neděle 25. října 2015

VÁLKU S OCTOMILKAMI...

každá z nás asi vede s přicházejícím podzimem ve své domácnosti.
Najednou se vždy objeví a otravují život, nezbednice jedny. Ovoce musí přebývat v lednici, líbí se jim v chlebníku, jakmile si nalijete večer k televizi dvojku vína, už jsou u vás a popíjejí s vámi.
Jsou to naprosté nestydy nestydaté, až jsem nad nimi přestala lamentovat a jen si vždy pokaždé vzdychnu - jsou tu zas.


- octomilka (Drosophila)
Před několika dny jsem si přečetla článek v příloze novin o octomilkách s radami jak s nimi naložit.
Myslím si, že je to docela téma k přečtení a tak se podělím i s vámi.


Octomilky, lidově ovocné, octové nebo vinné mušky, by jistě v žebříčku nejotravnějšího hmyzu zaujaly jednu z čelných příček. Malé mušky, které vábí sladká chuť, sice nijak neohrožují lidské zdraví, ale přenášejí plísně a kvasinky na ovoce, které se pak rychleji kazí.

Důležitá prevence

1/ Ovoce pravidelně prohlížejte, přikrývejte nebo uskladňujte v lednici.
2/ Nenechávejte nikde zbytky jídla.
3/ Sladké tekutiny uchovávejte pouze v uzavřených a dobře těsnících nádobách, použité skleničky okamžitě umývejte.
4/ Pečlivě otírejte kuchyňskou linku i podlahu, aby na nich nezůstala ani kapka.
5/ Důležitá je i neustálá čistota dřezu a kuchyňského odpadu - nejúčinněji pomůže savo.
6/ Hnijící potraviny radši odneste rovnou do popelnice a odpadkový koš pravidelně vyplachujte.
7/Pozor při zalévání pokojových rostlin, příliš mokrá půda láká octomilky ke kladení vajíček.

První pomoc

1/ Klasická mucholapka hmyz přivábí svou vůní a pak zahubí.
2/ Elektrické lapače mušky buď zlikvidují proudem, nebo nasají do zásobníku.
3/ Do odříznuté plastové lahve nalijte sladkou tekutinu, přikryjte vršek potravináčskou fólií a několikrát ji propíchněte. Octomilky se dostanou dovnitř, ale už ne ven.
4/ Adéla ještě nevečeřela a masožravé rostliny si na octomilkách pochutnají v kteroukoli část dne.
5/ Hřebíček, česnek, libeček - to jsou vůně, které vaše letní společnice přímo nesnášejí. Až na česnek zároveň provoní byt.
6/ Trochu brutální metoda - nastražte kousek ovoce a až bude obsypané, zapněte vysavač.

- zdroj magazín Doma Dnes -



  
Tak jsem sebe i vás možná poučila, každopádně já jsem ještě před přečtením těchto rad použila ocet. Do malé misky jsem nalila trochu octa, misku dala k oknu a musím říct, že sice úplně nezmizely, ale bylo jich mnohem, mnohem méně.

Příští rok jim dáme co proto, že ?...


  

12 komentářů:

  1. Alenko, já mám na lince nastraženou past. Vzala jsem starou misku, do které jsem položila mírně jetý citron. Celé omotala potravinářskou folií a udělala vidličkou pár děr. A zatím čekám:-) Ale vypadá to, že se chytají :-) Krásný den! Petra z hájenky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je Péťo také velmi dobrý nápad, ukládám :o). U nás už se asi vyřádily a odtáhly.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, díky za sdílení, za rady .... to se hodí ... jsou to potvory převeliké ...
    Přeju hezké podzimní dny. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko ono je vždy něčeho příliš - před 14 dny jsme měli úplný atak sluníček, ale ne těch sedmitečných, ale oranžový, vícetečný :o)) a jakmile zaregistrovaly otevřené okno už zalézaly do dřevěných rámů. Vysávala jsem vysavačem, nevěděla jsem v tu chvíli co jiného.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. li, taky mě trápí octomilky. Zatím jsem je neřešila. Letos se mi zdá, že jich je míň. Jen ať to nezakřiknu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dost otravují život,ale naštěstí člověk ví, že pak zase naráz odtáhnou.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, na toto období si vždycky pořídím hřebíčkový olej do aromalampy, tu mám v kuchyni na okně a pokud se dodržují všechny ty zásady, co si psala, tak to jde...
    Měj hezké pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hřebíčkový olej neznám, ale dám trochu hřebíčku jen do vody do aromky. Když už nic jiného tak to hezky voní.
      Je to vždy naštěstí jen to určité období Helenko a pak je zase klid.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  5. Ali, taky jich mám plnou kuchyň, ale už s nima nebojuju, prostě si zanadávám, že už jsou tu zas a vydržím to. a ještě se k nim letos přidaly ty berušky.
    Krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já většinou Majko také tak, ale po přečtení článku jsem jim občas nastražila nějakou tu past :o)).
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Alenko,
    já mám také v kuchyni octomilky,ale i jednu vychytávku ;-)
    http://www.drogeriemartina.cz/biolit-jablicko-lapac-octomilek,1005897.html?gclid=CIfRyfiQ4sgCFQrmwgodQugMCw
    Drží se jen kolem něj :-)
    Náplň se brzy spotřebuje, ale už jim tam leji vše možné šťávu, burčák, ocet ,...a funguje stále.
    Jen doporučuji si ho koupit každý rok nové a už s předstihem / v létě/ , mám zkušenost, že je v drogeriích vyprodané.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Ilonko děkuji za další tip v boji s octomilkami, juknu a také vyzkouším.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála