sobota 30. dubna 2016

DOMÁCÍ CHLEBA...

při pečení provoní celý byt.
Nezaměnitelná vůně, která mi nějak v poslední době chyběla.
Co se mi rozbila další pekárna a já nebyla schopná se dodnes rozhodnout, zda si koupit již třetí kousek (já je asi vždy uhnala či co), chleba jsem nepekla.
A najednou se mi zastesklo.


Vzpomněla jsem si na jeden recept

Chleba bez hnětení

2 hrnky hladké mouky
1 hrnek žitné mouky
čtvrt lžičky sušeného droždí
2 lžičky soli 
můžete přidat různá semínka kdo má rád
já dala tentokrát jenom kmín,
promíchat
a přidat 
1 a 1/2 hrnku vody
promíchat.

Těsto přikrýt potravinářskou folií a nechat přes noc v teple
12-16 hodin kynout.

Druhý den stěrkou (těsto je řidší) dát na hodně pomoučněný vál
nebo utěrku,poprášit moukou a pomocí stěrky několikrát přeložit přes sebe,
nechat 15 min odpočinout.

Potom zformujeme těsto do koule a necháme odpočinout přikryté pomoučněnou utěrkou dvě hodiny.
Půl hodiny před uplynutím tohoto času si rozehřejeme troubu na 220-230 °C, do které vložíme zapékací mísu (skleněnou,keramickou, litinovou) i s víkem.
Mísa musí být opravdu dobře zahřátá.
Těsto přemístíme do rozpálené mísy, zakryjeme víkem či pokličkou a dáme do trouby péc zakryté asi na 30 minut. Potom sundáme pokličku a dopékáme chleba asi 15-20 minut, podle toho jak chceme mít hodně opečenou kůrku. 



Upečený chleba krásně vyklouzne z mísy, dáme ho na nějakou mřížku vychladnout a pak už jen zakrojíme, mázneme tím co máme rádi a spokojeně si vychutnáváme vlastní dílo.

Hodně ráda bych pekla chleba s opravdovým žitným kváskem, ale bohužel se mi ještě nepodařilo si ho připravit. 
Dočetla jsem se, že to může být kohoutkovou vodou, ve které se kvasinkám nedaří. Jenže kde sehnat vhodnou, pramenitou vodu ?

Studánku nemáme a ani v blízkosti o žádné nevím.
Manžel mi poradil, abych si koupila kojeneckou vodu a zkusila to s ní.

Tak nevím...

 

 

12 komentářů:

  1. Když chci rodinu rozmazlovat, taky jim peču chleba, ale mám jiný recept, ten nemusí tak dlouho odpočívat. Tento tvůj dělá kamarádka denně. Jaký je rozdíl mezi normálnim kváskem z kvasnic a žitným?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kypření kvašením z kvásku

      Pečení chleba z kvásku je tradiční a původní evropský způsob. Tato metoda produkuje velmi chutné pšeničné a žitné chleby. Tyto chleby dlouho vydrží a mají dobrou strukturu.

      Kypření kvašením droždí

      Mnoho dnešních chlebů je kvašeno kvasnicovým droždím. Fermentací sacharidů v mouce a případně cukru, kterou kvasinky provádějí, vzniká oxid uhličitý. Většina, zejména velkých, pekáren v České republice kvasí těsta s pekárenským droždím. Tato těsta kynou rychleji a spolehlivěji (vždycky stejně) než těsta s kváskem. Chleby z těsta s kváskem mají ovšem výraznější chuť, navíc také obvykle vydrží déle a mají lepší strukturu.

      Tak jsem si Míšo vzala na pomoc Wikipedii :o)).
      Proto bych to chtěla vyzkoušet, abych poznala jaký je pak v chlebech rozdíl. Snad se mi to někdy podaří.
      Ála

      Vymazat
  2. Peču chleba co druhý den a hlavně kváskový ten jde u nás velmi na odbýt a nejlépe co nejdříve po upečení krásně voní .Je pravda , že když jsem použila vodu s kohoutku podotýkám máme ji chlorovanou a taky záleží kolik zrovna má chloru tak mi chleba z něj nešel moc dobře .Sehnala jsem od známého vodu která jim teče ze studánky a je to vážně rozdíl ,ale když nemá čas pro ni zajít tak používám i vodu koupenou čistě pramenitou což je i kojenecká.Jak na kvásek i jak se o něj starat Ti poradí třeba Internetový blog o pečení PavlavTroubě.cz .Pěkný den Broňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Broňo moc děkuji za zkušenost a za radu. Moc se mi líbí mít doma upečený chléb, ta vůně je nepřekonatelná. A když si člověk do těsta ještě přidá semínka, které má rád - mňam.
      Přeji krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Alí, vypadá báááječně. Hned bych se zakousla!
    Krásnou neděli.
    Katka ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klidně bych ti ´Katko nabídla :o)). Dnes budu zadělávat již na třetí bochník, mizí rychlostí blesku.
      Ála

      Vymazat
  4. Tak domácí chleba je jedna z věcí, které mám ještě před sebou. Aktuálně nemám ani formu s víkem (jedině že bych použila klasický plechový pekáček...). A i když ten tvůj vypadá krásně, asi se poohlédnu po nějakém, co nemusí odpočívat tak dlouho (cca 18 hodin v součtu je na mne moc)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Stáňo těsto zakládám na noc a druhý den ho peču, takže mi ten dlouhý čas odpočívání nevadí. Receptů na domácí chléb je tolik, že si určitě najdeš, který ti bude vyhovovat. Tak s chutí do pečení :o).
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Ali, chleba se ti moc podařil. a když chceš kvásek mrkni na kváskovou mapu,třeba je někde kousek od tebe někdo kdo ti ho podaruje. já jsem si ho takto taky obstarala.
    |Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Majko za radu, juknu se. V kuchařce ze SVatojánu je popsáno jak na něj, tak vyzkouším nejdříve tento postup a uvidím.
      Krásné dny přeji.
      Ála

      Vymazat
  6. Já si na první chleba koupila kvásek sušený a od té doby jenom část kvásku oddělám na příště.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem si ho také zakoupila jako zkušební variantu Dani a budu zkoušet.
      Přeji krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála