úterý 1. září 2015

RAJČATA II. ...

V plném košíku na mne čekala na zpracování o víkendu.
Ve zprávách o počasí hlásili poslední letní teplý víkend, mně se chtělo  mnohem víc vzít si knížku a zalézt na lehátko k bazénu, než trávit čas v kuchyni u sporáku a míchat rajčatové "lektvary".
To bych však nebyla já, neměla bych to srdce se na ty červené kulaťoučké malé míčky vykašlat a tak jsem se hned po ránu pustila do práce.




 Klasické rajčatové čatný

2 velké cibule
2 kg zralých rajčat
500 ml jablečného octa
1 lžíce soli
250 g cukru
1 1/2 lžičky mletého nového koření
(roztloukla jsem v hmoždíři)

- rajčata nařízneme do kříže, spaříme horkou vodou, hned zchladíme a oloupáme, zbavíme nasazení stonku a pokrájíme na kostičky,
vmícháme k pokrájené cibuli, přilijeme 150 ml octa, směs přivedeme k varu a vaříme 30 min, vmícháme zbytek octa, sůl, cukr a koření, 
směs vaříme 1 1/2 hodiny a vroucí čatný rozdělíme do sklenic až po okraj, uzavřeme a necháme vychladnout.

Chuťově vynikající, malý zbytek se nevešel do sklenice a tak jsme se málem pohádali kdo to sní jen tak :o)).



Rajčatový protlak

udělala jsem další várku, je nejenom dobrý, ale určitě ho hodně využiji.

A hlavně, příprava je nejjednodušší.

2,5 kg rajčat
2 snítky bazalky
1 lžička soli

- rajčata zbavíme nasazení stonku a nakrájíme na čtvrtky, spolu s bazalkou a solí přivedeme ve velkém hrnci k varu, přikryté poklicí vaříme 10 min, poté ji sejmeme a vaříme dalších 15 min, rajčatovou směs protlačíme pasírovačem nebo přes síto, nalijeme zpět do hrnce a odkryté vaříme asi 30 min do zhoustnutí, vroucí protlak rozdělíme do sklenic a ihned uzavřeme.


   Sušená rajčata

v knize je recept nazvaný Rajčatový předkrm

1 kg rajčat
250 ml olivového oleje
2 lžičky hrubé mořské soli
1 lžíce třtinového cukru
2 snítky rozmarýny
2 lžíce sušeného oregána

- rajčata přepůlíme a zbavíme zeleného nasazení stonků, jadérka vyjmeme lžící (použijeme je jinak, třeba do polévky nebo omáčky), každou polovinu ještě přepůlíme, hluboký plech vymažeme trochou oleje,
rajčata dáme do mísy, přidáme 1 lžičku soli, cukr a 40 ml olivového oleje, dobře promícháme a rozprostřeme na plech, troubu předehřejeme na 130°C a rajčata necháme asi 11/2 hodiny sušit.
- do sklenice dáme snítku rozmarýny a poté rajčata, zasypeme zbytkem mořské soli a sušeným oreganem, zalijeme olejem tak, aby byla rajčata ponořená, sklenice uzavřeme.

Rajčata před podáváním zakápneme trochou balzamikového octa a posypeme bazalkou. K předkrmu podáváme ciabattu.

Tak tento způsob zpracování rajčat se mi líbí nejvíce, nemusela jsem stát u sporáku a míchat, v troubě se rajčata hezky sušila sama.
A chuťově - naprosto báječné.

Dnes zajedu pro další sklenice a budu sušit další várku.

Ještě mám zálusk na

Rajčatovo-paprikovou salsu

 To však musím dokoupit červené víno, manžel to poslední nedávno vypil :o).

A i když jsem zpracovala asi 8 kg rajčat, užila jsem si bazén, knížku, i večerní posezení u sklenky dobrého vína, takže údajný poslední teplý víkend za mne - na 1***.

     




 

4 komentáře:

  1. Tedy Alenko, jen zírám... A hned potom bych šla ochutnávat... Chvilku to vypadalo, že budu z rajčat taky něco vytvářet (dostali jsme košík), ale stihli jsme ho za víkend sníst a nemůžeme se dojíst... je to lahoda :o)
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Manžel před chvílí nasbíral ještě před deštěm vrchem koš, tak mám zítra opět co dělat, protože i když nám velmi chutnají, sníst bychom je fakt nemohli :o))).
      Hezký večer Helenko i tobě.
      Ála

      Vymazat
  2. No páni, to jsi pilná hospodyňka:-) U nás je to nějak zaražený ... na to, jaký byly vedra, jsou ty rajčata zelený a zelený ... Dokonce i melouny, připomínají přerosté tenisáky a vody a slunce měly dost... ach jo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ajko díky, ale když se urodilo letos tolik, musím to prostě zpracovat, pilná nepilná, šup s tím do sklenic, jiná volba není :o)))). A tím pádem mám možnost vyzkoušet mnoho skvělých receptů z rajčat a z toho jsem opravdu nadšená.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála