pondělí 13. července 2015

ZAHRADNÍ RELAX...

následuje když je všude vypleto, jinak neustále někde lezu s vozíkem, lopatkou, rukavicemi a trávím čas na bobku či ohnutá v zádech.
Pak chodím po zahradě, kochám se :o), strkám nos do květů (no dávám bacha, aby tam nebyl schovaný čmelák či nasávající včela) a vdechuji vůně, hladím rostliny a povídám jim jakou mi letos dělají radost, a že jsem ráda za to jak se jim u nás daří.
Já vím, vypadá to na milou samomluvu, ale ono to člověku prostě nedá nutí ho to se tak chovat, když má ze své zahrady radost. Letos mne vše obzvláště naplňuje a stále chodím nakukovat na blogy, kde se blogařky hodně věnují zahradám. Zapisuji si názvy keřů a rostlin, které bych si chtěla dále pořídit, přemýšlím kam umístit nové růže, které bych moc chtěla pěstovat. Mám jednu drobnou červenou krásku, která se u mne zabydlela z darované rostlinky v květináčku (co se dají koupit např.v Lidlu) od kamarádky. Chvíli mi dělala radost na stole a pak jsem ji zasadila na záhon, ona se tak pěkně ujala a mám ji už třetí rok.  A letos mi podobnou koupil muž, krásnou pudrovou barvu, už je zasazená vedle červené slečny.
Koupili jsme si už i drátěný oblouk na popínavé růže a nyní chodíme s mužem po zahradě a hledáme místo, které by bylo pro ně to nejhezčí.
Tak snad ho brzy najdeme :o).




Na okenní parapety jsem letos zvolila místo každoročních převislých pelargonií zajímavou letničku - netýkavku balzamínu :

cituji z internetu
_________________________________________________________________

Netýkavka balzamína, krásná květina pro stinná místa

Balzamínu znaly už naše prababičky a nazývaly ji ančička, sultánka nebo pilná lízinka. Dnes se mezi balzamínami objevily další odrůdy, které spoustou barevných květů ozdobí balkón i zahrádku.

Pěstování

Pěstování netýkavek je při dodržení několika základních zásad velmi jednoduché.
  • Pokud balzamínu dostatečně a pravidelně zaléváme, není pro ni problém krásně růst a kvést i na plném slunci. Když už se stane, že rostliny uvadnou, po zalití se za několik desítek minut opět vrátí do původní krásy.
    Rostliny vysazujeme do prostorných truhlíků, nejlépe samozavlažovacích, protože netýkavky mají poměrně vysokou spotřebu vody.
  • Oba druhy balzamíny vyžadují světlé až polostinné, mírně teplé a vzdušné stanoviště.
  • Balzamíny jsou velmi cenné právě proto, že snesou i polostinná stanoviště (na rozdíl od většiny letniček a balkonových květin, které si lebedí na plném slunci). Pokud je však vysadíme do míst, kde je po většinu dne úplný stín, sice porostou, ale mnohem méně pokvetou.
  • Netýkavky potřebují velké množství vody a na přeschnutí reagují rychle. Substrát by měl být vždy vlhký, ale rostliny nemohou stát ve vodě. Opakované přeschnutí rostlinu velmi vyčerpává a mohou jí seschnout a opadat listy, případně může uhynout.
  • S hnojením začínáme až po prokořenění, a to v dávkách zhruba třetinových až polovičních, než používáme u pelargonií. Vyšší dávky hnojiv totiž zasolí substrát a netýkavky pak pomaleji rostou. Hnojíme je přibližně jednou za týden. Lze použít všechna plná hnojiva určená pro balkonové květiny.
  • Odkvetlé květy není nutné odstraňovat, rostlina má samočisticí schopnost, stejně jako například převislé petúnie. 

Na balkón i na záhon

Netýkavka je skvělou květinou i do závěsných nádob, je možné ji pěstovat i jednotlivě v květináči. Z vlastních zkušeností ji mohu doporučit i jako záhonovou rostlinu. Skupina o více jedincích vypadá exkluzivně, vhodná je výsadba netýkavek třeba po jarních cibulovinách. Navíc při běžné zálivce zahrady květiny nevyžadují žádnou další péči a na záhonu jimi neprorůstá plevel. Tvoří ideální podrost pod vyšší dřeviny.
___________________________________________________________________________________

Musím říct, že i když ji mám na dvou oknech na přímém odpoledním slunci, jsou nádherné, sice musím hlídat dostatek vody v samozavlažovacím truhlíku, ale jejich nádherné květenství je mi odměnou.

Teprve v sobotu jsem odstraňovala z truhlíků jarní macešky, tak dlouho mi nádherně stále kvetly. Zakoupila jsem na výměnu gazánie, verbenu a drobné fialové kytičky (bohužel jsem si nezapsala název a vím prd...) a truhlíky znovu osázela. Doufám, že budou opět krásně zarostlé za pár dnů.

 
Když jsme kdysi před mnoha lety zakládali zahradu, byl to samý jehličnan a pár keřů. Postupem času sice jehličnany krásně vyrůstaly, ale mně chyběly barvy, vše bylo jen zelené a tak jsme začali ráz zahrady měnit. S některými jsme se již i rozloučili, měly své již za sebou, některé kusy i vymrzly. Chtěla jsem hodně kvetoucích keřů, trvalek a snad se už zahrada  "vybarvuje", mám z ní větší a větší radost. 
Stále však nic nekončí - a to je dobře :o), protože pak bych jen zlenivěla a ještě bych se snad začala NUDIT, což ani neznám co je :o).
Všechen čas a námahu, kterou rostlinám dávám, mi pak vracejí - v podobě krásných květů, vůní, nádherných pocitů, a to je má veliká odměna.

Jsem šťastná, že mám tu možnost mít zahradu nadosah, jen vyjdu z domu, vyhlédnu z okna...

 

6 komentářů:

  1. Velmi, velmi, velmi Ti zahradu závidím ( v dobręm). Je to nádhera a musí to úžasně dobíjet. Krása.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo vůbec se ti nedivím, měla bych stejné pocity. Stále si vážím a děkuji za to, že tu možnost mám. Už v dětství jsem si přála mít malý domek se zahradou, ten sen se v roce 1984 stal skutečností :-).

      Vymazat
  2. Alenko...také přes léto žiju v zahradě a také rozšiřuji svou růžovou zahrádku. Letos jsem koupila temně rudou sametovou, žlutou a bílou růži s růžovými okraji. Jsou překrásné jedna jak druhá a ještě liběji voní.
    Pa Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko voňavé bych moc chtěla, můžeš mi napsat názvy ? Poptala bych se v nedalekém zahradnictví :-).

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. I kdepak, to nemám :o))). Mám to nějak po svém, ale hlavně, mám radost když se rostlinám daří. Teď když mám na chvíli vypleto a mohla bych si ležet na lehátku s knížkou, tak prší a prší :o(. Léto jedno rozmarné...
      Krásné dny Ajko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála