čtvrtek 12. května 2016

KDYŽ VAŘÍ BABIČKY...

s dětmi ve školní kuchyňce, může to být pořádný zápřah.

To se najednou minulý týden ozvala paní učitelka našeho Matýska s prosbou, zda bych měla čas a zúčastnila se vaření s dětmi.
Kývla jsem.
Pak jsem si celý víkend říkala co blbnu, že se do všeho nechám naverbovat, že si vůbec nedovedu představit o co vlastně půjde, ale couvnout ze slíbené účasti se mi již nechtělo.
Matýskovi jsem nic neřekla a ráno se dostavila do školy.
Byl překvapený a těšila ho má přítomnost ve škole.
 
Čtyři babičky a dvě maminky jako hlavní kuchařky a děti ve třech skupinkách jako pomocníčci.
Děti si předem měly zvolit nejoblíbenější jídlo a to, které získalo největší počet bodů se mělo uvařit.
Kupodivu se vůbec neobjevila žádná polévka a tak paní učitelka zvolila gulášovou dle svého uvážení.
Hlavní jídlo vyhrál řízek s bramborem a okurkovým salátem, jako dezert palačinky.

Hlásím paní učitelce, že fakt nechci být u palačinek :o).
Jenže se dívám do papíru a kdo je podepsaný u palačinek ?
Náš Mates.
To mu přeci nemohu udělat, abych vařila v jiné skupince a ne s ním.
Tak jsem skončila u palačinek.

- příprava začíná -

Každá skupinka měla svůj vařící prostor, sporák, nádobí a suroviny a šlo se na věc.
Děti měly spolupracovat a tak se střídaly - mléko do mísy, rozklepávat vejce, přidávat mouku a pěkně ručně metlou rozšlehávat.
Byly moc šikovní, zapálení a už dopředu se hlásily, že ještě nemíchaly.
Uhlídat sedm dětí ve druhé třídě při vaření - na mne šly mrákoty.
Když jsme těsto měli připravené ke smažení, jeden klučina objevil vedle na zastrčeném stole dva šlehače :o)).
Mohli jsme si ušetřit práci.
Ale řekla jsem dětem, že alespoň si zkusily jaké to je připravovat vše bez elektrických pomocníků a takhle to vypadá když maminka připravuje jídlo z lásky k nim a jak to bývá namahavé :o).

- Máťa chtěl pomáhat nejvíc :o) -
  
Rozehřály jsme s druhou babičkou pánve a začalo se smažit.
Děti jsme neustále hlídaly, aby dodržovaly dostatečnou vzdálenost od plotýnek. Byly to nervy.
Střídaly se v lití těsta, obracely palačinky a náramně si to užívaly.
Já už tolik ne.
V jednom okamžiku jsem mírně nadzvedla pánev (taková nízká, přímo na palačinky), aby holčička s litím těsta to měla blíž  a podařilo se mi kápnout olejem na rozpálenou plotýnku.
V tu chvíli páchnoucí čmoud a já v šoku, protože to okamžitě vzplálo plamenem.
Duchapřítomná babička od vedlejšího sporáku  mohutně do něj foukla a  nebezpečí ohně bylo zažehnáno.
Muselo to být cítit po celé škole!!
Srdce jsem měla až v krku.
Doma se mi tohle v kuchyni v životě nestalo :o).

- všechno si děti pěkně snědly -


   
- já a babička Eva - palačinek bylo 28 kousků !! -

- a vidíte jak jim chutnaly ? -

Děti měly zážitek, oči vykulené a já si okamžitě uvědomila, jak o tom budou doma vyprávět rodičům a ti už na žádnou akci s BABIČKAMI děti nepustí :o).

Tak jsem se s nima domluvila, že to bude
naše TAJEMSTVÍ...


P.S. Domů jsem přišla vyřízená, celá upocená, rudá jak beruška. Když měly děti ve třídě čtenářský den, to se mi líbilo daleko víc :o)))).
 
 
 

18 komentářů:

  1. Ali, moc Ti to mezi dětmi slušelo i když jak čtu, byl to pro Tebe trošku horor. Ale vůbec se Ti nedivím. Pořád ten náš strach, aby se nikomu nic nestalo a všechno bylo nejlepší =o). Joo a plavky jsou moc hezké, budeš kočka. Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výsledný dojem Ivo byl nakonec příjemný, zkušenost veliká. Je na mně vidět i na fotce jak jsem celá rozpálená a upocená :o)))).
      No jo plavky, to je vždy rozhodování, je jich tolik krásných vzorů...
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko,
    teda to na tebe musel být Máťa pyšný, že zrovna jeho babička vaří s jeho třídou !
    Páni, 28 ks palačinek a koukám, že byli tak veliké, že se dětem nevešly ani na talíře ;-)
    Moc Ti to v zástěře sluší a v plavkách bude také!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdálo se Ilonko, že byl :o). Palačinky byly velikostně klasické, jenom nebylo tolik dezertních talířů a tak jsme musely použít i podšálky, z těch palačinky trochu visely :o).
      Ještě že jsem si tu zástěru vzala, asi byl byla celá umaštěná...
      Přeji krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Dneska už bych se taky bála (to asi ty věkem přibývající zkušensoti, co všechno se může stát), ale před 30 lety jsem na táboře vařila s asi 8 čerstvými absolventy první třídy oběd pro celý tábor (50 porcí) a šlo nám to. Děti byly nadšené, že mohou dělat to, co velcí...
    Věřím, že dětem zůstanou větší zážitky než jen čmoud z kapky oleje ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, tak to obdivuji. I když ony ty děti byly fakt poslušné, neblbly a opravdu pomáhaly, bylo vidět, že je to baví. Jsem zvědavá co paní učitelka vymyslí příště :o)) Stáňo.
      Krásné dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  4. Zajímavý nápad...... Asi se budu inspirovat a zavedu novou tradici v naší škole.
    Přeji krásné jaro. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zaveď :o) a vybírej zdatné babičky, které to ustojí, Evo. Ale opravdu to byl hezký zážitek, se vším všudy.
      Krásné dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  5. Víš jak na to bude vnuk vzpominat? Pamatuješ, babi, jak jsme spolu ve škole smažily palačinky?....
    Moc hezké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že vzpomínky si nějaké ponese :o).
      Míšo měj hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Ali, to je moc hezká akce!!! je mi jasné, že jsi měla nervy, ale děti měly určitě úžasný zážitek!!
    A moc Ti to sluší!!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že nakonec vše dobře dopadlo, děti si vše zbaštily a byly plné dojmů. Určitě to ještě druhý den s paní učitelkou probíraly ve třídě :o).
      Děkuji Jarko za chválu, ale na focení jsem se zrovna necítila, avšak dokumentace musel být !!
      Měj se krásně.
      Ála

      Vymazat
  7. Jé,babička-kuchtička ;-) super akce,ale věřím,že pro dospěláky spíš řádný adrenalin.Mějte se hezky H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak Hani, adrenalin to fakt byl. Babička u řízků děti ke sporáku nepustila vůbec. To my s babí Evou jsme byly odvážnější :o)).
      Přeji krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  8. Alenko, takových akcí jsem zažila celkem hodně, tak chápu tvé pocity. Nicméně ses nelehkého úkolu zhostila perfektně, moc ti to mezi dětmi sluší! Děti byly nepochybně nadšené!
    A ty si odpočiň a oddychni!
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já právě moc ne Helenko, takže to byla výzva :o). Ale cítila jsem se mezi těmi dětmi dobře a to bylo hlavní.
      Neodpočívám, neoddychuji, ještě nenastal ten pravý čas. Zedníci dnes zaspárují dlaždice na pergole, až vše zaschne, čeká nás ji vybílit a pak ji budu letně zařizovat. Dodělat ještě zásyp kačírkem jednoho místa a pak - pak začnu konečně relaxovat s knihou na mé milované zahradě. A dojde snad i na výlety, kolo a tak. Už se opravdu těším...
      Pa, Ála

      Vymazat
  9. Alenko, v první řadě musím napsat, že na babičku vůbec nevypadáš a moc ti to sluší! Role učitelko-kuchařky ses zhostila s bravurou a jinak je to vážně skvělý nápad..taky se budu asi inspirovat..jen těch babiček, které jsou doma je pomálu.. a těch, které jsou ochotny se do něčeho takového pustit ještě méně:o)..Palačinky vypadají báječně a určitě byly vynikající..Ještě musím napsat, že tvá zahrada je nádherná..měj se moc krásně..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko moc děkuji, ale léta neodpářu :o). Faktem je, že když je člověk spokojený uvnitř, tvář vše zobrazí.
      Ony se najdou určitě i maminky, které by se s chutí zapojily a mají možnost do školy dopoledne přijít. Tak to zkus a těším se na blogový zápis z akce.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála