pátek 24. dubna 2015

O BYLINKÁCH...

mám několik knih, mnoho vytrhaných stránek z časopisů, vytištěných stránek z internetu. Jakmile někde něco zahlédnu o bylinkách už louskám písmenka.

Vždycky jsem chtěla mít bylinkovou zahrádku, alespoň malinkou, mít tam nejen léčivky, ale i koření. Něco málo se mi již daří pěstovat, něco mi občas vymrzne, zajde, sežerou slimejši a tak stále dokupuji a mám každý rok radost z té vůně, z těch drobounkých keříků, ale i rozpínajících se keřů, z čajů, které si uvařím ze svého...

Ráda čerpám z knížky, kterou mám již několik let - je to průvodce našimi léčivými rostlinami Babiččiny bylinky.






Oceňuji, že jsou zde uvedeny k jednotlivým léčivkám i recepty na míchání čajových směsí, bylinky které nemám a jsou potřebné bez problémů dokoupím. Dokonce i můj muž, když měl zdravotní potíže, statečně popíjel mnou namíchanou směs a nedávno se připomněl, že bych mu měla zase čaj namíchat, že prý preventivně :o).



Bez čerstvých bylinek po celé léto si vaření ani neumím představit, zahrádku mám pár kroků z kuchyně a tak si jen zajdu s nůžkami v ruce a už stříhám. Letos jsem si pažitku, petrželku, majoránku, koriandr zasadila do květináčů a truhlíků a mám je přímo u dveří. Je to taková nádhera.



Stále nevím jaké zápichy k bylinkám použít, protože kdykoli pošlu někoho z rodiny pro koření a není to pažitka nebo libeček, bývá problém :o). Letos zkouším obyčejné dřevěné špachtličky z lékárny, které jsem popsala lihovým fixem. Netuším jak dlouho to vydrží přeměny počasí. Stačila by mi sezóna.

   
(hokaido a cuketa je pro muže do skleníku
k sadbě, aby to nepopletl :o)...) 



Doma v kuchyni má své místo u okna vavřín (Laurus nobilis) a po ledových mužích se půjde slunit také ven k ostatním rostlinám.
Meduňce a mátě musím každý rok omezovat jejich neutuchající rozpínavost, těm se na mé bylinné zahrádce společně s levandulí daří ze všech nejvíc. Šalvěj jsem měla letitou a loňskou zimu nepřežila, koupila jsem novou a ta nepřežila zimu letošní, koupila jsem nyní další a budu ji přemlouvat, že ji opravdu potřebuji mít silnou a odolnou. Je dobrá k vepřovému masu nebo na drůbež. Jinak čaj a nálev pomáhá při bolestech v krku, kloktáním vyléčí záněty v ústech.
Yzop mi také dělá radost, jeho modrofialová kvítka jsou nádherná. Lze s ním dochucovat maso, vynikající je v sýrových jídlech. Jedlé květy jsou i hezkou ozdobou.
Tymián mám hodně ráda jak na drůbež, tak na zvěřinu a do různých italských receptů. Výborný je k léčení kašle, nachlazení, průjmech a nadýmání.
Estragon (asi mám ruskou formu, protože mi přezimovává, ta francouzská prý musí přezimovat v nádobě) ráda používám na kuře nebo do bylinkového másla.
Největší radost mi dělá levandule, tu mám opravdu letitou. Tu hlavně suším a plním do sáčků na provonění skříní a prádelníků. 

Letos jsem si přikoupila třezalku a měsíček, ty mi v mé zahrádce chyběly...


Všechny vrchy, pohoří,
všechny louky a lesy,
jsou přirozené lékárny.

                                    Paracelsus 

Nejvyšším základem léku je však láska.

                                    Paracelsus 



6 komentářů:

  1. Alenko, to je krásné čtení. Úplně jsem se zasnila a cítila všechny ty omamné vůně. Budu muset něco pořidit, ale mám zkušenost, že téměř vše roste lépe v zemi než v truhlíku či v květináči. Tak ať ti všechno bujně rote a tvoje čajíky ať léčí s láskyplnou péčí. Hezký víkend, Klárka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Klárko, v truhlíku snad půjdou jednoletky, zkouším to letos takto poprvé. Vždy je mívám v zemi. Letos bych chtěla hodně sušit, s tím mívám občas potíže, že bylinky nemám dobře usušené, tak uvidím.
      Ála

      Vymazat
  2. Bylinky na zahradě jsem vzdala, když vidím jak po tom lezou slimejši, nejsem je schopná sníst ani když je desetkrát umyju:-))) Sice je tam mám, holka je používá, tý to nevadí, ale jinak jsem se vrátila ke květináčům a parapetům:-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mezi bylinky nasypu modré granulky a každý den kontroluji jestli mi tam lezou nebo ne, jsou to hrozní hajzlíci bez přirozeného nepřítele, což je úděsné.
      Ála

      Vymazat
  3. Bylinky, jsou bylinky - pěkné povídání.
    Přeju krásné dny a hodně radosti ze zahrádky. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekla bych, že stále víc a víc je nás zahradnic, kdo jsme v nich našly zalíbení.
      Krásné dny.
      Ála

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a čas, který jste mi věnovali.
Vážím si toho a jsem za to ráda.
Ála