sobota 4. června 2016

MRAKY...

se sice po obloze honí sem a tam již několik dní, hromy a blesky se spoustou vody brázdí naši zem, ale o tom dnešní můj příspěvek nebude.

Mraky je název našeho rodinného oblíbeného dezertu, který peču při určitých událostech. Není to nic jednoduššího než odpalované těsto, které znáte z větrníků, věnečků - dobrot z cukráren.
Tentokrát jsem je během měsíce května pekla dvakrát. Radek měl narozeniny a poprosil mne o něco sladkého do práce pro kolegy. Zrovna jsem měla silnou zásobu domácích vajec (zdroj od hodné kamarádky) a navrhla jsem Mraky. Rozzářily se mu oči, má je moc rád. Upekla, nakrájela, narovnala do krabice, přidělala jednohubky z 10 rohliků a ráno razil do práce s krabicí jak hrom (ještě že jezdí s kolegou autem). Prý přikoupil ještě chlebíčky a když se vrátil odpoledne do kanceláře, nezbylo již ničeho a všichni moc chválili. Tak to potěší.
Podruhé už to bylo smutnější pečení - na rozloučení s naším dědou...

A recept? Pro zájemce prozradím :




15 dkg ztuženého tuku (recept je hodně starý, zatím jsem nepřišla na to jakým jiným tukem ho nahradit a vzhledem k tomu, že se dává hodně vajec, bojím se vyzkoušet něco jiného)
1/4 l vody
špetka soli

= svařit v hrnci

přidá se

15 dkg hladké mouky
řádně se vše promíchá vařečkou, aby nebyly žádné hrudky, nechá se prochladnout a poté se postupně vmíchává 6 vajec, jedno po druhém.
Vznikne krásné hladké těsto.

Dva plechy si pěkně vytřeme máslem (nezaměňujte s ničím jiným), těsto na ně rozdělíme stěrkou, abychom měli zhruba na obou těsta stejně - odhadněte.
Rozehřejte si troubu cca na 200 °C, vložte - v žádném případě neotvírejte a čekejte až se začnou zvedat m r a k y .  Trvá to zhruba 8-10 min, dle trouby, pak troubu trochu zmírněte a jakmile začnou na špičkách mírně růžovět - ven s nima a hned horké sesuňte na utěrku nebo vál (pomozte si případně lehce nožem okraje zvednout,jde to pak lépe).

Placky nechte chladnout a připravte si krém :

1/2 l mléka
4 žloutky
1 vanilkový cukr
10 dkg polohrubé mouky

= za stálého míchání svaříme na kaši, necháme prochladnout

utřeme 1 máslo a 10 dkg moučkového cukru

= vyšleháme s kaší na hladký žloutkový krém

Jednu placku si obrátíme lícem dospod, namažeme krémem, přiložíme druhou placku lícem nahoře, urovnáme a pocákáme čokoládou jak je libo.






Nakrájíme na malé čtverečky a posloucháme jen samou chválu (a samotné máme plnou pusu této dobroty)...



  
 



 

15 komentářů:

  1. Je, na tento recept jsem úplně zapomněla. Jako dítě ho pekla teta a já milovala :-) Děkuji za připomenutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš Míšo, máš důvod je upéct a vzpomínat na dětství :o).
      Ála

      Vymazat
  2. Milá Alenko, opisuji a vyzkouším, už se na ně dlouho chystám. Moje rodina by za tomuto podobné věnečky šla i do pekla, tak proč nejít raděj za mraky do nebe, že :o).
    Krásné sluníčkové dny. H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a ještě jsme zapomněla- těsto dělám taky ze 100% tuku, neudravý, ale v tomto dokonalý.A do krému dávám rum- od oka, přiměřeně, dost :o), je ještě lepší a vše pak mizí ještě větší rychlostí.

      Vymazat
    2. Souhlasím Hani, tento druh moučníku je prostě báječný. Rum nedávám, většinou ho nemám po ruce :o)).
      Ála

      Vymazat
  3. Sliny se sbíhají.... (ostatně jako u většiny tvých receptů ;-)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když ho tady vidím na fotkách, hned bych si opět kousek mraků dala :o)).
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, to je zase lákavé pokušení :-)
    Mňam!
    Klárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klárko a já když vidím u tebe na blogu tvé úžasné dorty - mám závratě :o))).
      Ála

      Vymazat
  5. Teda to je lahoda jenom z těch obrázků...Ila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A když je ten lahodný kousek v ústech Ilo :o)).
      Ála

      Vymazat
  6. Jé, to už jsem roky nejedla a taky se to u nás peklo... tak je asi čas oprášit prověřený recept.
    Děkuji, Alenko!
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už mám tento recept také opravdu letitý, dostala jsem ho od kamarádky sousedky a vždy když Mraky peču, vzpomenu si na ní - vzdala před lety svůj život vlastním rozhodnutím...
      Smutné.
      Měj se hezky Helenko.
      Ála

      Vymazat
  7. Mraky miluju, ale ještě jsem je nedělala. Vždycky je dělávala moje babička, ale už jí bude 90 a už se jí do toho nechce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať ti Amélie babička řekne jak je ona přesně dělá a můžeš vyzkoušet :o).
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála