středa 2. března 2016

PLNĚNÉ TORTILLY...


 



Tortilla (španělská výslovnost tortija) je placka, původem ze španělské kuchyně, která byla přes španělské dobyvatele přenesena do Nového světa, kde se ujala hlavně v Mexiku.
V mexické kuchyni se tortilla vyvinula v placku z převážně kukuřičné mouky, sloužící po zavinutí jako základ anebo příloha k mixu různých dalších ingrediencí.
V Mexiku se jedná o často používaný kulinářský prvek, něco jako chléb v Evropě anebo rýže v Asii. Může se jednat o skromnou večeři, anebo o báječnou hostinu, to vše záleží pouze na kvalitě a pestrosti náplně.
Formou polotovarů se dostaly tortilly i k nám.



Většinou kupuji balení 6 kusů tortill mexického typu, ale můžeme si placky upéct doma vlastní :

2 šálky hladké mouky
1 lžička soli
asi 50 g sádla
0,5 šálku vlažné vody

Na vále smícháme mouku, sůl a sádlo. Za postupného přilévání vody uhněteme tuhé těsto. Těsto musí být hladké. Můžeme jej dále zpracovávat okamžitě, nebo jej uložit na 24 hodin v mikroténovém sáčku do lednice. Při dalším zpracování by však mělo mít pokojovou teplotu.
Těsto rozdělíme na 10 až 12 kousků a na pomoučeném válu jej rozválíme na tenké placky, které opečeme na rozpálené suché litinové plotně, cca 30 sekund z každé strany. 

Já je ještě doma nezkusila, to se přiznám :o).


Připravím si :

- anglickou slaninu (nebo kuřecí maso)
- sušená rajčata (zde má vlastní ze zahrádky)
- zelené olivy
- červenou cibuli, česnek
- ochucenou rajčatovou omáčku
- zakysanou smetanu
- sýr Grano Padano 




Orestuji na malé kousky pokrájenou slaninu s cibulí na čtvrtky, pokud bude slanina víc prorostlá, odeberu vyškvařený tuk.



 Do pánve přidám česnek, olivy pokrájené na malá kolečka a skleničku sušených rajčat, mírně osolím, zaliji ochucenou omáčkou a chvíli společně povařím.


Tortilly můžeme ohřát na pánvi (nasucho) nebo v mikrovlnce na talíři.
Na placku rozprostřu směs a posypu sýrem, buď zaroluji jako palačinku nebo překládám do kapsičky.
Zdobím zakysanou smetanou, kterou ochutím mírně rozdrceným česnekem.


Je to vynikající oběd a pokud vynecháte slaninu a přidáte víc zeleniny, je to skvělá večeře...

 
 

4 komentáře:

  1. Ali, co jsou kluci z domu, tak jsem tortilu nedělala. Tenkrát jsem je kupovala a dělala s různými náplněmi.

    Tvůj seznam knih mi vrtá v hlavě. Rozhodla jsem se, že si udělám seznam kuchařek. Mám jich požehnaně, jsem zvědavá na celkové číslo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to taková vděčná pochoutka a variací mnoho. Tak jsem Ali zvědavá až spočítáš kuchařky, k jakému číslo dojdeš, protože já bych je asi spočítala na prstech jedné ruky? Moc si kuchařky nekupuji :o)).
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, tak u nás jsou celkem hodně často. Plním je většinou krůtími kousky se zeleninou, kukuřicí, spoustou čedaru a trochou zakysané smetany. Mňam.
    Pěkné odpoledne, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S krůtím masem a zeleninou je mám nejraději.
      Musím je někdy vyzkoušet i upéct doma.
      Měj hezký den Helenko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála