úterý 11. srpna 2015

PŘEDSTAVA...

o tom jaké ohromné množství knížek
 přečtu přes léto zatím bere za své,
čas se se mnou opět pere a svým 
zrychleným tempem mi nedává šanci si zalézt s knížkou
 v ruce třeba na celé odpoledne do stínu a ponořit se do stránek tak jak bych sama chtěla.

I přesto jsem konečně dočetla knížku, do které jsem se kupodivu nemohla stále začíst i když romány Vandenberga mám celkem v oblibě.




_________________________________________________________________ 
 Podmanivé historické romány Philippa Vandenberga bývají vždy zárukou té nejlepší četby; tentokrát nám poutavý vypravěč předkládá nevšední příběh Michela Melzera z Mohuče, odlévače zrcadel a později "mistra černého umění", tedy knihtisku. Román se odehrává v patnáctém století. Michel Melzer, vynikající řemeslník, po smrti manželky sám vychovává svou dceru Editu. Okolnosti jej časem přinutí, aby se za lepší obživou vydal do světa. Díky Melzerovu putování poznáváme Cařihrad, středisko uměleckých řemesel, ale také sídlo všelijakých dobrodruhů, navštívíme Benátky v době jejich největšího rozkvětu, kde budeme svědky nejtemnějších machinací náboženských spolků, tehdejších politiků i bohatých obchodníků.
V pohnutých osudech Michela Melzera a jeho dcery Edity ale můžeme též poznávat život obyčejných obyvatel evropských měst a městeček středověku, prožívat s nimi jejich lásky i obyčejné starosti o živobytí, tak odlišné od pletichaření bohatých vrstev.
 _________________________________________________________________________________

 Připadalo mi, že psychologie postav zvládnutá nějak nebyla a chvílemi mi nebylo  zřejmé, oč hlavní hrdinové usilují a jaká je motivace jejich místy nepochopitelného jednání. Michal Melzer mi byl někdy až "protivný" svým chováním a jednáním, jakoby si neustále říkal o to, že jeho některá rozhodnutí špatně dopadnou. I jeho vztah s dcerou všemu jeho chování odpovídal.
I přes to vše jsem knihu dočetla a ráda jsem se seznámila s počátky knihtisku...


Zato další knihu jsem přečetla přes víkend, kdy jsem si sama sobě "naordinovala" odpočinek a v každé možné chvilce jsem knihu vzala do ruky a v neděli večer ji dočetla.

Knížku mi doporučila a zapůjčila sestra.



 I samotný název knihy korespondoval s mým sblížením se s knihou v létě o víkendu :o).

_________________________________________________________________

Životní příběhy lidí vypadají různě. Australská spisovatelka Kate Mortonová vypráví ve své knize Tajemství letního odpoledne příběhy třech žen, z nichž dvě propletly své životy přímo osudově.
Laurel Nicolsonová je známá londýnská herečka už trochu pokročilého věku, která se po dlouhých desetiletích vrací do rodného domu - do Greenacres. Její devadesátileté matce Dorothy totiž zbývají už jen poslední dny životy a celá rodina - Laurel a její čtyři sourozenci - se schází, aby se s maminkou rozloučila.

Návrat do Greenacres v Laurel oživuje staré vzpomínky. Nejen na radostné chvíle dětství v kruhu spokojené a milující rodiny, ale také ty černé, na které by nejraději úplně zapomněla.

Scéna, kterou zahlédla jednoho letního odpoledne v roce 1961, byla pro mladou dívku šokem, z něhož se vzpamatovávala velmi dlouho a nikdy úplně nedokázala uvěřit tomu, co viděla.  Nyní, po dlouhých letech se rozhodne tajemství rozluštit.

Kate Mortonová kromě Laurelina pátrání postupně začíná vyprávět příběh Dorothy od začátku. Střídavě v několika časových rovinách se rozkrývá po malých dílcích její osud, který se za 2. světové války tragicky propletl s mladíkem Jimmym, přítelkyní Vivien  Jenkinsovou a jejím manželem.
_________________________________________________________________________________

Musím říct, že od počátku jsem byla vtažena do děje, do tajemství, do pátrání. Vnímala jsem důležité momenty, ke kterým mne autorka vedla a hned vzápětí jsem byla opět na začátku spolu s jinou osobou a v jiném období.
Napětí rostlo a nutilo mne zvažovat každou indicii, která by mohla rozmotat klubko plné otazníků.
Byla jsem nadšená, že jsem tomu přišla na kloub ještě dříve než mi autorka prostřednictvím Laurel sdělila jak její pátrání dopadlo.
 
Myslela jsem si, že to bude jenom takové odpočinkové čtení, ale chyba lávky, byl to spletitý, promyšlený a překvapující příběh.
 
A už mám v ruce knihu další a doufám, že jich ve zbytku léta bude ještě několik.
 
Krásné letní čtení přeji všem nadšeným čtenářům.
 
 


6 komentářů:

  1. Alenko...děkuji za tipy.
    Hezké úterý ☼
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač Marti :o), také mám ráda když mi někdo doporučí pěknou knížku.
      I tobě krásné letní dny.
      Ála

      Vymazat
  2. Ta druhá vypadá super, dík za tip. Mimochodem, máš úźasný obal na knihy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo bylo v ní napětí a to mám ráda. Obal je kožený a kupovala jsem si ho ještě za svobodna, když jsem si začala "vydělávat" :o)))))
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Alenko, myslím, že jsem četla Sixtinské spiknutí (doufám, že se nemýlím) od Vandenberga a myslím, že se mi líbila.
    Přeji hezký večer a víc času na čtení...
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem Helenko nečetla, on napsal knížek hodně, a většina co jsem od něj četla se mi také líbila. Tato byla trochu slabší než jsem byla u něj zvyklá a také mi trvalo dlouho než jsem ji dočetla. Ale dočetla :o))).
      Už jsem začala číst knihu další, tak snad se ten knižní relax konečně zlepší. Jenže dozrávají rajčata a stále sbírám nakládačky - co více říkat...
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála