čtvrtek 8. října 2015

RAKYTNÍK V ZAHRADĚ...

nám roste teprve třetím rokem a evidentně se mu u nás líbí.
Letos byl poprvé obsypaný plody a já měla velikou radost.
Pečlivě jsem tři dny sbírala jednotlivé kuličky, opatrně obírala jednu větvičku po druhé, a i tak jsem byla pěkně popíchaná a poškrabaná, ale to mne vůbec neodradilo.
Četla jsem různé rady jak na to : větvičky ostříhat, dát zamrazit a pak oklepat - no neumím si představit jak ty větve pracně cpu do mrazáku :o)). Také se prý dá prostěradlo pod strom, částí gumové hadice se klepe do větví až kuličky padají na zem - ani to se mi nelíbilo, mlátit do stromu.
Takže opravdu trpělivost a obrat ručně - to jediné mi z toho všeho vyšlo jako nejlepší varianta. 








Máme koupené dvě rostliny - samce a samičku, tak jak to má být. Oba keře se mají čile k světu a aby příliš nepřerostly, bude muset docházet k prořezu, ale to nechám na manželovi.
Já se vrhla na zpracování.
Nejdříve jsem zkusila z jedné várky sirup. Z odšťavňovače jsem získala šťávu, tu jsem smíchala v poměru na 400 g tekutiny 600 g cukru a chvíli povařila. Během varu jsem sbírala vytvořenou pěnu.
Poté jsem horké nalila do sklenic a nahoře mírně zakápla rumem (nic jiného silnějšího jsem po ruce neměla), takže snad to bude trvanlivé.
Holt to musím vyzkoušet. 




 Ze získané drtě jsem si vařila čaj,  který jsem si přisladila medem, čímž svůj organismus připravuji na přicházející podzimní plískanice, aby mne žádný bacil nebacil :o).

Z další várky jsem opět uvařila sirup, počítám s tím, že když podělím děti, moc mi toho doma nezůstane, takže ať je raději zásoba větší.
A malé zbytky jsem naložila do medu.
To jsem zaslechla v televizi, že je vynikající.
Na džem bohužel již nevyšlo.






Rakytníky jsou opadavé, dvoudomé, trnité keře nebo stromy. Listy jsou celistvé a celokrajné, vstřícné, střídavé nebo přeslenité, řapíkaté až téměř přisedlé. Květy jsou jednopohlavné, bezkorunné, uspořádané v květenstvích vyrůstajících na bázi postranních větévek. Rozkvétají před olistěním. Samčí květy mají okvětí složené ze 2 volných blanitýchkališních lístků, obsahují 4 tyčinky a jsou uspořádány v drobných hlávkách. Samičí květy mají kalich trubkovitý, zakončený 2 laloky, obsahují jediný jednopouzdrý semeník a jsou uspořádány v drobných hroznech.  Plodem je kulovitá až válcovitá peckovice, u některých druhů podélně žebrovaná. Semena jsou uzavřená v kožovitém endokarpu, který od nich může být obtížně oddělitelný.
Plody rakytníku řešetlákového mají vysoký obsah vitamínu C a jsou konzumovány syrové nebo různým způsobem upravené. Z listů rakytníku vrbolistého se v Asii připravuje čaj a plody se používají k leštění zlata a stříbra.


Z rakytníku můžeme zužitkovat opravdu všechny jeho části, tedy plody, květy, listy, kůru i kořeny. Obzvlášť oblíbené jsou oranžové plody, i pro jejich vysoký obsah vitamínu C. Zrají od srpna do října, poprvé se ale objeví většinou až na čtyřleté rostlině.
Pokud jste dostatečně otrlí, můžete konzumovat čerstvé plody nebo jejich šťávu, ale pozor, obojí bývá dost kyselé, příjemnější je jejich konzumace v podobě marmelád, likérů nebo sirupů. Plody, kůru a listy můžete nasušit a použít na přípravu výborného čaje, plody není problém zamrazit a přisypávat třeba do koláčů nebo si vždy přihodit pár kuliček ráno do jogurtu (v tom případě nechte na tácku zmrznout jednotlivé plody a až pak je sesypte do krabičky, aby nebyly spojené k sobě.)


Rakytník v medu
Očištěné a omyté plody nebo jejich šťávu z odšťavovače smíchejte s medem, nalije do sklenic a uložte v chladu. Používejte ke slazení čaje nebo jen tak umlsávejte.
Rakytník v cukru
Plody rakytníku očistěte, omyjte a smíchejte se zhruba stejným množstvím cukru. Směs částečně rozmačkejte, rozdělte do sklenic a zasypte vrstvičkou cukru. Uložte na chladném a tmavém místě. Horní vrstvu cukru obnovujte po každém odebírání ze sklenice.
Rakytníkový džem s jablky
K očištěným rakytníkový plodům přidejte stejné množství oloupaných a nakrájených jablek. Podle vlastní chuti přidejte cukr. Směs krátce povařte, rozdělte do sklenic a na závěr ještě sterilizujte při teplotě 90 °C po dobu 15 minut.




 Tímto jsem letošní zavařování uzavřela a myslím, že jsem zásob na zimu připravila opravdu dostatek.

Tak zase příští rok...




16 komentářů:

  1. Rakytník je veeeelmi zdravý, já mít zahradu, pěstovala bych ho určitě. Čaj musí být výborný a sirup ještě lepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. TAky jsem moc ráda, že jsme ho vysadili a že se mu daří. Sirup je úžasný, příští rok ho snad bude ještě víc.
      Ála

      Vymazat
  2. Alenko, rakytník nemám a asi to budu muset napravit, neboť jeho účinky jsou prý úžasné a mám pocit, jak člověk stárne, tak toho nějak víc potřebuje:o)..Já letos dá se říct nezavařovala, protože musím zpracovat zásoby od loňska.. Je mi líto to jen tak vyhodit..ale za rok zase začnu a už se na to těším.o)..měj se moc krásně a užívej rakytník pro zdraví..ale určitě i pro radost..Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si vždy Inko kupovala na jarmarcích šťávu, čaje, džemy a moc nám chutnaly. Proto jsem zatoužila keře mít doma na zahradě. My jsme po zimě doma nic skoro neměli, pár zbytků džemů. Jsme takoví žravci a je fakt, že zásobuji i syny, takže se pak zásoby rychle tenčí. A občas něco i daruji když jdu na návštěvu :o))). Náš nejmladší vždy říká - mami ty furt něco rozdáváš - jako kdyby toho bylo doma málo.
      Ála

      Vymazat
  3. Nevěřím!!! Co, no to, že si se zavařováním u konce, ty jistě ještě něco vymyslíš :o) Rakytník je super!
    Alenko, měj hezký večer. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo Helenko přiznám se :o)). Ještě chci vyzkoušet dýňový sirup. Podám report...
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  4. Ali, taky se chystám na sklízení rakytníku, loni jsem v odšťavňovači udělala šťávu a nalila jsem ji do tvořítek na led a přidávala v zimě do čaje nebo do vody. a taky jsem měla jednu skleničku marmelády a nějaký sirup. A někdo mi radil, že z lístků je moc dobrý čaj. Jo a s tím ostříháváním taky nevím, protože zas až tak se prý stříhat větvičky nemají, prý potom hůř plodí. Jo a potěším tě, chceš? slyšela jsem ,že když si zapíchneš trn z rakytníku, i to je prý léčivé. Takže ty budeš zdravá jako řípa.
    krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko to je také výborný nápad, musím to příští rok vyzkoušet (jestli na to nezapomenu :o) jak se znám) s tvořítky do mrazáku a ten džem bych také ráda. Letos už na víc nevyšlo. To jsi mne potěšila, popíchaná ale dokonale zdravá - co víc si přát :o)). Z lístků čaj, hm to jsem neslyšela.
      Krásné dny Majko.
      Ála

      Vymazat
  5. Objevila jsem rakytník za městem na ochranném valu proti povodni, jenže když je zralý, tak ho někdo očeše dřív, než se tam dostanu.
    Už jsem uvažovala, že si koupím a vysadím u chaty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To víš Álo jak se rozneslo, že je tolik zdravý, je o něj větší zájem. Buď si musíš pospíšit nebo koupit svůj, což bych preferovala, na chatičce ho budeš mít u ruky.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  6. Ali, jsi šikulka, :-) Také o keřích úvažuji, jen musím najít místo v zahradě. Přeji Ti pěkný víkend. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko děkuji za takovou pochvalu :o). Já jsem také nejdříve hledala místo, oni zaberou hodně místa a rostou rychle. Mně se totiž i hlavně líbí, jsou ozdobou zahrady. Jsem moc ráda, že se jim u nás daří.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  7. Alenko závidím :o) My si koupili Rakytník teprve letos sice už asi 4letou rostlinku ale bylo asi jen 20 kuliček a tak se těším že snad příští rok už budu také sklízet :o) Měj se hezky.
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla loni kuliček asi 10, ale letos už se mi rakytník rozplodil nádherně.
      Krásné dny Marti.
      Ála

      Vymazat
  8. Milá paní Aleno. Rakytník sklízíme již několik let právě tím způsobem s mražákem. Manžel ostříhá větve s největší úrodou, já je zkrátím na na co nejmenší špalíčky s co největším počtem kuliček rakytníku, dám do sáčku a vložím do mrazáku. Zmražené jdou perfektně oklepat. Z mrazáku vyndávám po malých dávkách, protože jakmile rozmrznou již se nedají oklepat. Je to opravdu rychlé, bezpečné. Tento postup se nám velmi osvědčil. Co se týká příští úrody, nezaznamenali jsme ýádnou újmu. Bobulky dáváme do mrazáku a konzumujeme v čaji. Držím palce vačim aktivitám. Rakytníku zdar. Emma

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji paní Emmo za zkušenost. Jak píši, rakytník mám třetím rokem a bála jsem se zatím větvičky ostříhávat ve větší míře. Četla jsem o této možnosti zmrazení. U nás se nyní začal popíjet náš první sirup, dáváme si ho do čaje, do sodovky - je prostě vynikající. Těším se, že snad příští rok bude zásoba na zimu větší :o).
      Mějte krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála