čtvrtek 2. června 2016

SBĚRATELKA SKOŘÁPEK...

se ze mne stala. 
Poctivě každou skořápku vypláchnu a schraňuji v proutěném košíku. 
A k čemu ? Bojuji se slimejšema, správným názvem Plzák španělský. Praktikovala jsem to již v loňském roce a celkem úspěšně. Je to pro ně ostrá zábrana, kterou musí překonat když si chtějí pochutnat na našich jahodách, cuketách, kedlubnách a další zelenině, která jim tolik chutná. Nebaští snad jen česnek a cibuli.


A tak drtím a obsypávám záhony s jahodami a se zeleninou, ke kterým se ze sousední louky hravě dostávají. Louku seká zemědělec jednou, maximálně dvakrát do roka a oni si tam ve vysoké trávě hoví a v poklidu se rozmnožují.


Bohužel to však nestačí a tak musíme používat i kupované granulky, o kterých nás výrobce přesvědčuje, že naší půdě neškodí. Slimejš je tak agresivní škůdce, že mnoho jiných možností nemáme k jeho likvidaci.





Původní areál plzáka španělského zahrnuje severní částPyrenejského poloostrova, západní Francii a jižní Anglii. Invaze druhu započala v 50. letech 20. století. Za její příčinu lze považovat zvýšenou míru převozu sazenic a jiných zemědělských materiálů, se kterými se plzák mohl začít rozšiřovat. Nejdříve se objevil ve Švýcarsku (1955), následovalo rozšíření do Německa, Itálie a Rakouska, a poté již se proces změnil v masivní invazi napříč celou Evropou. V roce 1998 byl potvrzen výskyt i v Severní Americe. Přemnožení značného rozsahu, která už nelze brát jako lokální a jež jsou doprovázena rozsáhlými ekonomickými škodami, se v současné době objevují ve Skandinávii, Beneluxu a na severu Německa.
V České republice se plzák španělský poprvé objevil v roce 1991, od té doby se úspěšně šíří zejména v zemědělské a kulturní krajině, kde opakovaně dochází k jeho zatím jen lokálním přemnožením. Výskyt byl však doložen i na stanovištích jen minimálně narušených lidskou činností.
Jakožto jeden ze zásadních důvodů dosavadní úspěšnosti tohoto druhu lze uvést nedostatek přirozených nepřátel a parazitů, kteří se s ním doposud nestihli na nová působiště rozšířit. Parazité, běžně napadající zástupce rodu plzák vyskytujících se v České republice už dlouhou dobu, nejsou z neznámých důvodů v případě plzáka španělského příliš úspěšní.

A jak bojujete na svých zahradách s tímto mizerou vy ?...

 citace z Wikipedie

18 komentářů:

  1. Alenkooo, nám slimáky likviduje kocourek... :) Od té doby, co jej máme, vidím na zahradě jen slimouší cestičky, ale slimáka žádného...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt ?? To jsem ještě neslyšela, že by do nich šly kočky. Kéž by měli slimejši nějakého pořádného zvířecího nepřítele...
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko,taky s nimi bojujeme!Skorapky neznam,susim je pri slepicky.Granule nepoužíváme,ale každý večer po setmění na ně s mužem se solí a sklenici vyrazime!Teď se nám stalo,že zatim co jsme chytali prebehliky na zidce k sousedům,tak nám zatím za malém ozrali celou bazalku:-(Je to boj!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko také jsme je kdysi sbírali - DO KÝBLŮ - a na to už nemám žaludek. Je to opravdu boj Kdo z koho :o))), snad zvítězíme !!.
      Ála

      Vymazat
  3. u nás bojujeme pomocí skořápek, stejně jak ty a ve skleníku je v rovině země zakopaná sklenka s pivem. A docela to funguje, :) škoda piva :)
    Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš Pavle na pivo bych málem zapomněla, také ho do skleníku nainstaluji. Holt bude muset muž při odpočinkovém posezení věnovat sklenku :o)).
      Ála

      Vymazat
  4. Snažím se likvidovat slimáky granulkama. Dřív jsem sbírala, ale granulky se mi zdají účinnější. Skořápky jsem ještě nezkoušela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Granulky fungují dobře. Jen mi vadí, že samozřejmě výrobce ví jaký je to každoroční boj a každý rok přiměřeně zdraží :o)).
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko já to letos ve skleníku obsypala pilinami a taky to fungovalo..dokud jsme měli slepice tak se žádný slimák neukázal letos zatím slepice nemáme a tak bojujeme....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni je žerou ty indické kachny, že ? Jenže u nás nemáme plot se sousedama, pod bránou docela mezeru, tak by asi kachna vzala brzo čáru někam úplně jinam :o)).
      Ála

      Vymazat
  6. Tak mě v paneláku slimejší neohrožují (nemají co - kaktus by jim asi nechutnal a bazalku jsem si ještě nekoupila). A na chalupu nám zatím nedorazili (doufám, že jsem to nezakřikla a zítra nenajdu plný záhon...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "o))) to máš teda pravdu, kaktus by si vážně asi nedali...
      Stáňo tak ti přeji, aby se chalupě fakt vyhnuli.
      Ála

      Vymazat
  7. Letos poprvé jsem taky sypala skořápky. Ale taky to nestačí a i tak mi sežrali půlku salátů a ožraly ředkvičky! Granulím jsem se bránila, ale letos už je pořídila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem Andreo odolávala, ale nevydržela a granule používáme, skořápky nestačí...
      Ála

      Vymazat
  8. Alenko, taky mám granulky, u nás jim nejvíc chutnají jahody a hlavně rudbekie, tu jsem kupovala už asi stokrát...
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak Helenko, jahody milují !! Jenže my také a tak silně bojujeme.
      Ála

      Vymazat
  9. U nás bojujeme feramolem -granulky železa a fosforu.Hezký den Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My také, manžel stále kupuje velké balení :o).
      Věrko měj se.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála