pondělí 13. června 2016

LEXIKON BYLINEK - 6.část - MÉ DOMÁCÍ BYLINKY...

na dosah ruky musím mít. Je pravdou, že občas mi některý keřík vymrzne a musím obnovovat, ale i tak se snažím, aby si rostlinky žily svůj život pěkně pospolu.
A tak zde spolu žijí : meduňka, několik druhů máty, jablečník, levandule (letos nově vysazené keříky), tymián, svatolina, yzop, smil italský, dobromysl, echinacea, rozmarýn, řebříček, pažitka, šalvěj, ožanka, jitrocel kopinatý, libeček, třezalka, jestřabina lékařská.
Snad jsem na nějakou nezapomněla...Vlastně ano, na měsíček lékařský, ten jsem letos poházela v zeleninové části.









 

Přímo u pod okny kuchyně, na malé terásce mám v květináčích několik bazalek, majoránku, bobkový list a petrželku.
Petrželka mi letos docela vyrostla, ale každý rok s ní bojuji. Nevím zda máme něco v půdě co jí vadí, ale když ji vyseji na záhon, skoro žádné se nedočkám. Letos jsem ji proto vysela přímo do květináče do kupované zeminy a už můžu stříhat.

 



Využila jsem malé štafličky, které jsem si natřela, posbírala v garáži nějaká prkna a stolek na květináče byl hotový.
V několika nádobách mám malá "kafíčka". Koupila jsem si letos malý květináček kávovníku a ten obsahoval asi deset malých rostlinek, všechny jsem rozsadila a uvidím zda se ujmou (pokud ano, budu pak obdarovávat). Kdysi jsem měla kávovník už docela veliký, odjeli jsme na dovolenou a mamka se mi o kytičky doma postarala tak, že mi ho ulila :o) a on zašel. Ale to se
stává.

 
- jestřabina lékařská takhle pokvete -


A tak končím můj letošní LEXIKON BYLINEK... 

16 komentářů:

  1. Teda to je bylinek!super...Ilča

    OdpovědětVymazat
  2. Odpovědi
    1. A když se bylinky rozrostou a prostor zaplní, to je teprve nádhera.
      Přeji krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Álo máš krásnou "Zelenou apatiku". Moc ráda bylinky "žmoulám" v prstech a pak "nasávám" tu krásnou vůni...meduňky, máty, libečku...prostě všeho =o). Ať Ti to všechno krásně roste a nikdo Ti to "nežere" =o). Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko moc děkuji :o). Ano, je to i malá lékárna, když se necítím fit, obejdu keříky, natrhám a popíjím čaje...
      Měj hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Ali, taky bych bez bylinek neuměla být. jen jablečník vůbec neznám. a letos mi dobromysl napadly mšice a dva keříky půjdou do háje. tak musím koupit nový, dobromyslový čaj miluju.
    Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jablečníkový čaj se používá při onemocnění dýchacích cest, na podporu odkašlávání a při žlučníkových chorobách (hořčiny podporují vylučování žluče). Povzbuzuje chuť k jídlu, usnadňuje trávení a uvolňuje nervovou soustavu. Užívá se i jako studený nálev proti střevním parazitům. Zevně se používá na špatně se hojící a hnisavé rány, má protizánětlivé účinky.
      Bohužel letos ho mám nějaký po zimě špatný, pomalu obrůstá a já doufám, že se jeho stav zlepší.
      Mšice už mi na zahradě také řádí, museli jsme použít postřik. Počasí jim jenom nahrává...
      Krásné dny přeji Majko.
      Ála

      Vymazat
    2. já stříkám jen svým namíchaným - olej, voda, pár kapek jaru jako smáčedlo.
      a jablečník má teda účinky podobné jako ožanka, tu mám taky zasazenou, letos poprvé.
      Majka

      Vymazat
    3. Mám ráda "domácí" pomocníky, takže zkusím si namíchat na mšice ten tvůj Majko.
      Ála

      Vymazat
  5. Ali prostě nádhera. Taky mám ráda bylinky. Letos jsem otrávená protože mi bazalku, saturejku a kadeřavou petrželku něco sežralo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně zase Ali pomlátily kroupy bazalky v květináčích, ale už se mátoří. Je těch predátořů nějak víc a víc, že ?
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, opět hezké povídání o bylinkách.. s těmi štafličkami to je dobrý nápad, moc šikovné ...
    mně letos uschla nebo vymrzla máta... tedy místy zbyla, ale málo... koupím si novou, ale příští rok. Já občas nakukuji na tvoje články o bylinkách, když chci nějaké rozumy.
    Měj se moc hezky a ať se nejen bylinkám daří. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máta je Jarko rozpínavá, určitě se ti ještě řádně rozroste :o)). Bylinky jsou nyní řádně deštěm zalité a v neděli jsem je přihnojila kopřivovou jíchou tak rostou jak vzteklé :o).
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  7. No, radost se dívat na tvé bylinkaření, Alenko! Přiznám se, že nevím, co to je ožanka...
    Přeji hezký den, u nás leje jako z konve! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ožanka kalamandra zvyšuje vylučování trávicích šťáv a žluči, což samo o sobě přispívá k lepšímu trávení bez pocitů plnosti a tlaku v břiše. Také příznivě ovlivňuje chronický zánět žaludku a tenkého střeva a obecně střevní infekce spojené s průjmy. Tiší křeče při ledvinových kolikách, má stahující účinky na dýchací cesty, čehož se využívá při astmatu, respiračních chorobách a zápalu plic. Je rovněž účinná při vyplavování odpadních látek z tkání a kloubů, pomáhá při revmatismu, dně a ledvinovém písku. Mám ji Helenko druhým rokem, teprve se spolu seznamujeme :o)).
      U nás prší každý den již od neděle, mraky jsou černé a plují neustále kolem dokola, sluníčku se nedaří ani prohlédnout.
      Alespoň to není déšť záplavový, ale zalévací, zahrada jen bují :o).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála