středa 22. července 2015

DENIVKY - Hemerocallis

O denivkách

Hemerocallis je latinské pojmenování, vycházející z řeckého „hemera“ - den a „kallos“ - krása, které v 18. století použil Carl von Linne ve své binomické nomenklatuře. Tehdy ji začlenil do čeledi Liliaceae spolu s rody Hosta, Kniphofia a Aloe. Nyní má však denivka vlastní čeleď Hemerocallidaceae. Ani tato čeleď není definitivní, protože nedávná molekulární studie DNA ukazuje, že velmi blízké denivkám jsou rody Phormium, Dianella, Excremis, Stypandra a Thelionema z čeledi Phormiaceae z řádu Asparagales.
Denivky rostou planě na vlhkých loukách, podél řek a na okrajích lesů v západní Asii (Čína, Mongolsko, Východní Sibiř, Severní a Jižní Korea a na Japonských ostrovech Honshu a Hokkaido). Jejich pěstování je staré několik tisíc let. První zmínka pochází z let 2697 před naším letopočtem, kdy Chi Pai psal o denivce jako o zelenině a léčivé rostlině, až mnohem později se začala používat jako okrasná rostlina. V Číně se pěstoval druh H. fulva nazývaný místně „hsuansao“ pro své uklidňující až mírně halucinogenní účinky, mladé výhonky se vařily a dávali na zklidnění pozůstalím na pohřbech. Do Evropy (Maďarsko) se pravděpodobně dostal nejdříve druh H. lilioaphodelus (také uváděn jako H. flava), později připlula na lodi do Portugalska nejpěstovanější H. fulva. První novodobou zmínkou je popis v „Historie of plantes“ (1597), kde ji popsali Clusius (1525 – 1609) a Lobel (1538 – 1616). Během následujících století se dostali do Evropy další druhy, například H. minor. Mezi známé lovce rostlin bezesporu patří Wilson, Forrest a Kingdon – Ward, kteří objevili několik nových druhů denivek zejména v v Západní Číně, kde rostly druhy jako H. dumortieri (Phillip von Siebold) a H. middendorffii (Alexander von Middendorf). V roce 1869 se objevila v Evropě poprvé plnokvětá forma H. fulva ´Flore Pleno´, poté H. citrina a H. fulva ´Maculata´.
Prvním vyšlechtěným hybridem byla odrůda ´Apricot´v roce 1893, jednalo se o šlechtění mezi H. lilioasphodelus a H. middendorffii, které provedl George Yeld (1845 – 1953), na přelomu 19. a 20. století spolu s Amosem Perrym byli jedinými anglickými šlechtiteli denivek.

Plnokvěté denivkyplnokvětá denivka

Denivka se na Českých zahradách objevuje mnoho desítek let. Ale ne každý ví, že kromě odrůd s šesti okvětními plátky existují odrůdy, které mají osm, deset a dokonce některé osmnáct okvětních plátků. Tyto často připomínají spíše květy plnokvětých narcisů, růží, kamélií nebo pivoněk. Také barevná škála je pestrá od bílých ´SCHINICKEL FRITZ´, zlatožlutých ´CONDILA´, růžových ´DOUBLE PASION´ až po fialově purpurové květy odrůdy ´NIGHT EMBERS´. Zprvu se objevovali na našich zahradách jen botanické druhy denivek jako například Hemerocallis lilioaphodelus L. nebo Hemerocallis fulva L. a právě u druhu H. fulva existují přírodní formy s plnými květy. První odrůdou je 'FLORE PLENO' s 15 – 18 okvětními plátky, která byla nalezena v Číně. Pro svoji sterilitu způsobenou třemi sadami chromozomů se nedala použít k dalšímu šlechtění. Květy má oranžové s červeným okem. Velmi podobná je Japonská H. fulva 'KWANZO' s 7 – 12 plátky, které jsou na rozdíl od předešlé méně nazpět zahnuté. Plnokvětá a velmi zvláštní je také 'KWANZO VARIEGATA' s panašovanými listy.

Tolik jsme se dočetla na internetu o denivkách. A proč jsem si zrovna vybrala je, abych se vám pochlubila ? Protože jsou nádherné, voňavé, dlouho kvetoucí a já se do nich zamilovala. Kdysi jsem si pořídila na zahradu od jedné kamarádky odnož denivky plavé a ta se mi krásně na zahradě rozrůstala. Před třemi lety se jiná má kamarádka stěhovala z domku do domu jiného a na zahradě nechtěla oblíbené květiny nechat a já ji požádala o odnože nádherných, některých i plnokvětých denivek, které jí na zahradě rostly. Na podzim mi je tenkrát přivezla. A ony se u nás zabydlely a odměňují se mi svou krásou. Letos se naprosto předhánějí v kvetení a já každé ráno chodím se na ně dívat a nasávat jejich vůni.

 





Máte také některé květiny více oblíbené ? Já tedy musím říct, že mi radost dělá každá kytička či kvetoucí keřík a můj sen byl mít hodně kvetoucí zahradu. A docela se mi to již daří. Nemám ji vyšperkovanou jako z časopisu o zahradách, to ani nechci. Chci ji mít barevnou a voňavou...


 

5 komentářů:

  1. Krásné odrůdy. Já mám jen tu oranžovou.
    Pa Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych ještě docela ráda nějakou barvu přidala :o).
      Krásné dny Marti.
      Ála

      Vymazat
  2. Alo,denivek syte cínových mam také plný zahon a také mi dělají letos dvojnásobnou radost!Kvetou i v těchto vedrech a kazdy den sbírán suché květy a Stále se rozvíjejí dalsi:-)Jinak mám letos obsypane květy i růže a prvním rokem i hortenzie:-)Kocham se tu Kocham!:-)Krasne tropické dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já mám letos první květy hortenziie, sice maličké, ale konečně jsou :o))).
      Krásné letní dny.
      Ála

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála