neděle 28. srpna 2016

POKLADY Z PŮDY...

kterým nešlo odolat.
Když odešel manželův tatínek z našeho života, přišla na řadu, mimo jiných záležitostí, i prohlídka velké vesnické půdy, která nesla stopy dávných předků.
Tehdy se věci mírně pochroumané ihned nevyhodily, ale uschovaly na půdu, kde bylo plno místa. Co kdyby se na něco ještě mohly použít.
A tak se půda postupem let zaplňovala.
V malém domku u řeky Ohře žilo několik generací manželova rodu.
U babičky, která v brzkém věku ovdověla, trávil můj muž každý rok celé prázdniny a tu volnost, kterou mu vesnický život poskytoval, naprosto miloval. Do dneška na babičku s láskou vzpomíná a zážitky předává slovním vyprávěním i našemu vnukovi.
Za to jsem velmi ráda, protože já osobně jsem neměla to štěstí a s prarodiči jsem nic takového nezažila, jedni již zemřeli před mým narozením a druzí byli již příliš staří, abych u nich mohla být na prázdninách.
U spousty věcí, které nám půda poskytla, vzpomínal na co to babička či jeho rodiče, kteří se však do domku nastěhovali až v důchodu, používali.

Bohužel jsem si půdu v původním stavu nevyfotila.

A tak vám nabídnu alespoň pár fotek drobností, které jsem zachránila, vydrbala a s radostí používám.
Vdechla jsem jim opět život.
Nevadí mi, že talíře, které k sobě pasují vzorem jsou jenom tři páry, nevadí mi, že nádherný skleněný džbán s úžasným tvarem má k sobě jenom pět skleniček, nevadí mi, že bílý talíř je jenom mělký, nevadí mi, že hluboký talíř s jednoduchou modrou okrajovou linkou, je v jednom místě malinkato odštípnutý.

Pokaždé když je vezmu do ruky, přilétne vzpomínka.




 

 Vzpomínka i na ty, které znám jenom z černobílých fotek, vzpomínka hlavně na ty, kteří několik desítek let byli součástí i mého života.

Předci a rodiče mého muže.

Uchovávejme si vzpomínky...




 

24 komentářů:

  1. Ahoj Alenko
    No to jsou pěkné kousky.....mě se moc líbí ty bílé z modrým proužkem a pak džbán se skleničkami......kytičkám to moc sluší.
    Hezký zbytek neděle Marťula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Marťulo,
      mně se také líbí modrý proužek, bohužel ze sady zůstal pouze jeden hluboký, jeden mělký talíř a mísa.
      Ála

      Vymazat
  2. Krásný článek. Také u mých rodičů čekají na půdě na svoji příležitost plné krabice takovýchto pokladů.Škoda,že dnes se všichni honí za jednoduchostí a strohostí,věcmi z Ikey a ty krásné věcičky s duší zůstávají ukryté...Pohodové letní dny H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani tak to budeš mít také spoustu krásy až se krabice dostanou až k tobě :o).
      Ála

      Vymazat
  3. Taky mám na chalupě pár takových kousků, které jsou památkou na doby minulé. Moc jich není - babička těch parádních věcí moc neměla, zato dětí bylo 5 a každý si vzal na památku něco...
    A taky se mi nejvíc líbí nádobí s jednoduchým modrým proužkem a džbán.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já po svých rodičích mám jen pár kousků, které ochraňuji.
      Džbán mne svým tvarem okouzlil a používám ho nyní skoro každý den na pití pro sebe :o).
      Ála

      Vymazat
  4. Tolik krásy pohromadě...Džbán je nejhezčí....Ilča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Džbánu jsem okamžitě našla místo v kuchyni :o) Ilonko. Je to prostě krasavec.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko opravdu moc krásné kousky. Modrý proužek je můj favorit- křehká nádhera.I já mám pár kousků po mamušce a uchovávám si svoji vzpomínku na ni. Sbírám hodiny a že jich máme doma několik, ale jen jediné bijí, ty po mamince. A já mám pocit, že je tu tak nějak s náma.
    Alenko přeji ti krásné chvíle. Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je moc hezké Zdeňko, každé zabimbání vyvolá vzpomínku. Já mám kytku voskovku po mamince a každý rok kvete, pak mám ještě jednu a ta nekvetla ještě nikdy. Tak si také říkám, že je tak trochu těmi květy se mnou.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, krásné věci. Ty talířky s modrým okrajem - paráda!!! Měj krásný zbytek prázdnin, Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko, škoda že jich nezbylo víc, ale asi byly hodně využívané.
      Krásné dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  7. Alenko, jak moc ti rozumím...mám také pár kousků s kterými se nikdy nemíním rozloučit..o to víc si jich cením..tvé kousky jsou krásné..měj se moc krásně..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, v těch zděděných starých věcech jsou stopy našich blízkých, proto jsou našim srdcím tak milé.
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  8. Alenko, to je paráda... džbán a skleničky jsou krásné stejně jako nádobí s modrým proužkem! :) Moje babička má necelých osmdesát a už mám na památku věci, které se mi vždycky líbily, protože se k nim váží přesně takové vzpomínky, jaké popisujete... :) Od jedné své babičky mám nádherný svícen, který měli s dědečkem snad celý jejich manželský život, pak také nějaké krásné kousky porcelánu, který si dovezli z různých dovolených, druhá babička (ta před pár lety bohužel již zemřela) mi odkázala panelákový sklep naprosto plný knížek... nemohla mě potěšit víc a ona věděla, že mi tím udělá nesmírnou radost...
    Mějte se moc krásně, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťko tak to je moc hezké. A ty knížky, to musí být nádhera je brát do rukou a vzpomínat. Všechny ty věci mají své kouzlo, že ?
      Krásné dny ti přeji.
      Ála

      Vymazat
  9. Ty jsou tedy krásné, opravdové poklady, také ráda "prohrabuji" u babičky půdu nebo lovím jiné zapomenuté kousky, tyhle jsou moc hezké, a tA sada s růžičkou je úplně moje srdeční záležitost:)
    Krásný den
    Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucko, já si vzpomínám, že když jsem byla malá, děda prodával svůj domek a bohužel i s vybavením. Tolik krásných dřevěných věcí tam měl, ohromnou stodolu, který skýtala další poklady. Jenže já byla tehdy příliš malá, abych si uvědomila, že budou nenávratně pryč a mí rodiče si ani nic od dědy na památku nevzali. To mne skoro mrzí dodneška, protože po něm nic nemám. Hrál překrásně na harmoniku, to si pamatuji :o).
      Krásné dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  10. Alenko, jak ti rozumím! Mám taky takové kousky, někdy si říkám, že jsem kramářka, ale dobrovolně se těch pokladů nezbavím, i když už dávno nejsou kompletní nebo v perfektním stavu.. Máš moc krásné poklady!
    Přeji hezké odpoledne, Helena
    PS: asi sis myslela, že jsem na tebe zapomněla s těmi modřenci. Mamka mě přemluvila, ať to nechám na srpen nebo září, kdy se cibulky sází. Mám je nachystané, tento týden je pošlu!
    Pa, H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dříve jsem Helenko navštěvovala i různé antiky a hledala různé poklady, nyní už to skoro nedělám (raději), jinak bychom byli asi opravdu zahlceni :o)).
      Abych ti pravdu řekla, zatím jsem si na ně nevzpomněla pro veliké množství rodinných událostí :o).
      Měj se krásně.
      Ála

      Vymazat
  11. Alenko....miluji staré půdy a kousky, které mají svou minulost.Na chalupě jich několik mám a nedal bych je za nic.
    Tvé poklady jsou krásné.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto tě Jani chápu, mám tu vetkanou minulost tolik ráda v každém kousku.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  12. Alenko krásné poklady. Tyto neúplné poklady mám teď na chatě a jsem za ně moc ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali vždy se najde místo, že ?
      Krásné dny na chatě :o).
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála