čtvrtek 26. listopadu 2015

TVAROHOVOU VÁNOČNÍ ŠTOLU...

si vždy pekla na vánoce moje mamka, moc jí chutnala. 
Recept jsem kdysi vyzkoušela také
a už u nás zůstal jako součást vánočních laskomin vedle cukroví a vánočky.
Vzhledem k tomu, že je výtečná dobře rozleželá, nasáklá máslem a cukrem,
začala jsem péct, neboť nepeču pouze jednu pro nás, ale jedna dorazí k jednomu synovi, o druhou se podělí další syn s dědou, třetí zůstane u nás.
Pravdou je to, že když jsem ochutnala před několika lety na vánočních trzích v Drážďanech pravou německou, mé chuťové pohárky byly v pozoru, jemně si nechaly rozpouštět v ústech tu dobrotu a vyzobala jsem i všechny drobečky. Tyto štoly se samozřejmě nedají vůbec srovnávat.
Avšak pokud na tvarohové štole nešetříme a dodáme do těsta všechny ty dobroty, které se tam jen vejdou, pochutnáme si také.

 - foceno večer, takže nic moc - 

Bohužel štolu jsem nemohla nafotit nakrojenou, abych vám navodila chutě, protože po řádném vychladnutí se zabalí do potravinové fólie a schová se do úkrytu, který znám jen já. Kdybych to neudělala, kdo ví jak by to s vánoční štolou dopadlo do vánoc.

Kdo chce vyzkoušet, recept je zde :




Štóla je druh pečeného vánočního moučníku. Uvnitř je zapečené například sušené ovoce a ořechy a z vrchu je štóla posypaná moučkovým cukrem. Má tvar bochníku, který má připomínat „malého Ježíška zabaleného v plenkách“ a pochází z Německa. Stejně jako u národních jídel existuje tolik variant kolik je oblastí, jen v sousedním Sasku lze nalézt Krušnohorskou štólu, Vogtlandskou štólu, Lužickou štólu a také nejznámější Drážďanskou štólu. Právě v Drážďanech měla být podle historických zdrojů poprvé upečena.

- štola drážďanská -


Nu a to je pro dnešek vše, já jdu péct další štolu...




-zdroj obrázku drážďanské štoly a textu o štole Wikipedia- 

2 komentáře:

  1. Alenko, už jsem ji taky pekla, je moc dobrá!
    Ale je fakt, že když mám cestu do Drážďan, kupuji ji tam :o)
    Moc tě zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen mi u ní trochu vadí, že neudrží ten tvar, který vymodeluji, mírně se rozjede holka doširoka :o))). Ale jak říká můj muž, že drobný kaz na kráse chuti neubírá....
      Helenko užívej si krásný čas.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála