středa 13. dubna 2016

LEXIKON BYLINEK - I.část ...

malý seriál rad pro ty, kteří se bylinkám rádi věnují, s bylinkami se začínají seznamovat či si chtějí založit bylinkovou zahrádku.

Já tu svou postupně rozšiřuji, stále objevuji nové bylinky a zelené koření.

Bylinky mají téměř zázračnou léčivou moc a navíc dokážou svým aroma vylepšit každý pokrm. Nejlepší jsou čerstvé a samozřejmě vlastnoručně vypěstované. Péče o ně není nijak složitá, protože jsou většinou zcela nenáročné.
Bylinky byly k léčení i k dochucování pokrmů používány od nepaměti, a i když jsme na ně několik desetiletí trochu pozapomněli, dnes jsou opět velmi populární. Kdo nemá zahradu, pěstuje je v nádobách na balkoně či okně.
V zásadě platí, že bylinky potřebují propustnou půdu a až na výjimky slunečné stanoviště.

I. díl 
Kdy sklízet ?

Bylinky musíte v pravý čas sklízet, správně sušit a skladovat. Ke sklizni si vždy vyberte slunný den, pokud den předtím pršelo, počkejte raději až rostliny budou úplně suché.
Dopoledne účinných látek přibývá, kolem poledne je jejich obsah nejvyšší a s odpolednem opět klesá.
Květy, listy a nať sbírejte v pozdním dopoledni (až oschne rosa) až v poledni. Nať a listy se mají sklízet po nasazení květních pupenů nebo před jejich rozkvětem. Seřízněte je nízko nad zemí, aby mohly znovu obrůst a umožnily vám další sklizeň.
Květy se sklízejí v poledne plně rozkvetlé (výjimkou je levandule, chcete-li ji uchovat jako dekoraci).
Semena se sklízejí v době plné zralosti, těsně předím, než by sama vypadla.Sklizeň provádějte ráno, když opadne rosa, v té době totiž semínka tak rychle nevypadávají z obalů a ztráty na sklizni jsou menší.
Kořeny se sklízejí po ránu, obvykle na podzim či na jaře v bezmrazém období. 

- vždy si vše označuji pomocí dřevěných špachtliček -
Dřevěné špatchtličky jsem si zakoupila v lékárně a používám je na označení jednotlivých bylinek. Zatím jsem nepřišla na lepší variantu. Po zimě je postupně obnovuji, neboť část zasunutá do země uhnívá. Většinou bylinky samozřejmě poznám, ale některé nové, neobvyklé, nemám zažité a tak raději značím. A také proto, že když pošlu manžela, aby mi utrhnul trochu rozmarýnu nebo šalvěje, měl by fakt problém. Pozná spolehlivě libeček, pažitku, petrželku, ještě bazalku a tím končí.Vůbec se mu nedivím, on se stará o zeleninu ve skleníku a na záhonech, bylinky jsou hlavně má radost a péče.

- ilustrační foto bylinkové zahrady -


- levandulová voňavá nádhera -

- popenec, divoká bylina na každé zahradě -

- rozmarýn -
 Bylinky si pěstuji již několik let, ale stále se učím.
Jsou mým pomocníkem jak při vaření, tak hledám jejich pomoc při různých zdravotních potížích.

Věřím jim... 

 

14 komentářů:

  1. Opět krásný příspěvek plný inspirace!
    Děkuji, Klárka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klárko to jsem moc ráda, že přispěji svou troškou do mlýna :o)) a některé vybrané rady přijdou vhod.
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, ajaj takové pěkné téma ... to mě baví ... a poslední odstavec pro mě platí taky ...
    Tak ať se tobě i bylinkám daří, ať je vám spolu dobře ...
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to moje potěšení Jarko a i já se ráda přiučím. Schraňuji si všechny články, které o bylinkách najdu, zakládám si je a pak mohu čerpat když si koupím bylinku novou.
      Přeji krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko,
    na bylinky také nedám dopustit!
    Dělám z nich, čaje, sirupy,....prostě u nás mají celoroční využití!
    Jak píšeš, i můj muž trošku v jejich rozlišení tápe ;-)
    Já jsem vloni dostala krásné keramické zápichy, ale zatím je k bylinkám dát nemohu, protože by tam dlouho kvůli všetečnému Šímovi nevydržely ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás Ilonko také vedou prim :o).
      Keramické zápichy jsou moc hezké, ale dosud jsem viděla vždy jen ty základní bylinky. Možná, že si postupně také pořídím, nebo požádám nějakou keramičku zda by mi nevyrobila na objednávku :o).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  4. Miluji bylinky, jen v paneláku je to problém. Ale třeba na čaj z čerstvé máty nedám dopustit :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V paneláku lze pěstovat pokud je balkon - v truhlíkách, v květináčích. A máta - čaj je výborný !! I doplněný meduňkou :o).
      Přeji krásné dny Marcelko.
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko, tohle je můj sen! Pokud by dopadl domečka, strašně ráda bych měla svou vlastní bylinkoovu zahrádku! Tak ať se té Rvé daří! Radka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. RAdu, určitě to vyjde a dočkáš se dalších nových radostí, které zahrádka vždy přináší. Přeji ti to.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko,mám tip na rozlišovače bylinek.Uřežu špalíky třeba lísky,vrby zjara.Ideálně jako prst silné.Z jedné strany seříznu, začistím třeba škrabkou na brambory a na bílou plochu napíšu černým centropenem na CD název bylinky.
    Každé jaro obměním ;-).Třeba to bude přírodní variace na špachtle ;-) H

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to Hani díky za tip, zkusím se v okolí porozhlédnout. Ony se dají také koupit plastové co používají v zahradnictvích, zajisté by vydržely mnohem déle, ale ta dřevěná se mi líbí víc :o)). Dřevěné špachtličky z lékárny vypadají také dobře :o).
      Ála

      Vymazat
  7. Milá Alenko, už delší dobu pozoruji, že mi píšeš na blog, moc děkuji i za ten odkaz na fotokoláže. Nemůžu ti nijak jinak odpovědět, protože se mi k tvým komentářím nezobrazuje odpovědět a nevim proč. Jestli máš zájem o moji keramiku, tak si objednat na fleru můžeš, akorát to teď přes ty prázdniny bude trvat déle než normálně. Nahromadilo se mi tu toho moc a musím na tom dělat postupně, a taky trochu odpočívat. Jestli ale chceš, tak můžeš obj. udělat, téměř nikdy nic nemám skladem, tak by ses ani nedočkala a do září bych to mohla mít. Tak jak budeš chtít. Jsem ráda, že jsem našla zase tvůj inspirativní blog, tak budu jukat. Lavender:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem netušila, že se nedá odpovědět na můj komentář Pavlí, odpovím ti u tebe.
      :o) díky.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála