úterý 26. ledna 2016

KRB...

jak ze škatulky.
Krb v domě přináší v zimních dnech nejen luxusní požitek v podobě tepla a romantiky živého ohně, ale také pár starostí navíc. Jednou z nich je udržování "ohniště" v čistotě. Saze se neodstraňují snadno, ale několik účinných a zároveň jednoduchých metod existuje.


* Cihly nebo dlaždice kolem krbu snadno vyčistíte rýžákem, který budete namáčet do bílého octa.
* Stopy po sazích uvnitř krbu nebo na dlaždicích poblíž vydrhnete měkkou gumou na tužky, modelovací hmotou nebo chlebovou střídkou.
* Na sklo použijte navlhčené noviny, na které nachytáte popel - tím odstraníte nečistoty, suchým ubrouskem pak sklo vyleštíte.
* Po vyčištění krbu a vymetení popele a sazí postavte dovnitř na den talíř s jedlou sodou - odstraníte tak čpící pach sazí.

- moderní krbová kamna -




Otevřený oheň je fascinující, vydržela bych se do něj dívat hodiny a hodiny.

Je mi jedno, zda je to malé ohniště, u kterého se sedí na polenách kolem dokola, někdo zručný brnká na kytaru, ostatní pobrukují s ním a čas jen tak plyne.


Je mi jedno, zda je to krb na pergole, ke kterému si sedneme v páru a mlčky hledíme jen tak do ohně, občas jeden z nás pronese pár vět, pak se zase zasníme a rozjímáme.
Je mi jedno, zda by to byla krbová kamna určená k vytápění bytu a přikládáním se všude po bytě usazuje prach, který se neustále musí utírat.

- kdysi jsme taková kamna měli v kuřárně v přízemí domu -


Vždy jsem si přála krb mít a v zimních večerech u něj sedávat s hrnkem vroucího čaje, knížkou v ruce, obložená polštářky, hořícími svíčkami v pozadí.

Splnil se mi jen ten venkovní krb na pergole, ale jsem za něj tolik vděčná, neboť posezení v letních večerch za praskotu polen, za jasu jiskřiček vylétajících z ohořelých kusů, se ničemu nevyrovná.


A na ty nadcházející letní večery se těším celou zimu, díky myšlenkám na ně ji přežiju bez depresí :o)) z pošmourných dnů.

Už se moc těším...







Rady jsem čerpala z časopisu
DOMA Dnes
za fotky díky tetičce Wikipedii 





 

 

6 komentářů:

  1. Alenka, úplne s tebou súhlasím – kúpili sme krbové kachle na chalupu a je to pre mňa väčší pôžitok než televízor :-)
    A čo sa týka posedenia pri tom vonkajšom krbe, teším sa na to s tebou, už aby to bolo. Maj sa krásne! Vierka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vierko, to je prostě nenahraditelná atmosféra a já ta posezení miluji.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alčo my máme krb v obýváku a jsem na tom úplně stejně, jak popisuješ. Oheň v krbu, šálek horkého čaje, polštářky, kniha v ruce a na klíně Nelinku. Jen pozorování míhajících plamenů je pro mě, jak uspávací prášek. Pár pohledů do plamenů a spím. Jen nepořádek z polínek kolem krbu tu romantiku trošku ruší. Neustále chodím a zametám. Krásné dny. Rija

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano to máš Rijo pravdu, je to uspávající :o))), doma by se mi to asi také stávalo, ale tím, že ho máme jen na pergole, tak tam to je jiné.
      Měj hezké dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, praskání dřeva v kamnech ... to je pro mě nádhera ...
    Měj se krásně. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě Jarko také, je to prostě relax.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála