úterý 23. února 2016

SKÁLA...

PETER MAY.

Thriller temný a děsivý jako bouřlivé skotské moře za zimní noci.
The Daily Record
Mrazivá atmosféra ve strhujícím románu...Působivé čtení.
The Times
Domníváte se, že jste už viděli a četli vše, ale v tom přijde Peter May s románem Skála a připomenen vám, že pojmy jako "jedinečný" a "mimořádný" stále patří do slovníku detektivních románů. Velký příběh, a navíc něco, co jste pravděpodobně ještě nečetli.
The Big Thrill
Thriller s nepolevující působivostí, zároveň mrazivý i žhavý, stejně jako země, v níž se odehrává. Mistrovské.
L´Humanité



Knížka je označena jako KRIMIROMÁN.


Anotace

Skotský ostrov Lewis je krásné, ale drsné odlehlé místo bez stromů, bičované větry, pokryté vřesovišti, kde se topí rašelinou a mluví gaelsky. A kde je snad jen strach lidí z Boha silnější než starost o živobytí. Pod zástěrkou víry však přežívají staré pohanské hodnoty a prapůvodní touha po krvi a pomstě. Na ostrov přijíždí nedávnou ztrátou syna poznamenaný policejní detektiv Fin Macleod, jenž se má podílet na vyšetřování brutální vraždy, provedené podle stejného scénáře jako vražda v Edinburghu. Fin prožil na ostrově Lewis dětství, takže je pro něho vyšetřování zároveň cestou domů a do minulosti. Setkává se s dávnými kamarády, s Artairem, který si vzal Marsaili, Finovu první lásku, a s mnoha dalšími. Pro většinu z nich však není vítán. Fin netuší, že klíč k případu by mohl otevřít i dveře, za nimiž je ukryto tajemství, jež se bezprostředně týká jeho samého. Jakou roli hraje v případu Finova dávná účast při tradiční výpravě na lov terejů hnízdících na nepřístupné nebezpečné skále An Sgeir? Tragédie, jež se tam tehdy odehrála, povede i po všech těch letech možná k další oběti.
Skála je detektivní román vzácné síly a představivosti odehrávající se v kulisách, které připomínají velké anglické romány devatenáctého století, například Na Větrné hůrce Emily Brontëové. Peter May napsal napínavý příběh o temnotě v lidských duších a o tom, jak obtížné je uniknout minulosti.

Tolik oficiální část z knihy.




A teď můj dojem po přečtení. 
V prvé řadě má kniha úžasnou obálku, ta se mi moc líbí a vystihuje to podstatné (což vám nemohu prozrazovat) z děje.

Na začátku byla mrtvola, na ostrov přijel detektiv, děj se pomalu začal odvíjet.
Najednou jsem zjistila, že stále více jsem ponořená do vzpomínek Fina, do jeho dětství, do jeho života na ostrově, do těžkého života jeho obyvatel a vše mne vtahuje do psychologických úvah nad osudem jednotlivců, kteří jsou vzájemně propojeni. Osudy, křivdy, bolest, neštěstí, láska, touha, zapomnění, vymazání paměti.
Lovci guga, tradice, která se musí dodržovat, za každou cenu.
Měla jsem přečteno přes půlku knihy a zjistila jsem, že v myšlenkách nepátrám po pachateli, ale ocitám se v dětství Fina, při jeho dospívání a někde tam vzadu v hlavě mi blikotala myšlenka, že někde musí být zádrhel.
Četla jsem a četla, najednou mi to docvaklo.
Při dopadení pachatel vše do sebe zapadlo.
 

Nebyl to krimi román, takový klasický jaké znávám, pro mne to byl více román psychologický s malou detektivní zápletkou.
Kritiky shora opsané z obálky jsou příliš nadnesené, do thrilleru to má hodně daleko, temné a děsivé to také úplně nebylo.

Když jsem dočetla, uvědomila jsem si jednu podstatnou věc.
Jak je mnohdy špatné mít tajemství, nosit ho v sobě celý život, nechat se tlačit do pocitů, že se tajemství nesmí nikdy vyzradit.
Člověka to může poznamenat na celý život, neboť když ty vzpomínky potlačí, zasune,myslí si, že je vymazal nadobro.
Ale tak to nefunguje. 
Naproti tomu, ale zase je tajemství jehož zachování je pozitivní pro druhého člověka na jeho cestě životem.
  

Cituji z knihy : "Všechno, co se stane tady na skále, cokoli mezi námi padne, zůstane tady. Na ostrově. Uchováme to ve svých myslích, ale nikdy to neprojde přes naše rty. A jestli o tom kdokoli, kdo tu teď sedí, jen špitne živé duši, bude se dříve než svému stvořiteli zodpovídat mně."


Tak nevím jak bych s tajemstvími naložila já...

 



8 komentářů:

  1. Alenko,právě mi tato kniha ještě nerozectena leží na nočním stolku.Že by další náhoda;-)A ty vzhůru do dalších dílu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No teda Ilonko, to už je zvláštní :o)). Jsem zvědavá jak se ti bude líbit.
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  2. Mám chuť si knihu přečíst, díky. Hezké dny přeji.Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se líbila, ale opravdu thriller to není jak na obálce citují kritiku.
      Hezké dny Jano.
      Ála

      Vymazat
  3. Ahoj Alenko, mě nejvíc zaujalo, že knihu vidíš spíš jako psychologický román než krimi... to je lákavější..
    Měj se fajn. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko na mne tak zapůsobila, jako psychologický román, žádný krimi thriller, i když tam o vraždy jde...
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, já jsem ji poslouchala. Jiří Dvořák ji přečetl naprosto skvostně. A pochopitelně, Peter May ji skvostně napsal, i když thriller to asi není. Vřele doporučuji i Šachové figurky a další knihy. Líbí se mi vzorec, jakým má May knihy vystavěné...
    Pěkný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jak dlouho pak ten poslech trvá ? Když si vezmu, že knihu čtu několik dní a někdy i týdny :o), nechápu jak někdo může načíst knihu na cd. No je fakt, že poslouchat ji mohu na etapy, tak jako čtení. Ještě jsem si nikdy knihu načtenou nekoupila, asi bych to měla zkusit.
      Už jsem si jeho další knihy objednala :o).
      Měj se hezky.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála