čtvrtek 18. února 2016

MÉ OBLÍBENÉ CVIKY...

na protažení těla jsou naprosto jednoduché a účinné.

Pět Tibeťanů

- tibetský klášter -



- tibetská náhorní plošina -

je zavedený název pěti cviků, které vám nezaberou mnoho času, nemusíte odcházet z domova, nezapotíte se (příliš), vaše tělo si budete hýčkat a ono se vám odmění bezbolestným  stavem vaší páteře (a nejenom té).


 Je to soustava pěti tibetských cviků, která jako fenomén byla známa už v 1.republice. Teprve po roce 1989 se opět objevuje v minulosti zakázaná literatura na téma alternativní metody léčby.

- tibetští mniši -



Na začátku minulého století se vysloužilý důstojník britské koloniální armády plukovník Bradford (soudí se, že to nebylo jeho pravé jméno) spřátelil s panem Peterem Kelderem. Sloužil v Indii a vyprávěl o tom, že prý někde v Tibetu je klášter, kde mniši znají tajemství věčného mládí. Dlouho přemlouval pana Keldera, aby jel s ním do Tibetu a aby spolu našli ten klášter. Plukovník nakonec odjel sám. Nutno dodat, že to byl už šedivějící pán o holi, kterému se blížila šedesátka.
Po 23 letech se plukovník Bradford vrátil do Anglie a jeho přítel ho nemohl poznat. Muž, kterému by odhadoval 45 let, mladistvého věku, vzpřímené chůze, tmavé vlasy. Vyprávěl, jak našel tibetský klášter, žil s mnichy, pěstoval zeleninu a vyráběl ovčí sýr, a také jak se naučil tajné cviky tibetských mnichů, které vracejí člověku mládí.
Pan Kelder po několik týdnů sepisoval zážitky z vyprávění plukovníka Bradforda a potom vydal o této cestě do Tibetu knihu, která byla přeložena do mnoha jazyků.
V současnosti jsou také v České republice stovky nadšenců, fitness centra a kluby, kde se pět tibeťanů cvičí.

Z hlediska medicíny jde o velmi účinnou sestavu cviků na obnovu pohyblivosti páteře.
Z hlediska jogínské literatury jde o speciální cviky, které otevírají čakry (jakési energetické uzly v lidském těle, kudy proudí kosmická energie), ačkoli plukovník Bradford nepřinesl žádné jogínské učení – pouze sestavu pěti účinných cviků.

Provedení pěti cviků

Cviky se mají provádět denně, a to v množství minimálně 3krát od každého cviku a maximálně 21krát. Cviky se mají provádět pomalu a soustředěně a pouze tolik, abychom se extrémně neunavovali. Začíná se s minimálním počtem cviků a je možné každý týden maximálně o jeden počet cviků zvýšit.
Obecně platí: provádím-li cvik, nadechuji se, vracím-li se do základní polohy, vydechuje se. S výjimkou prvního cviku máme v každém cviku chvilku setrvat. Nejsou to tedy cviky na rychlost (v žádném případě to není aerobik v rychlém rytmu podle hudby!), ale na výdrž. Každý cvičí pomalu, individuální rychlostí.

1. tibeťan:
 
Ve stoji spatném rozpažíme, dlaně dolů. Pozvolna se začínáme otáčet drobnými bočními kroky ve směru hodinových ručiček. Snažíme se zrychlit otáčení tak, aby ruce rotovaly v horizontu odstředivou silou. Zaměřte se na jeden směr (například slunce) podle kterého se orientujete a počítáte otáčky. Poté opět pozvolna snižujeme otáčky, tak aby se nám ideálně vůbec, netočila hlava. Dýcháme pomalu rovnoměrně.

2. tibeťan:
V leže, paže podél těla – zvedáme hlavu na prsa a nohy kolmo vzhůru, špičky nohou k sobě – nádech. Při položení hlavy a nohou špičky nohou od sebe - výdech.

3. tibeťan:

V kleče rukama se přidržujeme hýždí. Nohy jsou bosé. Špičky nohou ohnuty a zapřeny o zem. Záklon tělem i hlavou – nádech. Návrat těla do kolmé polohy, hlava skloněna na prsa – výdech.

4. tibeťan:
Nejobtížnější cvik! Velmi obtížné zpočátku pro starší a méně pohyblivé lidi. Ze sedu, ruce položeny na zemi dlaněni dolů těsně vedle hýždí. S nádechem zdviháme břicho vzhůru, z podpory na patách došlapujeme na plná chodidla, zakláníme hlavu dozadu. Výdrž s bedry co nejvýše a návrat do základní polohy s výdechem do sedu. Ruce i nohy jsou stále na stejném místě!

5. tibeťan:
Základní poloha se velmi podobá „klikům“, tedy podporu ležmo. Liší se tím, že nohama jsme vzepřeni na špičkách (stejně jako u 3. cviku) a ruce máme napjaté. Tělo je prohnuté, avšak břicho se nedotýká země. Hlava je zakloněná. S nádechem skláníme hlavu na prsa a vytrčíme zadek co nejvíce vzhůru. Nohy jsou napjaté a s tělem tvoří jakousi střechu. Do základní polohy se vracíme s výdechem. Po dobu cvičení tohoto cviku se nedotýkáme země trupem!


Cvičím je již několik let, i když musím říct popravdě, že jsem měla dva roky přestávku (po prodělané chřipce jsem nenastartovala hned se cvičením a zlenivěla jsem, což se mi vymstilo loňskými velkými bolestmi zad v bedrech).
Letos jsem v lednu opět začala a to první týden se třemi provedeními a každý týden 1x přidávám, až se dostanu na maximální počet cviků 21x.
Nemá cenu spěchat, tělo vám samo napoví. Již po 14 dnech cvičení si troufám říct, že poznáte jak jste najednou více ohební, jak se na cviky těšíte.
Cvičím vždy v podvečer tak hodinu před večeří.
Ke cvikům doporučuji mít karimatku.

Znáte tibeťany ?
Cvičíte je ?

Já jsem moc a moc ráda, že jsem se k nim pokorně vrátila...







Tímto děkuji tetičce Wikipedii za vypůjčení 
názorných obrázků. 

14 komentářů:

  1. Alenko, jsem ráda, že jsi Tibeťany připomněla. Dokonce mám jakousi brožuru s nimi. Já je nikdy necvičila, ale můj mužský dokud mohl poctivě cvičil, už mu to nešlo a pořád cvičil. Půjdu do nich, fakt si mi nakopla. Zrovna jsem přemýšlela čím pomoci tělu a nemuset nikam, už to není co to bývalo a vidím to okolo sebe, že cvičit (protahovat) se musí pořád co to jde do vysokého věku. Pochopitelně přiměřeně - prostě zůstat "rozhýbaný". Z dřívějška vím, že cvičení je droga. Fakt se člověk na něj těší.
    Měj se fajn. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc a moc ráda Jarko, že jsem ti Tibeťany připomněla a máš chuť se do cvičení pustit, to mi dělá radost. Jsou to báječné cviky na protažení těla, najednou člověk zjistí, že ho přestávají bolet záda, nohy, krční páteř atd. Jakmile se cviky vžijí, cvičíme s lehkostí a to je na tom to krásné. A nemusíme nikam do tělocvičny :o)).
      Měj krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, děkuji za připomenutí Pěti Tibeťanů. Dřív jsem cvičila. Díky tobě se k nim zase vrátím. Petra z hájenky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda Péťo, že sis díky mně na ně vzpomněla :o). Já měla lenivou přestávku a najednou mi cvaklo v hlavě, že je musím zase začít cvičit a to jsem je cvičila několil let naprosto pravidelně, už těch 21x. Tak držím palce ať se do nich pustíš.
      Měj se krásně.
      Ála

      Vymazat
  3. Ali strašně jsem zlenošila. Chodila jsem dost let do jógy a pozdrav slunci patřil k mému pravidelnému cvičení. Potom mě pohltila práce a já se přestala hýbat a v tom pokračuji. Pět Tibeťanů neznám, ale zkusím je. Dík za připomenutí, že pohyb je nutný. Mám ranní cviky které po probuzení musím udělat, abych se rozhýbala a tím to končí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na jógu jsem kdysi chodila dva roky. Na hromadná cvičení jsem nikdy nebyla, nebaví mne to ve skupině :o)). Pohyb je však naprosto nutný, každodenní rychlá hodinová chůze, plavání, jízda na kole, turistika. Co komu vyhovuje.
      Ali jak jsem začala opět cviky cvičit, hekala jsem, všechny svaly mne bolely, ale nyní je to lepší a lepší a já mám plno nové energie. Jsem moc ráda, že jsem se do nich opět pustila.
      Tak držím palce !
      Ála

      Vymazat
  4. Ali, taky se mi ty cviky líbí, nikdy jsem je necvičila, ale zkusit bych je chtěla. děkuji za inspiraci.
    Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Majko vyzkoušej, napoprvé po 3x každý cvik, pomalu a v klidu, třeba se ti zalíbí :o).
      Ála

      Vymazat
  5. Alenko,
    nebudeš tomu věřit, ale asi mezi námi funguje určitá telapatie ;-)
    Protože přesně tyhle cviky jsem začala cvičit teprve před 2 dny každé ráno.
    Abych pravdu řekla, nejvíce jsem měla obavy z prvního cviku a nakonec ten čtvrtý je nejtěžší!
    Nejsem prostě schopna ho technicky provést :-o
    A to jsem si myslela, že na tom s fyzičkou ještě nejsem tak špatně ;-)
    Jsem zpocená až na p... a zatím mě bolí pěkně stehna a břišní svaly ;-)
    Budu mít také nucenou zdravotní přestávku 6 týdenní přestávku, tak snad i díky těmto cvikům vše zvládnu před i po co nejlépe !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No páni, já žasnu, pak že není něco mezi nebem a zemí :o)). Ilonko, čtvrtý cvik je opravdu těžký, jsem ráda, že se při tom cvičení nevidím, musí na mne být hrozný pohled, ale to nevadí, hlavní je výsledek. Při prvním týdnu mě děsně bolely břišní svaly, po týdnu to bylo už lepší. Stále cítím svaly na rukou a stehnech, ty se pořádně propínají, je znát, že to funguje. Hlavně cítím příval energie (ale to nevím zda je cvičením nebo slunečnými dny :o))...). Hlavně se po zdravotní přestávce snaž hned ke cvičení vrátit. Ne jako já - po dvou letech po střevní chřipce :o)))).
      Měj se krásně Ilonko.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko, tibeťany znám, ale vlastně nikdy jsem je necvičila (chodím do fitka). Panáčci to tedy ukazují tak perfektně názorně, že mám chuť to vyzkoušet...
    Jo, a dala bych si toho tvého kapra!
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fitko mne Helenko nikdy nelákalo, i když jsem kdysi před lety několikrát na těchto strojích u kamarádky (která si ho s mužem vybudovala doma) cvičila :o). Ale tibeťané jsou mi příjemní. Tak třeba někdy vyzkoušíš.
      Měj se prima.
      Ála

      Vymazat
  7. Alenka tiež poznám Tibeťanov a je to už dosť dávno čo som ich pravidelne cvičila...a tak oddnes vďaka tebe začnem znova :-) D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je Danko pozitivní zpráva, třeba tě cvičení znovu chytí jako mne :o).
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála