úterý 16. února 2016

NEDĚLNÍ TOULAVÁ KAMERA...

Toulavou kameru sledujeme pravidelně každou neděli, už je to takový náš malý rituál, na stolku je uvařená káva a těšíme se na nové tipy na výlety.
Pokaždé se radujeme když se objeví místo, které jsme navštívili, které známe, které je třeba i nedaleko od nás.
A tak tomu bylo i tuto neděli.

Zlatý vrch

-  půjčený obrázek z Wikipedie -

Lom byl na Zlatém vrchu otevřen kolem roku 1870. V roce 1940 byla v lomech (včetně sousedního Stříbrného vrchu) ukončena těžba a oba vrchy byly prohlášeny za chráněné. Ještě před koncem druhé světové války byla těžba obnovena a pokračovala i po roce 1945. Zlatý vrch byl podruhé vyhlášen chráněným územím v roce 1964, ale již bez sousedního Stříbrného vrchu. Těžba v lomu byla definitivně zastavena 27. listopadu 1973, kdy byla odkryta celá lomová stěna, kterou tvoří až 30 metrů vysoké, dokonale vyvinuté čedičové sloupy.
Čedičové sloupy ze Zlatého vrchu se údajně používaly i při stavbě mořských hrází v Nizozemí.
Skalnatý vrchol Zlatého vrchu a sutěmi pokryté jeho svahy pokrývá přirozeně rozvolněný přibližně 120 let starý řídký bukový les s příměsí klenu, jasanu a ojediněle i dubu. V jeho podrostu bylo nalezeno 76 různých druhů rostlin, z nichž k nejzajímavějším druhům patří bažanka vytrvalá, kyčelnice devítilistá,samorostlík klasnatý, kakost smrdutý a mařinka vonná.

Nadmořská výška vrchu je 656,6 metru. Geomorfologicky spadá do celku Lužické hory, podcelku Kytlická hornatina.

Byla jsem na 100% přesvědčena, že z našeho výletu na Zlatý vrch v loňském roce mám uložené fotky, že jsem sebou foťák měla, že jsem fotila.
Pamatuji se, že to bylo v neděli, volali jsme našim kamarádům zda nechtějí vyrazit s námi, ale ti nebrali ani jeden mobil :o), tak měli smůlu, jeli jsme sami.
Ať dnes hledám jak hledám v počítači, nikde ani fotečka.
Ptala jsem se manžela, zda si pamatuje jestli jsem fotila.
Kroutil hlavou, že vůbec netuší. 
Ach jo, on nefotí a tak tohle v hlavě nenosí :o)).
Musela jsem si tím pádem vypůjčit fotky na internetu.
Hned si píšu do sešitu, že na Zlatý vrch musíme zajet, nemáme to daleko, bude to hezká pěší túra a tentokrát si foťák doma určitě nezapomenu.


V reportáži Toulavé kamery o Zlatém vrchu byla také zmínka o

Pustém zámku,

který je nedaleko. 

- Pustý zámek - skalní stěna , foto z Wikipedie -



Pustý zámek je název kopce (405 m n. m.) a také přírodní památky, a bývá tak nazývána i zřícenina hradu Fredevald na jeho svahu. Geomorfologicky spadá do celku Lužické hory,podcelku Kytlická  hornatina. Nachází se na území chráněné krajinné oblasti Lužické hory.
Pod kopcem teče říčka Kamenice. Přírodní památka je na jižním svahu kopce. Hrad Fredevald je na severovýchodním svahu a pod vrcholem.
PP Pustý zámek je chráněnou lokalitou s rozlohou 2,03 ha (dříve 1,08 ha) v nadmořské výšce 358 až 405 metrů n.m. Týká se horizontálního uspořádání znělcových sloupců. (nedaleké Varhany – Panská skála mají sloupce svislé). Sloupce se obnažily při stavbě silnice a železniční tratě. Jsou dlouhé až 25 metrů, tloušťka až 1,85 metru. Výška stěny je 50 metrů.

I Pustý zámek jsme si připsali do letočních tipů na výlety, jezdíme okolo na kolech do Kytlické hornatiny a na kopec nevylezeme :o), což musíme napravit.

Taková krásná místa máme na dosah ...

 

 

6 komentářů:

  1. Jo, jo, ... krásných míst je kolem nás tolik... a leckdy něco objevíme nebo konečně zdoláme a ono je to za humny ...
    Alenko, tak se budem těšit na fotky ze Zlatého vrchu a Pustého zámku ... a že máme u nás doma hezké názvy všech možných míst a místeček.
    Tak hodně šťastných kilometrů ! Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letos se chceme hodně věnovat putování po krásách naší země, začínáme si psát seznam :o)).
      Krásné dny Jarko.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, Toulavou kameru mám taky moc ráda, jen tu pohodičku si u nás zatím nedělám, nedělní dopoledne je trošku fofr :o)
    Myslela jsem si, že vidím Panskou skálu, je vidět, že čedič je všude kolem. jsou to moc krásné útvary...
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už to mám Helenko vychytané tak, že si vše na oběd připravím hned po snídani, v hrnci většinou již mírně klokotá polévka a já si na půlhodinku u kávy dám oraz :o)). Horší je když pozvu celou rodinu, to ji jen poslouchám z kuchyně.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Jejda to je náhoda,včera jsme tam byli na tom zámku,na vyhlídce...dae

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je pěkné :o). My se chystáme až bude příznivější počasí.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála