úterý 8. března 2016

NEDĚLE MÁ BÝT...

odpočinková. 
To neustále připomínám svému muži, což v mém podání znamená výlet, procházka, prostě někam vyrazit a v jeho případě odpočívat na gauči :o).
Většinou se však i tak shodneme, on ví, že příroda je nejlepší doktor a pokud je příznivé počasí, razíme ven.
Máme velikou výhodu, že ujedeme pár kilometrů a jsme v nádherné přírodě, ať se vydáme na kteroukoli ze světových stran.

Zajeli jsme do Kytlice, která se nachází v CHKO Lužické hory.

Historie obce Kytlice


Území obce Kytlice prošlo neobyčejně složitým územním, majetkoprávním a správním vývojem. Od středověku byla vedle sklářství jeho rozhodujícím faktorem příslušnost ke dvěma různým panstvím. Sloupskému a českokamenickému. V jejich rámci se vytvořily dva samostatné katastry, které pojímaly každý po dvou obcích: Hillův Mlýn s Dolním Falknovem a Falknov s Kytlicemi a s částí Hillova Mlýna. Tyto vesnice byly samostatnými obcemi. Vzájemné vztahy byly neobyčejně složité. Prakticky u nás není známa obdobná situace.

Rozhodující význam pro vznik a vývoj zdejšího osídlení měla říčka Kamenice. Její síla poháněla vodní kola. Kamenice patřila od nejstarších známých dob k majetkům děčínské kastelánii. Od té se oddělilo kolem poloviny 13. století území Českokamenicka a Benešovska. Na tomto území se zformoval rod Markvarticů. Na konci 13. století skončil pozemek v rukou pánů z Michalovic, kteří začali s kolonizací území.  

Sklářská minulost uvedla oblast Kytlicka do širšího podvědomí. Obyvatelé byli velmi zruční a vynalézaví, odjížděli do ciziny a pomáhali českému sklu získávat ve světě dobré jméno. Řemeslná a živnostenská činnost byla velmi závislá na světových trzích. Sebemenší výkyv v cenách skla se okamžitě projevil na životních podmínkách obyvatelstva. Ale nejen trhy tuto skutečnost ovlivňovaly. Kruté následky zanechaly na Kytlicku hladomory ve 40. letech 19. století, kdy v důsledku neúrody stouply nesmírně ceny potravin, navíc vypukla odbytová krize ve sklářství. Kritickou situaci se snažili zachránit kněžna Vilemína Kinská a majitel kytlického statku dr. František Kittelt. Podařilo se jim zaměstnat stovky místních obyvatel budováním cest. 

Na každém kroku zde míjíte nádherné roubené domky, jsou rozeseté po loukách z obou stran kolem hlavní silnice a železnice.
Lesy jsou udržované, bohaté na zvěř.
Jezdíme sem hodně často a velmi rádi jak v zimě, tak vlastně po celý rok, 
vždy je zde nádherně.


A když jsem chtěla fotit v lese, oznámil mi červený text na foťáku, že
baterie je vybitá. Vytáhla jsem  mobil, že ještě něco nafotím alespoň s ním, ale najednou mi opět krátký text sdělil, že nemám místo v paměti.
Není nad technické vymoženosti.
Roubenky tedy budou příště :o). 
Tím pádem jsem vám ani nemohla ukázat krásnou chalupu, kterou obýval pan Miroslav Horníček, který zde trávil své odpočinkové dny, zde tvořil a pokud si vzpomínám, točil v Kytlici i film Táto, kup mi štěně (teda to vím z vyprávění :o), ne že bych byla tak stará a pamatovala si to).

 

Poslední fotkou byl tento pařez.

Já tam vidím krásné srdíčko.
A vy ...?


10 komentářů:

  1. Opět krasne fotky,taky vidim v pařezu srdičko.
    Hezke dny.Atka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :o). Moc mne mrzí, že mne zradil fotoaparát, tolik krásných momentů jsem viděla očima. Koníci nás přišli pozdravit úplně těsně k ohradě :o( a já je nemohla vyfotit tak zblízka.
      Krásné dny přeji Atko.
      Ála

      Vymazat
  2. Přesně tak, v neděli se nic nemá dělat a jen odpočívat :-D Výletík krásný a fotečky také!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostý souhlas, v neděli je čas na to co nás hodně baví a tím pádem třeba i ten gaučink :o).
      Přeji krásné dny Lucko.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, moc hezké fotky... baterie je vždy velice nevhod vybitá ... já jsem si při čtení článku říkala kdo je spojen s Kytlicí .. a on je to pan Horníček ... ♥ také vidím .. na boku parezu ?
    Přeju ti krásné dny. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to má chyba, že jsem před výletem nezkontrolovala. V Kytlici má také chalupu Petra Černocká :o).
      Srdíčko já vidím shora na řezu pařezu. I když koukám na ten bok a tam vidím možná srdíčko obrácené :o). To je nádhera, co oči dokáží...
      Jarko přeji ti hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, moc děkuji za krásnou reportáž a budu moc ráda za fotku chalupy pana Horníčka - jeho moudrost mě provází celých životem...
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se k tomuto místu vrátím a doplním fotkami. Stále zde objevuji nesmírně krásné kouty.
      Hezký večer Helenko !
      Ála

      Vymazat
  5. Ali moc pěkné fotky. Připomněly mi dovolenou, kdy jsme si zajeli do Kytlic. Chalupu pana Horníčka nemám vyfocenou, ale fotila jsem na hřbitově. Má pěkný a zajímavý hrob.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem ti připomněla hezký kout. Na hřbitov nahlédnu příště.
      Měj se hezky Ali.
      A.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála