sobota 20. června 2015

SERIÁLY...

kdo by některý nesledoval, že ?

 A co nám říká Wikipedie ?

Seriál v umění je nejčastěji dramatické audiovizuální dílo rozdělené na několik dílů. Jednotlivé díly mají většinou stejný časový rozsah, zpravidla kratší než samostatné dílo (např. „celovečerní“ film).
Nejobvyklejšími druhy seriálů jsou rozhlasové a televizní seriály.
Počet dílů bývá různý. Některé seriály jich mají skutečně jen několik, jiné stovky. U seriálů je také běžné, že jsou časem přidávány navazující díly.
Některé seriály se dělí na sezóny. Sezóna obsahuje zpravidla pevný počet dílů, který se odvysílá v průběhu jednoho roku (mluvíme o premiérovém vysílání seriálu). Běžné počty dílů sezóny jsou 52 (jednou za týden), 26 (jednou za dva týdny) nebo 22 (jednou za dva týdny s vynecháním prázdnin). Některé seriály se snaží každou sezónu částečně ukončit, jiné naopak končí sezónu uprostřed dvoudílu.
Díly se většinou označují pořadovým číslem a názvem nebo číslem sezóny, pořadovým číslem v sezóně a názvem (např. 5x23 Já, Borg je 23. díl páté sezóny Star Trek: The Next Generation).
Mezi typicky seriálové žánry patří telenovela (televizní román) a sitcom (situační komedie). Jde o díla bez vysokých uměleckých cílů, vytvářená a vysílaná především pro pobavení. Je pro ně typický jednoduchý děj s důrazem na city a emoce (telenovela) či komické situace (sitcom), vyšší počet dílů a častá vysílací frekvence.
Vzhledem k počtu dílů mají seriály obvykle menší rozpočet na jednotku času než celovečerní filmy. Jejich finanční nákladnost sice snižuje například možnost znovupoužívání kulis a rekvizit, ale často navíc mají méně propracovanou výpravu a pracují na nich méně kvalitní režiséři a herci. To může následně vést k nižší umělecké kvalitě. Populární kvalitní herci také nebývají ochotní se dlouhodobě uvázat na jednom projektu. Naproti tomu ale samozřejmě existují i seriály umělecky hodnotné, ať už finančně náročné či nikoliv.
Seriály začínají pilotním dílem. Tím může být jednoduše první díl, první dva díly tvořící dvojepisodu nebo pilotní film, tedy celovečerní film použitelný samostatně i jako začátek seriálu (označuje se pak jako „nultý díl“ seriálu).

 kinematograf - zdroj Wikipedie

 

Pamatuji si asi na první americký seriál po roce 89  - Dallas, který nás připoutal k obrazovce. To byly zápletky, rodinné tragédie, lásky, nevěry, závist, nenávist, podrazy, bohatství, nečekané či očekávané zvraty. Jednomu z toho šla hlava kolem.
Můj muž když občas některý díl zahlédl, nevěřícně kroutil hlavou, smál se a říkal, že je úplně jedno jestli pár dílů neviděl, že je to pořád dokola. Měl pravdu.
S odstupem času, s přibývajícím věkem se ze mne urputná sledovatelka seriálů opravdu nestala.
Mám ale  v oblibě seriály i filmy historické, protože si mohu představovat jaké to "tehdy" bylo, obdivuji nádherné kostýmy, úžasné exteriéry i interiéry. Velmi se mi líbí seriály anglické  - Pýcha a předsudek, Láska v bílém pekle, Jana Eyrová, Návrat na Brideshead,  z nedávných Panství Downton, Pan Selfridge. A detektivní příběhy od Agathy Christie v podání Slečny Marplové nebo Hercule Poirota. To je klasika, které nikdy neodolám.
Zjistila jsem, že občas v řeči mezi některými z mých kamarádek jsem trochu mimo, protože jsem neviděla jediný díl Ulice, Ordinaci jsem sledovala asi polovinu první řady, Cesty domů do doby dokud nenechali zemřít hlavní hrdinku, neboť pak už to opět začalo směřovat někam úplně jinam a nastala klasická změť přibývajících a odcházejících postav,  u Svateb v Benátkách jsem jen se zalíbením sledovala úžasné kostýmy a účesy majitelek svatebního salonu a po pár dílech jsem seriál opět s lehkým srdcem opustila a když jsem z upoutávky zjistila, že budou oddávat Mareše s Faltýnovou, tak už jsem si jen vzdychla. Hlavně zvýšit sledovanost, že :o)...
Faktem je, že když otevřu v novinách televizní program, zjistím, že filmy, které by mne případně zaujaly, dávají tak pozdě večer, že nevydržím do té doby čekat s očima dokořán, to je nad moje síly. Program České televize jen přečtením mne naprosto ubíjí svým nekonečným opakováním starých, opotřebovaných filmů a příšerných zábavných pořadů, které jsou neustále omílané během roku několikrát. To už snad byly lepší nedělní Filmy pro pamětníky :o). Jednou v květnu, myslím, že to byl nějaký svátek, byl na ČT1 od rána do večera program celý den pro děti, jedna pohádka stíhala druhou a na závěr ještě jednu pěkně od 20,00 hodin, aby to bylo ucelené. Říkala jsem si, že snad dostávají nějaké sponzorské dary od tvůrců pohádek, že to jinak není možné. Jako kdyby vůbec neuvažovali, že vysílání České televize by mohl sledovat také dospělý člověk. Pro děti vytvořily zvláštní program na D, ale zřejmě Čt1 se od těch pohádek nechce oprostit za žádnou cenu.

Nestěžuji si, je to jen mé konstatování, protože naštěstí mám volbu. Vezmu do ruky ovladač a přijímač s klidným pocitem vypnu... Jen mi občas vadí, že ze zákona jsem povinna platit měsíční příspěvek této organizaci.

Jen tak mezi námi - ony ostatní televizní stanice na tom nejsou o nic lépe :o). 

A prosím vás, kdo seriály sledujete, sledujte je klidně dál, je to vaše volba a každý z nás preferuje něco jiného. Nic špatného na tom není, jsme prostě každý jiný a to je moc dobře. 
Já mám zase ráda detektivky, trillery, filmy historické i romantické :o).

Stejně jsem nejraději chodívala do kina.

Příjemné sledování přeji všem, kdo si vybere dle svého.
Já si jdu pustit dvd seriálu - Pan Selfridge...





2 komentáře:

  1. Alenko, i v tomhle se tedy shodneme. Lituji ty, kterým kulturu tvoří televize a akce v nákupních centrech... Ale proti gustu...
    Já tedy rostu poslední dobou z toho, že v hlavních TV zprávách je 5minutová upoutávka na díl seriálu, který následuje - asi není o čem jiném informovat...
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska jsme s mužem Helenko pročítali schválně program na příští týden a byli jsme zděšeni. Hlavní večerní program České televize se skládá z asi dvoustého opakování Malý Pitaval z velkého města a Nemocnice na kraji města. S tím vystačí celý týden a celé prázdniny. A tak je to stále dokola. Avšak zvažuje se o zdražení poplatku....Kdyby neměli staré seriály a filmy, nevím co by vlastně vysílali.
      Ještě že má člověk volbu, vzít do ruky knížku nebo si pustit rádio nebo si jen tak povídat.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála