíčku nějaký peníz? Peníze by měly symbolizovat bohatství.

Proč se na svatební hostině rozbíjí talíř nebo jiné nádobí? Střepy podle pověry přináší štěstí. Jde také o hluk, který při rozbíjení vzniká – ten by pak měl odehnat zlé duchy.

Proč se nesmějí sourozenci brát v jeden den? Tento akt značí neštěstí pro jednoho z nich.

Proč, když svatební kolona jede na obřad či na hostinu, zběsile troubí? Důvod je stejný jako v některé z předcházejících pověr. Jedná se o snahu odehnat zlé duchy pomocí hluku.

Proč novomanželé na svatební hostině musí jíst polévku z jednoho talíře, případně jednou lžící, nebo se krmí navzájem? Tento zvyk symbolizuje spolupráci obou partnerů a jejich vzájemnou pomoc.

Proč musí ženich přenést přes práh nevěstu v den jejich svatby? Dříve lidé věřili, že se zlí duchové usazovali pod prahem domu. Proto kdyby nevěsta přecházela sama po svých, mohla by pod svou dlouhou sukni zachytit něco z negativních energií nebo zla.

Proč se nesmí ženit a vdávat v květnu? Proč se říká Svatba v máji, nevěsta na máry? Když žena otěhotněla ihned po svatbě, měla pak dítě v zimě, což je těžší než si miminko pořídit jindy.

Proč se hází rýže na novomanžely? Nejen rýže, ale veškeré další luštěniny nebo zrna symbolizují hojnost a plodnost.


Tak nyní už víte, proč zanedbávám blog :o)))...

 

14 komentářů:

  1. Alenko, a já jsem si říkala, copak se to děje, asi je na dovolené ... a ono takové příjemné zanedbávání blogu... takový pěkný čas ! ☼
    Koláčky jsou určitě výtečné.. krásně jsi je zabalila.
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano Jarko, jsem nějak hodně vytížená, ale vůbec ne tou svatbou, tu si připravují mladí naprosto sami :o). Letošní rok je každopádně jak na houpačce...
      Krásné dny a děkuji.
      Ála

      Vymazat
  2. Máš je krásné, jen si nabidnout. A i krásně zabalené. Ty cedulky (prima nápad) jsi malovala, tiskla...?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Stáňo :o). Cedulky jsem tiskla. Mám soupravu dřevěných razítek z Lidlu a srdíčka se takhle krásně uplatnila.
      Krásné dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  3. Máš to krásné a jistě i chutné! Když jsi nedávno dala na blog zprávu a foto s prstýnkem, že řekla "ANO", myslela jsem ,že do roka a do dne! A ono takhle hezky ,ještě letos. Tak at vše dobře s přípravou zvládneš, držím palce Alenko. Drž se! Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko díky. Ani my jsme nečekali, že to pojmou takhle brzy, ale myslím si, že to ničemu neuškodí. Láska je holt láska :o)).
      Koláčky chutné jsou, musela jsem krabice skoro ukrýt než si je odvezou. Oni si vše jinak připravují sami, takže pečení koláčků byla pro mne radost - pro ně.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  4. Tak proto to prodlení na blogu! Tož- budiž ti odpuštěno. :-)
    Naši mladí se minulí měsíc vzali úplně tajně, takže jsem si takové těšení neužila.
    Ať se u vás svatba vydaří a novomanželům hodně štěstí do společného života.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, zahlédla jsem na tvém blogu překvapení, které vám připravili. Mně by to asi bylo líto, ale chápu to. Mojí kamarádce dcera také oznámila, že je vdaná. Prý ji chtěla ušetřit nervů, stresů a starostí. Jenže já si myslím, že tohle jsou ty hezčí starosti :o)).
      Děkuji a podám ze svatby určitě referát.Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko, to je tedy dokonalá příprava! koláčky vypadají úžasně, byla jsem u pár pečení a potvrzuji, že u toho byla vždycky dobrá nálada a legrace.
    Doufám, že ná předvedeš garderóbu!
    Jo a ty koláčky si moc hezky zabalila.
    Měj pohodový večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko děkuji. Pekla jsem je sama i když bych společnost kamarádek docela přivítala. Jenže mám děsně malou kuchyň a koláčků jsem pekla jenom ze 2,5 kg mouky, takže jsem to zvládla sama.
      Já zkusím šaty, boty nafotit, ale je to jenom taková klasika, nic závratného.
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, jste moc šikovná a to zabalení - prostě nádhera! Užijte si tu krásnou rodinnou událost a ať jsou mladí šťastní.
    Mimochodem - knížka z výměny je přečtená, ještě jednou děkuji :o)
    Vlaďka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladěnko děkuji :o) za přání a chválu, potěší. Knižní výměna se mi moc líbila.
      Přeji ti krásné zbytky léta.
      Ála

      Vymazat
  7. Ahoj Alenko
    Vím co to je.....nemělo to konce,i já letos v dubnu pekla....vdávala jsem dceru.Máš je moc hezké,dala jsi si záležet a je jasné že jsou moc dobré.
    Balíčky se Ti povedly a ta mašlička ladí s oznámením.....dobře jsi to vymyslela.
    Přeji aby se vše vydařilo a bylo tak jak má být.
    Mladým hodně štěstí a lásky na společné cestě životem
    Marťula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťulo moc děkuji za přání za mladé. Vše si chystají sami, já jenom přispěla těmi koláčky a teď ještě zvažuji, jestli jich není málo a možná na poslední chvíli ještě trochu připeču :o). Přiznám se, že chodím kontrolovat do krabice zda netvrdnou :o)))).
      Přeji ti krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála