sobota 19. září 2015

TYGŘICE...

je název cibuloviny, kterou jsem letos dostala ve směsi cibulovin od otce mého muže.A tak jsem cibulky nasázela v zahradě a vůbec neočekávala, že by z nich některá letos snad kvetla, protože jsem to učinila již dost pozdě. Jaké bylo mé překvapení, když se najednou začaly drát lístky ven a začaly se tvořit kytičky.

Všechny jsou rostliny kosatcovité - 
 
Kosatec sibiřský,
Tygřice,
Sparaxis,
Crocus,
Frézie.

Takto byly označeny jednotlivé sáčky.

Vykvetla Tygřice, Kosatec a nyní nakvétá frézie. Musím říct, že Tygřice mne naprosto uchvátila svými vybarvenými květy a byla bych moc ráda, kdyby se mi rozmnožila. Cibulky na zimu uskladním a budu se těšit na příští rok na nádherné květy. Jediná nevýhoda je, že kvetou pouhý jeden den, ale za tu krásu to i tak stojí.



Tygřice (Tigridia)
 Jméno rodu vzniklo z latinského slova „tigris“ = tygr, protože květy jsou pestře, tygrovaně skvrnité. Tyto hlíznaté rostliny jsou známé již z aztécké kultury. Do Evropy se dostaly v 16. století. Jsou 30 -60cm vysoké, jejich listy jsou mečovité až kopinaté s výraznou žilnatinou. Na konci stonku vyrůstají 1 -4 miskovité květy nejrůznějších barev a kreseb. Vonné květy vyrůstají postupně během dopoledne a před večerem jsou již zvadlé. Plod je trojpouzdrá tobolka. Rostlina kvete od července do září. Není mrazuvzdorná.
Většina kultivarů bylo vyšlechtěno z druhu Tigridia pavonia. Ten má velmi pestré květy, uvnitř s tmavšími skvrnami. Druh Trigridia litea má citrónově žluté květy, uvnitř s tmavšími skvrnami a duh Tigridia violacea je purpurově fialový s tmavšími skvrnami. Vyšlechtěné odrůdy jsou krásnější, a proto se nabídce zahradnických firem setkáme s botanickými druhy jen velmi málo.
Čeleď:
Iridaceae - kosatcovité
Původ:
Tygřice paví je původem z jižního Mexika, Guatemaly a z Peru, kde roste planě ve výškách nad 1500m n.m.
Pěstování:
Tygřice se pěstují podobně jako mečíky. Vyžadují propustnou, kyprou, humózní půdu a teplé stanoviště. Během růstu potřebují dostatek vláhy, vysazujeme je v druhé polovině dubna do hloubky 5 -10cm a vzdálenosti 10 -15cm. Po výsadbě je překryjeme směsí rašeliny a výživného kompostu. V polovině října hlízy vyjmeme ze země a uložíme podobně jako hlízy mečíků.
Množení:
Množíme postranním brutem, ale i semeny, která vyséváme časně na jaře do teplého pařeniště. Během růstu semenáčky přihnojujeme.
Použití:
Tygřice vynikne ve skupinách na záhonech nebo v kombinaci s nízkými polštářovitými trvalkami. Je možné je rychlit. 
(informace čerpané z internetu)







No nejsou to krasavice ?...

 
 


 

6 komentářů:

  1. Jsou nádherné, škoda, že jen jeden den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano to máš pravdu, také je mi to líto, jsou prostě nádherné.

      Vymazat
  2. Alenko, jsou to krasavice a ta žlutá je úplně úchvatná ... člověk pořád poznává něco nového ...
    Tak hodně radosti přeju! Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždy když jeden květ rozkvetl, chodila jsem se neustále dívat a pozorovat, měla jsem z nich radost.
      Krásné dny Jarko.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, opravdu krása. Kdysi jsem si je koupila, jednou vykvetly a pak cibule zmizely - nějaký hryzec si pochutnal ...
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě z tohoto důvodu jsem si cibuloviny již několik let nekoupila, míváme jen gladioly. A tak mi letos děda udělal tuhle malou radost a daroval mi cibulky :o)).
      Krásné dny Helenko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála