úterý 19. května 2015

1977...

je číslo roku, které jsem objevila napsané v rohu sešitu,
kam jsem si opisovala z různých časopisů citáty, verše
i úryvky z knih, které mne zaujaly
když jsem byla na střední škole.
Při listování jsem se usmívala, vše bylo o lásce...
Jsem moc ráda, že se sešit zachoval, 
vyvolává ve mne vzpomínky na hezký čas mládí.
Tolik "starostí", které člověka v té době trápilo, tolik radostí
co prožíval, tolik poznání a chmur bolestných zakoušel.
Čas lásek a milostného vzplanutí.




A tak jsem zde našla například :


Catovo morální naučení

- Jestliže se něčím proviníš, sám sebe nato potrestej. Až budeš léčit rány, bude ti bolest lékem proti bolesti.
- Neusiluj o nejisté věci ve hněvu. Hněv zabraňuje duši, aby mohla poznat pravdu.
- Vystříhej se v životě lenivosti, kterou přináší zahálka, neboť když zahálí duch, lenost stravuje tělo.
- Nehněvej se na sny, neboť čeho si důvěřivě žádá lidská mysl, když bdí, to vidí ve snu.
- Vyhni se klepům, abys nebyl považován za jejich autora, neboť ještě nikomu neublížilo, že mlčel, ale ublížilo, že mluvil.
- Nepouštěj se do půtky se žvanily. Jazyk je dán všem, moudrost ducha málokterým.
- Nevěř příliš lidem, kteří lichotivě mluví. Sladce zní píšťala, když ptáčník láká ptáka.
- Mlčky pozoruj, co kdo říká. Řeč dovede skrýt povahu lidí i prozradit ji.
- Budeš-li si všímat lidského života a mravu lidí, zjistíš, že - ačkoli jedni obviňují druhé - bez hříchu nežije žádný.
- Jestliže sis předsevzal bát se všech živočichů, pak ti radím, aby ses bál jediného - člověka.
- Radím ti, aby ses chránil vábných a pochlebných řečí. Prostota pravdy je přirozená, lživost v řeči je vždy strojená.



Z dopisu Jana Wericha W. Shakespearovi

" Co to čtete, princi ?
Slova, slova, slova.
Jedno takové slovo je čest. Může čest přidělat nohu?
Ne.
Čest tudíž není honěná v ranhojičství?
Není; co je čest ?
Slovo.
Co je v tom slově čest ? Co je to ta čest ?
Vzduch, to je pěkná bilance.
Kdo ji má ?
Ten, co umřel třeba minulou středu.
Cítí ji ?
Ne.
Slyší ji ?
Ne.
Proč ?
Lidská pomlouvačnost to nestrpí !
Proto ji vůbec nechci. Čest je pouhý nápis na náhrobku s erbem, a tím končí můj katechismus. "

Jsem rád, že žiju, dýchám, že miluji, že doufám, že pochybuji, že sním, pláču, směju se, že se bojím, že mám roli na tomto velkém bláznů divadle.


Jaroslav Seifert

Píseň o Viktorce IV.

úryvek :

Když se jen dotkneš ruky mé
a dlaň tvá lehce padne do mé,
struny, o kterých nevíme,
ozvou se tiše, povědomé.
Když dlaň tvá lehce padne do mé,
když se jen dotkneš ruky mé.

Píseň

Bílým šátkem mává,
kdo se loučí,
každého dne se něco končí,
něco překrásného se končí.
Poštovní holub křídly o vzduch
bije,
vraceje se domů,
s nadějí i bez naděje
věčně se vracíme domů
.
Setři si slzy
a usměj se uplakanýma očima,
každého dne se něco počíná,
něco překrásného se počíná.

Svatební píseň

Kytice, závoj a slzy,
i štěstí rozplakává,
jak je to hezké,
když se někdo vdává.
Noc plná vášní
až do kuropění,
jak je to hezké,
když se někdo žení.
Kytice zvadla
a opadává,
jak je to smutné,
když se někdo vdává.
Vějíř se zavřel,
hořkne políbení,
jak je to smutné,
když se někdo žení.

(nazpívala překrásně paní Hana Hegerová)


Konstantin Biebl

Zpěv lásky

Zvedni lásko svůj obličej
navoněný lunou
a promluv na mne svým bezovým dechem,
neboť stromy kvetou,
aby nikdy neumřela láska.


-------------------------------------------

Divíš se tulákům
co měří kraj délkou svých kroků...
Divíš se tulákům,
kteří si do krve rozedřou nohy
a stále jdou a jdou,
aby jim slunce nezapadlo...
Divíš se tulákům,
co líbají se s krajinou
podrážkama svých bot
a z plné hrsti rozdávají lásku...
Divíš se tulákům
co s prázdným rancem
a s poutnickou holí
si vyšli bloudit náměsíčně za sluncem...
Divíš se tulákům
a měl bys jim závidět...
(bez autora)
------------------------------------------

Odfoukli mi z očí žluté chmýří,
rozbili pohár růžového vína,
posbírali zbytky smíchu, 
vylili pohár dětských slz.
Potom mě otočili proti slunci,
zavřela jsem oči
před holými útesy
a šla jsem
slabá životem
v rozervaných botách
za láskou...
(bez autora)
-----------------------------------------

Vyloupnem slunečnici
a nastane tma tmoucí.
A my se budeme krásně bát
svých rukou
rtů
a mlčení.
(Dagmar Hilarová)

----------------------------------------

Ten dopis mi vrať
to byla jenom slabá chvilka.
Podívej se svět je pořád pěkný.
Ten dopis mi vrať
co lží jsme si už napovídali
kolik stop před námi i za námi.
Ten dopis mi vrať
co lží jsme si už napovídali
co lží jsme si už napsali
ale ten dopis mi vrať

v něm byla pravda...
(Zuzana Baryslavská)

 
 


Hezky jsem se zasnila...








 


  
  



6 komentářů:

  1. taky mám schovaný takový "deníček plný citátů a básniček".To byl život!!žádné opravdové starosti,jen se učit do školy...zaláskovaní,utrápení ,proč ten či onen mě nemá rád...
    A ještě mám schovaný kroniky-pionýrské i svazácké-plné fotek a psaní,,,to jsou taky vzpomínky na mládí..už je to všecko pryč,ale člověk rád vzpomíná..
    Pěkný den!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, vzpomínám, že jsem byla kronikářkou v pionýru, ale kronika skončila někde ve škole.
      Ještě když jsem byla menší, vystřihovala jsem si zpěváky a zpěvačky a lepila do velkého sešitu. Měla jsem jich několik a když se sehnala fotka, to byl úspěch. Bohužel když jsem se vdala, sešity zůstaly doma a po několika letech je mamka vyhodila. Bylo by zajímavé do nich dnes nahlédnout :o)).
      Krásné dny Zdeni.
      Ála

      Vymazat
    2. Ach ty sešity... měla jsem tři... samé písničky ... jak pečlivě jsem je vedla... a po letech, kdy už mě tolik "nebraly" jsem je někomu půjčila, čas běžel a já zapomněla komu... taky bych dnes ráda do nich občas koukla...

      Vymazat
    3. Jo jo, kde ty dávné časy jsou...vzpomínky po nich zůstaly :o)).

      Vymazat
  2. Álo, také jsem se zasnila-zavzpomínala.... měla jsem podobný sešit, citáty, básničky ..... tolik toho člověk potřeboval zapsat a číst si to a číst si to.... byla to paráda .... jak jinak.
    Mějte se moc hezky. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl to krásný romantický čas. Dnes se to už určitě "nenosí" není to "in" :o)))).
      A je to možná škoda. Jenže každá doba si nese své...
      Krásné dny Jarko.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála