pondělí 2. listopadu 2015

NEDĚLNÍ TOULÁNÍ...

na  Lemberku.





Měli jsme trochu hektické dny, třídenní návštěva u nás doma byla moc fajn, ale já cítila trochu únavu. Potřebovala jsem do přírody, potoulat se, nadýchat lesního vzduchu, pokochat krásou podzimní krajiny. Musím říct, že letošní podzimní počasí je nádherné, i když se pomalu ochlazuje, slunce dává dnům úžasnou atmosféru. Stromy zbarvené do tolika odstínů žluté, červené, hnědé - je až neskutečné jak ta pestrá paleta bere dech. 
Cestou z parkoviště jsem měla každou chvíli hlavu vzhůru a pozorovala stromy, občas brouzdala kupou listí, snažila se zachytit příjemné okamžiky do fotek. Můj muž se vždy zastavil a čekal až si vše nafotím, takže jsem ho nemusela dohánět :o).

Na prohlídku jsme nešli, interiéry již známe.



 

Hrad Lemberk

Zdejší území získal za své služby panovníkovi v první třetině 13.století Havel z Lemberka, pocházející z rodu Markvarticů. Stal se tak zakladatelem rodu Lemberků. Založil tu několik osad a také kolem roku 1240 hrad s tehdy moderním jménem Löwenberg. Lva měl i na svém erbu. Jméno si obyvatelé počeštili. Pobývala zde i Zdislava z Lemberka, v roce 1995 prohlášena za svatou Janem Pavlem II.
Hrad byl několikrát přestavován, takže úvodní podobu dnes neznáme. V roce 1428 jej obsadili Husité pod vedením Aleše ze Žemberka, roku 1430 převzal panství rod Berků z Dubé a i v dalších desetiletích se zde střídali majitelé (např. rod Donínů) a drancující vojáci. V roce 1518 panství s hradem koupil Vilém z Illburka, fojt z Horní Lužice a v listinách bylo popsáno jako zubožené, kde čtyři z někdejších šesti vesnic byly zcela pusté.  

Zámek Lemberk

Po roce 1550 došlo k přestavbě hradu na renesanční zámek. Z původních zdí však bylo zachováno velice málo, byly pobořeny i při této přestavbě, ucelená je jen část okrouhlé věže v jižní části hradu. Došlo ke stavbě zámeckého křídla v renesančním slohu, které bylo počátkem 17.století pány z Donína zvýšeno o další, druhé patro. Byl zde upraven dřevěný, bohatě vyzdobený kazetový a sál byl pojmenován jako Sál bajek. Páni z Bredy zámek upravovali podle italských a holandských vzorů. V dalších dobách byl zámek stále vylepšován, rozšířen o kapli Seslání Ducha svatého, rytířský sál a další zámecké křídlo.
Roku 1726 od Bredů kupuje zámek hrabě Filip Josef Gallas, čímž přechází do majetku Gallasů. Protože však Filip Josef neměl žádné mužské potomky, odkázal veškeré své majetky včetně Lemberka svému synovci Kristiánu Filipi svobodnému pánu z Clamu, který ke jménu šlechtického rodu přidal také jméno zděděného rodu a tím vznikl rod Clam-Gallasů. Zámek Lemberk vlastnili Clam-Gallasové až do roku 1930, kdy zemřel poslední mužský člen tohoto rodu, Franz Clam-Gallas. Lemberk poté zdědila jedna z jeho sedmi dcer, Gabriela, provdaná za prince Adolfa Auersperga.
V roce 1945 byl zámek patřící rodině Auersperg státem vyvlastněn tzv. Benešovými dekrety.
Pod zámkem je Zdislavina studánka. 



Domů jsme se vrátili s báječným pocitem, mírně vyfoukaní, ale příjemně naladění. A to je smysl toulání v přírodě. 

Alespoň pro mne určitě ano...

 

10 komentářů:

  1. Alenko, absolutně s tebou souhlasím. Jen tak se brouzdat spadaným listí a nasávat jeho úžasnou vůni.....
    Tak užívej těch krás dosyta, Klárka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Užívám Klárko co to jen jde, protože až přijde mrazivé počasí ne moc příjemné, budu s netrpělivostí čekat na jarní dny.
      Měj se krásně.
      Ála

      Vymazat
  2. Jeee, Lemberk...v Heřmanicích máme chalupu, takže Lemberk dobře znám. Je tam krásné okolí a procházka kolem močálů ke studánce sv. Zdislavy, to je nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to je krásné, že zrovna místo znáš velmi dobře. A jezdíš na chalupu často ? A.

      Vymazat
  3. Ali máš pravdu, víkend byl prostě nádherný. taky mě to vytáhlo na procházku.
    Zámek vypadá zajímavě. Zaujal mě rod Auerspergů. Přemýšlela jsem kde jsem se s tímto rodem v poslední době setkala a vzpomněla jsem si. Byli jsme na zámku Žleby, ten patřil Auerspergům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letošní podzim je tolik vydařený, jsem za to velmi šťastná, protože většinou je to o plískanicích, deštivých a chladných dnech, ale letos je to opravdu velmi slunečné. Ve Žlebech jsme kdysi také Ali již byli :o).
      Ála

      Vymazat
  4. O Lemberku slyším poprvé a jsem moc ráda, žes mě tam Alenko na chvíli vzala...je opravdu úžasný podzim..nádhera..Měj se moc krásně a užij si tyto nádherné dny..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš Inko, tak jsem ti třeba dala inspiraci na výlet na příští rok. Dneska nám už pěkně po ránu mrzlo, ale sluníčko stále vystrkuje paprsky.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Jé, my jeli okolo z Žitavy, ale nakonec jsme se rozhodli pro Sychrov. Tak moc děkuji za reportáž, příště se tam musíme zastavit.
    Alenko, měj hezký večer. Helena

    PS: telepatie, chtěla jsem se tě zeptat na ta klubíčka, jsem ráda, že je máš doma :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko tak to vidíš, příště si vzpomeň, je to kousíček od hlavní silnice. Jak jsem poznala, máš hodně ráda historii, tak se ti i tam třeba bude líbit.
      Klubíčka jsou nádherná, ale zatím nemám čas z nich tvořit, jejich čas ale přijde.
      Měj se krásně.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála