úterý 15. září 2015

FOCACCIA...

italský chléb, který je v našich domácnostech
již znám a našel své místo.
Je to taková příjemná změna a další obměna těsta na pizzu.
Nám chutná jak teplá, tak studená a plním ji sýry.
Včera odpoledne jsem zadělala těsto a upekla k večeři.
Připravila jsem rajčatový a okurkový salát jako přílohu.
Co vám mám povídat, nestíhala jsem ani vyfotit a to jsme ji večeřeli jen ve třech, ale mizela rychlostí blesku.
Poslední zbytek, na který jsem se vrhla s foťákem, si Radek zamluvil na dnešek do práce na svačinu.



Focaccia je italský pečený chlebový výrobek podobný pizze. Focaccia se ochucuje olivovým olejem, solí, někdy bylinkami a cibulí, sýrem a masem. Může se použít jako příloha k mnoha jídlům, základ na pizzu nebo jako sendvičový chléb.
Těsto na focacciu se podobá těstu na pizzu a je vyrobeno z mouky, oleje, vody, soli a droždí. Oproti pizze je ale v těstu na focacciu více kypřidel, takže focaccia více nakyne. Co se týče tvaru, foccaccia má čtvercový tvar mnohem častěji než pizza.
Pekaři často těsto propichují nožem, aby zamezili tvoření bublin na povrchu těsta. Obvyklou praxí je i vytváření důlků prstem do ještě nepečeného těsta. Na těsto se pak pro zachování vlhkosti nanese olivový olej, ještě před kynutím a pečením.
Existují různé regionální varianty, na severozápadě Itálie je například oblíbená sladká verze, focaccia dolce, která se skládá ze základního těsta lehce posypaného cukrem, nebo se přidají rozinky, med či jiné sladké přísady. Existují focaccia alla genovese (z Janova) nebo focaccia alla messinese, z Messiny. Další rozšířenou variantou je focaccia barese (nebo focaccia alla barese) z provincií Bari, Brindisi, Lecce a Taranto. Ta se obvykle připravuje ve třech variantách: klasická focaccia s čerstvými rajčaty a často také olivami, bramborová focaccia s 5 mm silnými bramborovými plátky a bílá focaccia se solí a rozmarýnem.


Já ji připravuji dle tohoto receptu, který se mi osvědčil
(kdysi jsem ho našla na stránkách Moniky Brýdové).

Focaccia

500 g hladké mouky
půl kostky droždí
1 lžička cukru
1,5 lžičky soli
3 lžíce olivového oleje
300 ml teplé vody

- kdo má pekárnu, zadělá těsto v ní, kdo ne, musí holt ručně :o)

Těsto kyne a já si připravím kombinaci několika sýrů, většinou juknu do lednice a jaké tam najdu, ty použiji. Občas přidám sušená rajčata nebo olivy, vše pokrájené na menší kousky.
Vykynuté těsto rozdělím na dvě části, vyválím obdélník, který dám na plech s pečícím papírem (já ho vždy pomačkám v dlani a pak rozprostřu na plech, lépe se usadí), pokladu sýry.
Včera jsem použila balkánský sýr, gorgonzolu a zbytek eidamu, přidala sušená rajčata.
Druhou vyválenou částí vše přikryji a lemy spojím a ohnu směrem nahoru, přitisknu.
Nechám kynout na plechu pod utěrkou ještě cca 20 minut, pak udělám kloubem prstu jemně po celém povrchu důlky.
Peču na 180°C asi půl hodiny (dle vaší trouby) do zlatova.
Ihned po vyndání z trouby potřu lžící oleje smíchanou se lžící mléka.

Je to báječná večeře s jakýmkoli salátem, ale hodí se i jako příloha ke grilovanému masu.



Pokud znáte, nic nového pro vás, ale pokud ne, určitě vyzkoušejte,
 zbyde vám jen prázdný plech a úsměv se bude linout na tváři stolovníků...


 


   

6 komentářů:

  1. Ali, taky jsem focacciu dělala posledně ke grilování, jen jako doplněk k našim velmi oblíbeným pečeným bramborám. A co myslíš? Brambory zbyly, focaccie bylo málo.
    krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
  2. U nás je také oblíbená, takže se vůbec nedivím, že brambory zbyly :o)).
    Ála

    OdpovědětVymazat
  3. Alenko, moc díky za recept. Určitě vyzkouším. Přeji krásný den. Inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu vyzkoušej, je Inko vynikající.
      Krásné dny i tobě.
      Ála

      Vymazat
  4. Alenko, focacciu peču hodně často, ale takhle naplněnou jsem jí ještě nedělala, to musím vyzkoušet!
    A ještě pochválím krásnou růžovou parádu pro Amálku, jistě bude nadšená!
    Přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je Helenko v tomto provedení nejoblíbenější. Jsem zvědavá až vyzkoušíš zda vám také zachutná.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála